دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

۲۰ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۳۰
مهر

 

   بچه هایی که در ترم قبل در کلاس فوق العاده نبودند خودشان را آماده کنند تا در هفته آینده ؛ یعنی 8 آبان از ساعت 2 و نیم تا 4 برایشان کلاس فوق العاده داریم . برای این جلسه کتاب هایتان را هم بیاورید !! محمدصدرا ، آراد حتماً بیایند و محمدرضا و اشکان هم اگر بیایند خوب است .


  • morteza jalali
۳۰
مهر

 

  همچنانکه قبلاً در توضیح کلیّات این ترم توضیح داده شد ، ما دو جلسه اضافه داریم . این جلسه ما باید ثبت حرکت و ثبت پوزیسیون را درس دهیم که بخاطر اینکه بچه ها قبلاً این موارد را در ترم های قبلی آموزش دیده اند ، فقط در حدّ 10 دقیقه برای بچه هایی که کمی ضعف دارند مطلب را دوره می کنیم . بیشتر بچه ها کاملاً به ثبت حرکات مسلط هستند و فقط کمی دقت در چگونگی صفحه بندی ثبت را باید یاد بگیرند که این مشکل هم با توجه به اینکه در مسابقات ثبت در برگه های استاندارد انجام می شود ، مشکل جدّی نیست !!


  • morteza jalali
۳۰
مهر

  

   خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) اقدام به مصاحبه با سارا سادات خادم الشریعه که اخیرا در هشتاد و چهارمین کنگره فیده به عنوان ارزنده استاد بزرگی بانوان دست یافت ،‌نموده است. توجه شما را به متن کامل مصاحبه مذکور جلب می کنیم.

  سارا سادات خادم الشریعه توانست در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بزرگی بانوان را بدست آورد و اولین شطرنجباز نوجوان زیر ۱۶ سال کشور است که به این عنوان می رسد...

سارا سادات خادم الشریعه توانست در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بزرگی بانوان را بدست آورد و توانست اولین شطرنجباز نوجوان زیر ۱۶ سال کشور باشد که به این عنوان می رسد. از افتخاراتی که خادم الشریعه در دوران بازی خود بدست آورده است، قهرمانی جهان در سن ۱۲ سالگی، کسب یک طلا و دو نقره در مسابقات آسیایی، یک طلا و یک برنز جهانی، کسب قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور و مدال نقره آسیایی بزرگسالان می باشد. از دیگر افتخارات وی این است که توانسته به مدت ۶ سال به طور متوالی جزو ملی پوشان کشورمان باشد .

  • morteza jalali
۳۰
مهر


  این بازی آخرین بازی از سلسله بردهای زوکرتورت هستش ، بعد از این بازی اشتاینیتز در عین ناباوری و در حالی که 4 بر 1 عقب است قد علم نموده و مثل یک شیر خفته تازه بیدار شده ، تمام امیدهای زوکرتورت را نقش بر آب می کند . الان دقیقاً نمی توانم نظر دهم ، ولی فکر نکنم در هیچ مسابقه قهرمانی جهان بتوان چنین موردی را یافت (البته مسابقه کاسپاروف کارپف 1984 را چون ناتمام ماند حساب نمی کنیم !! در آن بازی ها کاسپارف در حالیکه 5 بر صفر عقب بود و در حالیکه کارپف طبق قانون آن زمان تنها به یک برد نیاز داشت ، کاسپارف نتیجه را 5 بر 3 کرد و بعد از ناتمام ماندن بازی ها بخاطر طولانی شدن در مسابقه بعدی کارپف را برد)


  • morteza jalali
۲۹
مهر

   امروز از سردرد داشتم می مردم . می خواستم سرم را بکوبم دیوار و بشکنمش ، ولی دیدم خب می گویند طرف دیوانه شده است ، تازه سردردم بیشتر می شد نه کمتر !! تازه فهمیدم یه عقلی فعلاً تو کلّه ما هست برای دو دو تا چهار تا کردن و بعد تصمیم گرفتن !!


  • morteza jalali
۲۹
مهر

  امروز بنده طبق قراری که در مطلب « توضیح کلیّات سرفصل های ترم 5 / مقدماتی 2 » گذاشته بودیم تا در جلسه دوم بچه ها نیم ساعت زودتر بیایند تا یک بحث درباره آموزش کامپیوتر داشته باشیم ، 40 دقیقه زودتر آمدم ، خانم دیّان هم تعجّب کرده بود و فکر می کرد اشتباه کرده ام !! هیچ کدام از بچه ها و والدین محترم نیامدند ، البته خیلی طبیعی است !! انگار این مهرماه یک بهمن شدید از کوه ها سرازیر شده و تمام کارها در هم تنیده شده است !! این ترافیک لعنتی تهران هم که دیگر شورَش را درآورده است !! فکر کنم این آموزش کامپیوتر برود برای ترم بعد ؛ یعنی آذر ماه !!


  • morteza jalali
۲۶
مهر


  بعد از مدت ها وقتی دوباره می خواستم بازی را شروع کنم همش ترس این را داشتم که اگر زود ببازم یا اگر در یک وضعیت برنده با اشتباه بازی را از دست دهم چه حسی بهم دست می دهد یا چگونه می توان از لحاظ روانی حالت تعادل خود را حفظ کنم ؟!! یادم هست در بین مطالعاتی که می کردم به بازی های کوتاه و اشتباهات فاحش استادان بزرگ برخورد کردم و همین امر باعث شد دلگرمی پیدا کنم ! نه اینکه باختن و بردن برای فرقی نکند ، بلکه دیگر از زود باختن یا بازی برنده را از دست دادن خیلی ناراحت نمی شوم چون می دانم بسیاری با من در این صفتِ عارضی هم حس و مشترک هستند !! بنابراین احساس تنهایی و غربت نمی کنم و همین برای انسان بس است ، چرا که اگر نبود این حس مؤانست با هم نوع و هم جنس مطمئناً طاقت سر می آمد و صبر ممکن نبود !!!


  • morteza jalali
۲۶
مهر


  سلام بچه ها ! ببخشید که این مثنوی تأخیر شد ، شاید در یادداشتی کوتاه کمی توضیح دادم چرایی این همه تأخیر را !!! حالا برویم سراغ تمرینات که وقت کم است . برای جلسه قبل 5 تمرین را ارائه دادیم که فقط محمدصدرا جواب تمرینات رو آورد . برای این جلسه هم 10 تا تمرین داریم که این 15 تمرین رو بچه ها باید برای جلسه چهارم در تاریخ 1 آبان بیارن و الّا اگه نیاوردن کلاس هم نیان !!!


  • morteza jalali
۱۲
مهر

 

  در مطالب قبلی بطور جسته و گریخته خدمت دوستان عرض کردیم که برای پیشرفت و گسترش شطرنج نیاز به کار علمی بصورت تحقیقات بنیادین فکری / فلسفی و پژوهش های میدانی و ... داریم . این زحمت هم جز از اهالی شطرنج و دغدغه مندان این عرصه از دست هیچ کس دیگری ساخته نیست .


  • morteza jalali
۱۲
مهر

  

   قبلاً قرار گذاشتیم که به مرور بعضی از جزوات و مطالب ترم های قبلی را روی وبلاگ بگذاریم ، تا هم بقیه استفاده کنند و هم با انتقادات و پیشنهادات دوستان و اساتید بتوانیم نقاط ضعف و اشتباهات خود را بشناسیم و در جهت رفع آن ها قدم برداریم . یکی از کارهایی که فکر می کنم بسیار لازم است و باید به آن توجه شود ، درک و فهم والدین محترم بچه های شطرنجی از این رشته است . قبلاً هم اشاره کردیم که اگر مدارس و هیأت های شطرنجی بخواهند کار اصولی کنند باید در بدو امر و ثبت نام بچه ها اطلاعات والدین درباره شطرنج را بدانیم و آن ها را بدرستی توجیه کنیم . نکته ای که در اینجا باید بگویم اینست که بنده در تنظیم جزوات والدین هیچ تغییری ندادم (به بعضی قسمت ها خودم الان ایراد دارم) تا دوستان و اساتید برخوردی کاملاً طبیعی داشته باشند و بتوانند بهتر پیشنهاد و انتقاد کنند .


  • morteza jalali
۱۲
مهر


  در جلسه قبل تقریباً تمام نکات لازم در مورد این درس را گفتیم و همچنین تمریناتی را ارائه کردیم . بچه ها باید یکی از نکاتی را که در تحلیل و بررسی بازی ها دقّت می کنند ، مخصوصاً بازی های کلاسیک همین باشد که بازیکنی که از نظر کمیّت یا برتری پوزیسیونی قابل درک جلو می افتد چگونه بازی را می برد یا اگر اشتباه می کند ، ریشه این اشتباهش کجاست !!


  • morteza jalali
۰۵
مهر

 

   در مطلب «اهمیّت تاریخ و کلاسیک ها» که هشتم شهریور منتشر کردیم ، قرار گذاشتیم بصورت هفتگی بازی های کلاسیک مختلفی را ، البته به انتخاب بنده ، برای مخاطبین محترم بالاخص بچه های کلاس معرفی کنیم . گفتیم چرا بررسی و تحلیل این بازی ها اهمیّت دارد . این مثنوی کمی به تأخیر افتاد و خدا را شکر اکنون با آغاز سال تحصیلی و آمدن بوی خوش مهرماه این کار را شروع می کنیم . توصیه ام به بچه های کلاس این است که بازی ها را در صورت امکان حفظ کنند و با چیدن هر بازی و تحلیل حداقل نیم ساعته آن سعی نمایند علّت هر حرکت بازیکنان را بیابند . بعد اگر خواستند با کامپیوتر به بررسی بازی بپردازند و سیر بازی و روند برتری ها و برد و باخت ها را دنبال کنند . هر چقدر این کار بیشتر و با دقت انجام شود مطمئنّاً رشد شما هم بیشتر . سعی خودم این است که اگر وقت کنم برای بچه ها در جاهای تصمیم گیری و مهم بازی ها ، سؤال طرح کنم تا بچه ها با دید بهتری بتوانند کار را دنبال کنند . بچه هایی که فهم و تفسیر خودشان از بازی های ارائه شده را بصورت نوشته و توضیح بیاورند سر کلاس جایزه کلاسی می گیرند !!!


  • morteza jalali
۰۵
مهر

   بوی مهرماه و بازگشایی مدارس در شروع ترم جدید حال و هوای تازه ای به جامعه ما بخشیده و مدرسه شطرنج هیأت تهران هم از این امر مستثنی نیست ! بچه ها دیگر باید شب ها زودتر بخوابند و صبح زود به مدرسه بروند ، به نوعی نظم زندگی و بالتّبع آن سبک زندگی در سال تحصیلی ؛ یعنی از مهرماه تا خرداد سال بعد فرق می کند . بعضی بچه ها با شروع مدارس دیگر کلاس های جنبی خود را تعطیل می کنند . حالا بستگی دارد که شطرنج را کلاس جنبی بدانند یا مثل مدرسه و درس و زبان بخواهند با دیدی جدّی به آن بنگرند . بعضی حتی با شروع سال تحصیلی جدید و شروع مسابقات هفتگی فعالیّتِ شان در زمینه شطرنج بیشتر هم می شود ، چون مسابقات لیگ شروع می شود و هر هفته مسابقه دارند .


  • morteza jalali
۰۳
مهر

  این جلسه در روز دوم مهرماه و ساعت 13 تا حدود 15 در محلّ هیأت شطرنج استان تهران برگزار شد . مربیّان شرکت کننده آقایان : نعمتی ، هاشمی و جلالی به همراه خانم ها : جلیلوند ، نبی طائم ، ؟؟؟؟ بودند . همچنین خانم دیّان مسؤول محترم کلاس ها و مدرسه هیأت ، خانم ماهینی ، دبیر هیأت و آقای دانشفر ، ریاست محترم هیأت نیز در جلسه حاضر بودند . نمی دانم جناب آقای قندی چرا نبودند ؟


  • morteza jalali
۰۳
مهر

 

  در ادامه تمرینات ترم های قبل در این ترم نیز تمرینات دو کتاب درسنامه و آچمزی ادامه می یابد و تمرینات کتاب مات های دو حرکتی نیز اضافه می شود .


  • morteza jalali
۰۳
مهر


در هر یک از پوزیسیون های زیر با توجه به توضیح آن سعی کنید برتری ها را تبدیل به برد نمایید .


  • morteza jalali
۰۳
مهر

 

   برای موفقیت در بازی شطرنج لازم است تا لحظه آخر و تسلیم شدن حریف یا مات کردن حریف با حواس جمع یا به اصطلاح شِش دانگ حواسمان را جمع کنیم . یک لحظه غفلت و فقط و فقط یک لحظه غفلت گاهی نتیجه 6 ساعت تلاش را به هدر می دهد !! اصلاً یکی از جذابیّت ها ، زیبایی ها و درس های آموزنده شطرنج همین است .

  در نقل ها داریم (البته بصورت تمثیلی نه واقعی) که شیطان آمد بالاسر یک عارفی ، آن عارف در حال جان دادن بود و فقط یک نَفَس مانده بود تا بمیرد . شیطان به او گفت : رفتی از دست ما خلاص شدی ؟!! عارف در جواب شیطان گفت : نه ، هنوز یک نَفَس مانده !!! ببینید بچه ها باز هم تأکید می کنم ، شما فقط و فقط زمانی برنده هستید که حریفتان مات شده باشد یا ساعت را به علامت تسلیم نگه دارد و بگوید تسلیم !! در غیر اینصورت باید مثل یک عقاب که شکار خود را با تیزبینی ویژه ای دنبال می کند ، بازی را بطور کامل ادامه دهید !!!


  • morteza jalali
۰۳
مهر

 

   برای شروع بد نیست اشاره کنم که ما طبق رِوال ترم های قبلی در عین پایبندی به سرفصل های موجود در مدرسه ، همان روش و نوع آموزش خود را پیش می بریم . ازبین سرفصل های این ترم ما قبلاً بحث ثبت حرکات و قانون مربع را بطور کامل گفته ایم و نیازی به تکرار ندارد . برای هر دو این سرفصل ها در این ترم باید تمرین بگذاریم . برای بحث قانون مربع یک جلسه کامل را می گذاریم برای تمرین و برای تمرین بحث ثبت حرکات بچه ها باید بازی های پایان کلاس را ثبت کنند و به مربی بدهند . سعی می کنیم از این ترم وقت بازی های پایان کلاس را بیشتر کنیم .


  • morteza jalali
۰۲
مهر

  

  این مطلب را بنده به مناسبت بعضی بحث ها در جام شهریور به آقای علی قائم مقامی ، مدیر محترم سایت شطرنج ایرانیان ، دادم تا در سایت بگذارند و ایشان از سر لطف و دغدغه مندی قبول زحمت کردند و این کار را متقبّل شدند . پیشنهاد بنده اینست که حتماً مطلب را در سایت شطرنج ایرانیان که لینکش را در آخر مطلب می گذارم ببینید ، چون بعضی جواب ها و همچنین حاشیه های بنده در آنجا خواندنی است .


  • morteza jalali
۰۲
مهر

 

  امروز در جلسه مربیان و مسؤولین هیأت شطرنج تهران که بصورت فصلی برگزار می شود و بزودی گزارشی از آن را در وبلاگ می گذارم ، تصمیم گرفته شد از این ترم به بعد هر یک از بچه ها موظف شوند در طی 8 جلسه آموزش ؛ یعنی یک ترم حداقل 2 بار در مسابقات هفتگی هیأت شطرنج تهران که روزهای 5 شنبه صبح برگزار می شود ، شرکت کنند . هر کس این دوبار را شرکت نکند در ترم جدید بعد ثبت نام نمی شود . این تصمیم بسیار مناسب است و توضیحش را در جلسه اوّل ترم جدید می دهم .

                                                                                          با تشکر  

  • morteza jalali