دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

بازنگری فلسفه وجودی وبلاگ و شروعی دوباره

سه شنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳ ق.ظ

  برایم جالب بود وقتی همین چند روز پیش برای یادداشتی درباره یکی از کتاب‌های میشل فوکو فهمیدم چرا جناب فوکو، متفکّر شهیر و بزرگ فرانسوی که از ۱۵ اکتبر ۱۹۲۶ تا ۲۴ ژوئن ۱۹۸۴ در عالَمی به نام دنیا زیست کرده است و اتفاقاً چندین و چند بار هم ایران آمده و در حین انقلاب شکوهمند اسلامی در سال 1357 چند وقت در ایران درباره رویداد انقلاب تحقیق نموده و از نزدیک چون یک جامعه‌شناس واقعی این تحوّل عظیم را رصد کرده و بعد چند مصاحبه و یادداشت و مقاله درباره مقوله انقلاب اسلامی نگاشته و در کتابی با نام «ایران : روحِ جهانِ بی‌روح» منتشر کرده و این کتاب در ایران هم ترجمه و چاپ شده، همجنس‌باز است. بله! برایم جالب بود، چون برای این کارش دلیل فلسفی بسیار عمیقی داشت. برای این کارش سال‌ها فکر کرده بود و با دلیل این کار را انجام می‌داد. لطفاً صبر کنید دوستان، این کار فوکو بسیار شنیع است و نه تنها در دین اسلام، بلکه در بسیاری از آیین‌ها هم حرام است. اصلاً اگر دین هم نداشته باشیم و عاقل هم نباشیم و ضریب هوشی متوسطی هم نداشته باشیم، فقط لازم است کمی آزاده باشیم و طبع‌مان سالم باشد تا بفهمیم که این‌کار سرتا پایش لجن است، حرفم بر سر درستی و نادرستی این‌کار نیست.

  می‌دانید جان کلامم اینست که آدم وقتی اهل فکر شد نمی‌تواند کار بدون دلیل انجام دهد، حتّی اگر کارش صد در صد غلط هم باشد. آن‌وقت بیا و ببین در مملکت ما که دم از فرهنگ و دین و تفکّر و ... زده می‌شود گاهی برای کارهای نه فردی و شخصی و نه جمع‌های کوچک، بلکه برای بعضی کارهای بزرگ هم دلیل نداریم و فکر راست و حسینی برایش نکرده‌ایم، البته توجیه و ماست‌مالی تا دلتان بخواهد.

  خُب از این مقدمه که بگذریم باید بگویم قصد نداشتم این وبلاگ را ادامه دهم، چون فلسفه وجودی وبلاگ که کلاس ما بود از بین رفته بود و بنده دیگر در مدرسه هیأت شطرنج تهران کلاسی نداشتم و ندارم. با یکی دو نفر از اساتید و دوستان هم مشورتی کردم و به قول معروف رأی ما زده شد و قرار شد کار این وبلاگ به هر شکل ادامه یابد، هر چند با این سر شلوغی که پیدا کرده‌ام و پروژه‌های ریز و درشتی که در دست دارم نمی‌دانم تا چه میزان بتوانم در خدمت جامعه شطرنج کشور عزیزمان باشم. امّا بنابر عبرت یا درسی که از جناب فوکو گرفتم (البته این درس خیلی دقیق‌ترش در معارف دینی و فرهنگی ما هست، ولی برای بنده در این چند وقت به واسطه مجرای جناب فوکو تِذکار حاصل شد) لازم دیدم فلسفه وجودی وبلاگ را بازبینی و بازنگری کنم.

 وبلاگ ما از این پس بازتاب دهنده بخشی کوچک از کلاس خصوصی است که با آقا محمدصدرای عزیز و پدرش داریم، همچنین بخشی باز کوچک از تحقیقات و رصدهای شطرنجی بنده را منعکس می‌کند و دست آخر برخی یادداشت‌های شطرنجی و خط‌خطی‌های اضافی ما را. در بخش اوّل علاوه بر بعضی گزارش‌ها، بعضی طرح‌درس‌هایی که قابل انتشار است را ارائه خواهم داد. در بخش دوّم و در سرفصل تحقیقات سعی می‌کنم آنچه دارم در راستای پایان‌نامه و کتاب خود پیرامون شطرنج آماده می‌کنم را بازتاب دهم و در سرفصل رصدهای شطرنجی آنچه مهم است از مسابقات و حوادث و همچنین آنچه در برخی سایت‌ها یا مطبوعات و ... می‌بینم و می‌خوانم و همچنین اگر دوستان کمکم کنند برخی ترجمه‌ها. در بخش سوّم نیز آنچه پیرامون مطالعات شطرنجی دارم را در صورت فرصت برای عزیزان شطرنجی در وبلاگ می‌گذارم تا شاید قابل استفاده باشد. از مطالب قبلی هم مرور ماهنامه شطرنج را ادامه خواهیم داد انشاءالله تعالی. تا یادم نرفته بگویم چند مطلب از قبل مانده را هم سعی می‌کنم در همین یکی دو هفته منتشر کنم.

  از همه عزیزانی که نسبت به بنده در این یکی دو ساله لطف داشتند ممنونم و برای همه شطرنج‌بازان و جامعه شطرنج کشور آرزوی موفقیّت می‌کنم و امیدوارم در آینده‌ای نه چندان دور شاهد درخشش شطرنج ایران زمین در عرصه‌های جهانی باشیم. / یا علی    

 

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی