دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

چگونه بازی را شروع کنیم !

شنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۵۳ ب.ظ

 

  این درس را ما در ترم اول در دو جلسه آخر گفتیم ، البته طبق سرفصل ها باید در ترم دوم می گفتیم ، ولی چون بچه ها تقریباً تمام دروس ترم اول را که حرکت مهره ها بود ، بلد بودند ما رفتیم سراغ ترم 2 . به این مطلب امکان دارد بتوان مواردی را اضافه نمود ، ولی می توان ادعا نمود بیش از 90 درصد نکات در اینجا آمده است . این مطلب برای این است که عکس نکات یاد شده می شود طرح درس «چگونه نباید بازی را شروع نمود» درسی که جا دارد تا آخر عمر برای بازی شطرنج تکرار شود ، حتی برای فوق سوپر استاد بزرگ های شطرنج !!!

به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید ...


این هم طرح درس «چگونه بازی را شروع کنیم» :

   باید بدانیم بازی شطرنج بصورت کلی و نسبی و نه بصورت دقیق و ریاضی وار به سه مرحله تقسیم می شود . مرحله شروع بازی ، مرحله وسط بازی و مرحله آخر بازی . نکته بسیار مهم اینست که هر سه مرحله بطور تنگاتنگی بهم مرتبط هستند ؛ یعنی شروع بازی خوب می تواند وسط بازی موفق و آخربازی پیروزمندانه را در پی داشته باشد . از طرفی شروع بازی بد باعث می شود شما در مرحله وسط بازی دچار درهم ریختگی و تدافعی بازی کردن شوید و در مرحله آخر بازی نتوانید نتیجه خوبی بگیرید .

   شروع بازی بطور نسبی از اولین حرکت تا جایی که بیشتر سوارها گسترش (گسترش یعنی از مکان ابتدایی خود جابجا شده و در میدان بازی وارد شوند) یافته باشند گفته می شود . معمولاً این مرحله بین 8 تا 15 حرکت طول می کشد . وسط بازی بطور نسبی از مرحله گسترش سوارها تا جایی که بیشتر سوارها تعویض شده و از صفحه خارج شده باشند گفته می شود . مرحله آخر بازی بطور نسبی از زمانی که مهره های کمی از دو طرف در صفحه مانده باشند گفته می شود ، معمولاً در این مرحله تحرک شاه زیاد می شود ، چون دیگر در معرض حمله ها و مات های سریع قرار ندارد .

    دقت در این مسأله که همیشه در بین این سه مرحله بازی با مرحله شروع بازی آغاز می شود می تواند ما را به این نتیجه برساند که شروع بازی مهمترین مرحله بازی شطرنج است ، چون هرگونه اشتباه در این مرحله می تواند اشتباهات بعدی را در پی داشته باشد . کلامی از ابن سینا (رحمه ا...) نقل شده که در روایات اسلامی ما نیز ریشه و منشأ دارد و آن اینکه : هیچوقت دروغ نگویید چون برای جبران یک دروغ مجبور می شوید 1000 دروغ دیگر هم بگویید . می توان در یک تشبیه گفت : سعی کنید در شروع بازی هیچوقت اشتباه نکنید ، چون مجبور می شوید 1000 اشتباه دیگر برای جبران آن انجام دهید و نتیجه اش هم باخت است . برای اینکه در شروع بازی دچار اشتباهات فاحش (over look) یکسری قوانین یا نکات کلی هست که این جلسه یاد می گیرید و نکات و موارد جزئی را در سطوح بالاتر .

 قوانین کلی برای یک شروع بازی خوب عبارتند از :

·       سعی کنید در ابتدا پیاده های جلوی شاه یا وزیر را دو خانه برانید ، چون هم مرکز را اشغال نموده و تحت کنترل گرفته اید و هم جلوی راه تحرک فیل خود را باز کرده اید .

·       در شروع بازی حتی الامکان با یک مهره بیش از یکبار بازی نکنید ، چون هم از گسترش مهره های دیگر باز می مانید و هم زمان خود را تلف می کنید .

·       شاه را در معرض حمله حریف قرار ندهید و هر چه سریعتر قلعه بروید تا هم امنیت شاه حفظ شود و هم یکی از رخ ها را گسترش داده و وارد بازی کنید .

·       اسب ها را قبل از فیل ها گسترش دهید ، چون اسب ها نسبت به فیل هاحرکات مشخص تری دارند و جایگاهشان در شروع بازی تقریباً معلوم است .

·       مهره هایتان را در جاهایی مستقر کنید که بیشترین تحرک ، فضا و آزادی عمل را داشته باشند.

·       سعی کنید در اولین فرصت ارتباط بین رخ ها را با هم برقرار کنید و آن ها را در ستون های باز یا نیمه باز قرار دهید .(ستون باز ستونی است که هیچ یک از دو طرف در آن پیاده ندارند و ستون نیمه باز ستونی است که فقط یکی از دو طرف در آن پیاده دارد)

·       از کیش های بی مورد پرهیز کنید .

·       از پیاده خواری های بی مورد پرهیز کنید .

·       از ورود بیجای وزیر در بازی اجتناب کنید ، چون با حمله مهره های حریف به وزیرتان مجبور می شوید آنرا جابجا کنید و این مسأله زمان شما را تلف می کند . (دقت کنید گفتیم از ورود بیجا ، بنابراین همیشه بیرون آوردن وزیر در شروع بازی غلط نیست)

·       اینطور در نظر بگیرید که حریف شما بهترین حرکت را انجام می دهد ، بنابراین منتظر اشتباه حریف نباشید یا حرکت غلطی نکنید به امید اینکه حریف نفهمد .

·       بدنبال مات های سریع و بی مورد و ابتدایی یا آماتوری مثل مات ناپلئونی نباشید .

·       سعی کنید در تمام مراحل بازی بالاخص در شروع بازی مهره بی دفاع نداشته باشید .

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی