دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

 

برای توضیح باید بگم در مطلب «نکات و گزارش جلسه ششم» گفته بودیم که در شروع بازی بچه ها باید با حیله ها و دام های گشایشی آشنا باشند . حیله های گشایشی را اگر بشود بارها چید و تکرار نمود و حفظ شد خیلی خوب است و بعد از حفظ شدن با بررسی و تحلیل به نکات و عمق آن ها پی برد . در اینجا چند حیله گشایشی را از روی کتاب «تئوری شطرنج» لئونارد باردن برایتان می آورم تا بیشتر با این موضوع آشنا شوید :


 حیله 1 : چنگال رخ گیر

1 . e4   e5     2 . Bc4   Bc5    3 . Qh5  g6??    4 . Q.e5

و سیاه هر حرکتی کند رخش از بین می رود .

حیله 2 : پیاده ضعیف f7 , f2

1 . e4  e5    2 . Bc4  Nc6    3 . Nf3  Nf6    4 . Ng5

و حالا پیاده f7 به مخاطره افتاده و دفاع از آن سخت است . این شکل گاهی در شروع بازی های باز و در حرکات بیشتر که سیاه یا سفید هنوز به قلعه نرفته اند زیاد پیش می آید . در اینجا هر چند سیاه d5  را دارد ، ولی براحتی نمی شود از این حمله سفید فرار کرد ، مخصوصاً اگر کم تجربه باشیم !!

حیله 3 : تله تقلید

1 . e4  e5    2 . Nf3  Nf6    3 . N.e5  N.e4?  4 . Qe2  Nf6??    5 . Nc6  

و کار سیاه تمام است . این یک نمونه بود ، ولی گاهی در مسابقات دیده شده که مبتدی ها گاهاً تا 7 حرکت می خواهند بصورت معکوس یا قرینه از حریف تقلید کنند که تقریباً در تمام حالت ها گرفتاری دارد . بصورت یک اصل کلّی یادتان باشد :

               تقلید کورکورانه در تمام مراحل و جوانب زندگی غلط است .

حیله 4 : پیاده سمّی

1 . e4  e6    2 . d4  d5    3 . e5  c5    4 . c3  Nc6    5 . Nf3  c.d4    6 . c.d4  Qb6     7 . Bd3  N.d4    8. N.d4  Q.d4    9 . Bb5 +  Kd8    10 . Q.d4

و وزیر سیاه پَر می شود .

حیله 5 : فیل بی دفاع

1 . d4  Nf6    2 . c4  e6    3 . Nc3  Bb4    4 . e3  d5    5 . Nf3  b6 ??    6 . Qa4 

و حالا فیل سیاه یا اسب او (اگر اسب c6 کند) توسط وزیر گرفته می شود و یک سوار کمتر مطمئناً می بازد.

فعلاً برای این ترم با مضمون همین 5 حیله آشنا شوید و آن ها را کار کنید تا در ترم های بعدی حیله های دیگری را مطرح نماییم ، البته در ترم های بعد دام های گشایشی هم مطرح می شوند . نکته ای که باید در حیله های گشایشی دقت نمود اینست که سفید یا سیاه اشتباه قوانین «چگونه بازی را شروع کنیم» را مرتکب نمی شود ، بلکه کم دقتی یا بی دقتی می کند و این بدان معناست که علاوه بر آن قوانین همچنانکه قبلاً هم گفته ایم درک و توجه به موقعیت پوزیسیون در هر حرکتی بسیار حائز اهمیّت است !!!

                                     با تشکر از همه بازدید کنندگان و همراهان عزیز  

نظرات  (۲)

سلام استاد. در حیله 5 اگر وزیر اسب رو بزنه سیاه با فیلش c2 بکنه وزیر سفید گیر می افته!!! لطفا ارشاد کنید اگر من اشتباه می کنم.
پاسخ:
سلام
حال شما چطوره دوست عزیز ! آقا محمد رضا با زحمات ما چکار می کنید ؟!!
احتمالاً منظورتان وقتی است که سیاه در مقابل کیش وزیر در a4 اسب c6  می کند و سفید با وزیر اسبش را می زند و سیاه این بار در مقابل کیش فیل d7  می کند . خب سفید وزیرش را می برد به b7 و بعد هم وقت و هم موقعیت برای حفظ برتری را ذارد !!!
پیشنهاد می کنم برای تحلیل این مسائل البته بعد از کلنجار رفتن و زحمت کشیدن از کامپیوتر استفاده کنید ، البته توصیه اکید می کنم قبل از بررسی خودتان به هیچ وجه سراغ کامپیوتر نروید که مثل دیگر مظاهر تکنولوژی جز تنبلی و سطحی نگری اثری ندارد !!!
با تشکر از پیگیری و توجه شما
سلام 
لطفا بازی های آلخین و کاپابلانکا رو هم بزارید
همینطور رتی و لاسکر
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی