دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۷
آبان

 

  امروز 27 آبان ماه ، ماه دوّم از فصل سرد و خشک سال است و کم کم داریم به ماه سوم و ثُلث پایانی این فصل نزدیک می شویم . با نیما می شود 3 نفر ، 3 نفر که تولدشان در ماه آبان است و عضو کلاس ما هستند !! 9 آبان برای یزدان و محمدصدرا تولّد گرفتیم و حالا برای نفر سوّم ، جناب نیما خان رمضانی ، شاگرد اوّل کلاس و کسی که می خواهد جزء بهترین های شطرنجی بشود !!!

  • morteza jalali
۲۵
آبان

  

    ما در جلسه ششم درس قانون مربع را داشتیم ، هر چند این قانون خیلی ساده به نظر می رسد و در بسیاری از کتاب های آخر بازی مثل آخر بازی کرس و ... یا به آن ها نپرداخته اند و یا به یک اشاره کوتاه بسنده کرده اند ، امّا بنده فکر می کنم باید به کاربردهای این قانون بیشتر پرداخته شود و بچه ها باید بدانند همین قوانین یا نکات ابتدائی و ساده گاهی در مسابقات گریبان حتی بعضی اساتید بزرگ را می گیرد و بنیادهای مفهومی و مبانی تفکّری شطرنج از همین قوانین ساده و ابتدائی شروع شده و شکل می گیرد !!

  • morteza jalali
۲۵
آبان

 

  بعد از اینکه ما با مراحل سه گانه شطرنج آشنا شدیم و به اهمیّت آخر بازی پی بردیم و کمی هم با ویژگی های این مرحله آشنایی پیدا کردیم ، لازم است که با بعضی قوانین آن آشنا شویم !! گفتیم که قوانین آخر بازی نسبتاً منطقی و در بسیاری از موارد ثابت هستند !! همچنین اشاره داشتیم که مهمترین و بیشترین آخر بازی مربوط به آخربازی پیاده ها می باشد !!

  حال در اینجا می خواهیم با یکی از قوانین آخر بازی پیاده آشنا شویم . بد نیست بدانید در این آخر بازی چند قانون مهم و مبنایی وجود دارد که بدون دانستن آن ها تقریباً می شود گفت بازیکن هیچ چیز از شطرنج علمی نمی داند !!! قوانینی مثل : قانون مربع ، قانون تقابل ، قانون مانور مثلثی ، قانون خانه های مؤثر یا کلیدی و ... .

  • morteza jalali
۲۳
آبان

باز این چه شورش است که در خلق عالم است             باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

باز این چه رستخیز عظیم است کز زمین                     بی نفخ صور خاسته تا عرش اعظم است

  خیلی از انسان ها بین تأثیرگذاری و جاودانگی ، جاودانگی را می پسندند ، زیرا هر جاودانه ای تأثیرگذار خواهد بود، حال بگذریم از اینکه بسیاری این دو را دو روی یک سکه می دانند. همه ما شنیده ایم که حقیقت یگانه گوهری است که در این جهان باقی می ماند، امّا شاید کمتر شده است که درباره چیستی حقیقت فکر کنیم و این دُرّ گرانبها را طلب نماییم، شاید خمیر مایه و شاکله حقیقت، عشق باشد! یعنی همان نقطه ممیّزه زندگی انسان با تمام موجودات غیر خودش و نه فقط حیوانات، امّا تفسیر عشق به واقع چیست و در کدامین مکتب می شود این عنصر را پُر رنگ تر و عینی تر یافت ؟!

              عشق از اول سرکش و خونی بود                   تا گریزد آنکه بیرونی بود

  • morteza jalali
۲۲
آبان

  هر هفته بچه ها سرحال تر و قبراق تر از هفته قبل می شوند و حالا دیگر بعد از بیش از یک ماه از سال تحصیلی معلوم است بطور کامل با سبک زندگی جدید عادت کرده اند و اوضاع بر وفق مراد است ! امروز قبل از کلاس یک جلسه اختصاصی برای آراد و محمدصدرا داشتیم که محمدرضا هم دوباره برای آمادگی بیشتر این جلسه فوق العاده را آمده بود .

  • morteza jalali
۲۱
آبان

 

   همونطور که قبلاً هم گفتیم برای موفقیّت در شطرنج باید در سه زمینه بطور مستمر کار کرد : تئوری ، تمرین و مسابقه ! معمولاً در مدارس موفّق و پیشرفته حداقل هفته ای سه جلسه برگزار می شود ، یکی برای تئوری و آموزش ، یکی برای تمرین و آخری برای مسابقه !!! ما در اینجا چون به این شکل نمی توانیم کار کنیم لازم است تا عزیزان در خانه تمرین کنند و علاوه بر آن در مسابقات آخر هفته هیأت شطرنج و یا فدراسیون شرکت کنند !!

  • morteza jalali
۱۸
آبان

 



                کارلسن قهرمان بی چون و چرای شطرنج جهان  

           این خبر بعد از هر دور بازیابی و تکمیل می شود ...

                   گزارش دور اول و دوم اضافه شد ...

                  گزارش دور سوم و چهارم اضافه شد ...

           گزارش بسیار خواندنی دور پنجم و ششم اضافه شد ...

                 گزارش های دور هفتم تا دهم اضافه شد ...

              نکات بسیار خواندنی اساتید موسویان ، علوی مقدم و اردشی اضافه شد ...


   سلام بچه ها !! امیدوارم خوب و خوش باشید ! کلّی مطلب آمادس و فقط یه کم وقت آزاد می خوام تا تنظیم های آخر را انجام بدم و بزارمشون روی وبلاگ ! این ایّام هم که دیگه خودتون می دونید سرم خیلی شلوغه !! شب ها بعد از ساعت 1 و 2 می خوابم و صبح ها هم باید 6 از خونه بزنم بیرون !! فشار کاری این ایّام خیلی زیاده ، ولی باید این خبر رو بدم که الان که دارم این مطلب رو تنظیم می کنم حدود نیم ساعته که مسابقه قهرمانی جهان بین آناند و کارلسن شروع شده ، البته شاید خودتون می دونید و بازی ها رو دنبال می کنید ، ولی خواستم بگم اگه حواستون نیس ، به عنوان یه شطرنجباز باید این مهمترین اتفاق و بزرگترین مسابقه در هر دوره رو حتماً دنبال کنید !! این هم می تونه یه تمرین مهم برای شما باشه !!!


  • morteza jalali
۱۱
آبان

  

  این نشست که با همکاری مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی اکسیر و هیأت شطرنج تهران برگزار شد ، روز جمعه صبح 10 / 8 / 1392 در سالن مسابقات هیأت شطرنج استان تهران با مقدمه نایب رئیس محترم و فعّال بانوان هیأت شطرنج تهران ، خانم مونا ماهینی ، آغاز شد . در ادامه جناب آقای دکتر امیر عسگری ارائه بحث داشتند .


  • morteza jalali
۰۹
آبان


  سلام بچه ها! امروز یه روز بیاد ماندنی برای کلاس ماست ، چون تنها روزی تو سال که دو تا از بچه های کلاس به دنیا اومدن، امروز روز تولد یزدان کبیر و محمدصدرای مؤدب هستش، امیدوارم همه ما روز تولدمون روز دوباره شکفتن استعدادها و گنج هایی باشه که خدا در وجودمون کاشته. جالبی امسال اینه که این تولّدها مصادف شده با روز حضرت قاسم(علیه السلام) در عزاداری حسینی، ما هم به همین خاطر این تولد را تبریک دوباره گفتیم.


  • morteza jalali
۰۷
آبان

  

  ما قبلاً در ترم های اوّل و دوّم مراحل سه گانه بازی را برای بچه ها توضیح داده ایم و خصوصیّات هر مرحله را بطور کلّی بیان نموده ایم . در اینجا نیز بعضی از مطالب گذشته را مرور می کنیم و بطور مفصّل تر به ویژگی های آخر بازی می پردازیم . نکته مهمی که جا دارد هم جهت یادآوری و هم جهت تأکید بیان کنیم اینست که به گفته کاپابلانکا ، سوّمین قهرمان رسمی شطرنج جهان و یکی از نوابغ آخربازی در 150 سال گذشته شطرنج ، آخربازی مهمترین بخش بازی است !!! و بهتر است مبتدیان ابتدا این مرحله را بیشتر کار کنند !!! کاپابلانکا در کتاب «آموزش مراحل سه گانه شطرنج» این نکته را توضیح می دهد و بیان می کند که اگر شما درک و فهم درستی نسبت به آخر بازی داشته باشید ، می توانید از همان شروع بازی حرکات خود را طوری تنظیم نمایید و با یک چشم انداز مشخص تعویض ها و مانورهای خود را طوری طراحی نمایید تا به یک آخر بازی مطلوب برسید !! در واقع ارتباط وثیق و تنگاتنگ بین سه مرحله بازی باعث می شود کسی که درک بهتری نسبت به آخر بازی دارد در طرح های استراتژیک خود بهتر عمل نماید و افق دید بهتری داشته باشد !! برای مثال بد نیست بدانیم بازی های خود کاپابلانکا از مهمترین و بهترین نمونه ها در این زمینه می باشد .


  • morteza jalali
۰۷
آبان

 

  برای اینکه بچه ها بصورت نسبی رشد متعادلی داشته باشند ، بسته به استعدادها و ظرفیت های بچه ها یکسری آموزش ها و تمرینات یا پیگیری های اختصاصی برای بچه ها در نظر گرفته ایم که هر زمان وقتش رسید بیان می شود .


  • morteza jalali
۰۷
آبان

 

  برای اینکه بچه ها بصورت نسبی رشد متعادلی داشته باشند ، بسته به استعدادها و ظرفیت های بچه ها یکسری آموزش ها و تمرینات یا پیگیری های اختصاصی برای بچه ها در نظر گرفته ایم که هر زمان وقتش رسید بیان می شود .

  • morteza jalali
۰۷
آبان


   بعد از برد اوّل اشتاینیتز تا این بازی که بازی ششم است هیچ امتیازی کسب نکرده بود و قاعدتاً حسابی یکّه خورده بود و شاید در این بازی هم از بردش یکّه خورده باشد . هر چند در این بازی زوکرتورت هیچ وقت برتری کسب نکرد ، ولی با اشتباهات کوچک و بعضاً فاحشش بازی را باخت !!


  • morteza jalali
۰۷
آبان

   امروز بچه ها خیلی سر حال و قبراق و با نشاط بودند ، فکر نکنم علتش فاصله یک هفته ای یا تعطیلات باشد !!! بلکه فکر می کنم بچه ها بعد از یک ماه به فضای جدید زندگی و مدرسه رفتن و صبح زود بیدار شدن عادت کرده اند !!! آخر می دانید انسان چه ریشه اش از انس باشد و چه نسیان این قابل توجیه است !! اگر از انس باشد زود با شرایط جدید انس می گیرد و اگر از نسیان باشد زود شرایط گذشته را فراموش می کند !!!


  • morteza jalali
۰۴
آبان
  • morteza jalali
۰۲
آبان




تا قافیه‌ی شعر "امیر" است و "غدیر" است       برخیز که هنگام مراعات نظیر است

   مَن ماتَ عَلی حُبّ علی، ماتَ شهیدا            آنان که نمردند، بمیرند که دیر است ...


  • morteza jalali