دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

   امروز بچه ها خیلی سر حال و قبراق و با نشاط بودند ، فکر نکنم علتش فاصله یک هفته ای یا تعطیلات باشد !!! بلکه فکر می کنم بچه ها بعد از یک ماه به فضای جدید زندگی و مدرسه رفتن و صبح زود بیدار شدن عادت کرده اند !!! آخر می دانید انسان چه ریشه اش از انس باشد و چه نسیان این قابل توجیه است !! اگر از انس باشد زود با شرایط جدید انس می گیرد و اگر از نسیان باشد زود شرایط گذشته را فراموش می کند !!!


   اشکان امروز نیامده بود ، این ترم اشکان از همه بیشتر اذیّت شده چون مسیر و ساعت و ... کلاس برای خودش و والدین محترمش سخت است ، امیدوارم در ترم های بهتر جبران شود . در ابتدای کلاس طبق قرار قبلی پوست آراد را کندیم ، ولی چون خیلی پوست کلفت بود قرار شد یک جلسه دیگر هم پوستش را بکنیم !!! یزدان و آراد و سروینا تمرینات را حل نکرده بودند که خُب خودشان ضرر می کنند و عقب می افتند !! این سه نفر سعی کنند هر وقت تمرینات را حل نمودند بیاورند . یک نکته را همینجا متذکّر شوم ، هر چند قبلاً بیان شده است و آن اینکه در آموزش های ورزشی مختلف و مِن جمله شطرنج در دنیا و در بعضی از مدارس شطرنج ایران ، باید سه جلسه در هفته باشد که یک جلسه تئوری ، یک جلسه تمرین و یک جلسه بازی است . در این نوع آموزش ما تمرین به اصطلاح خانگی نداریم و با خیال راحت مراحل آموزش انجام می شود ، ولی در اینجا اگر شما می خواهید بچه ها رشد کنند و در این مسیر موفق باشند لازم است تا هم این کلاس جدّی تر گرفته شود و هم تمرین ها بهتر پیگیری شود . این نکته را هم بگویم که از این به بعد بنده تمرین ها را کاملاً اختیاری می گذارم مگر موارد خاصی که خواهم گفت و پیگیری تمرین ها با شما .

  در حل تمرین ها و شکل ظاهری نیما از همه بهتر بود چون تمارین را بصورت رنگی کپی کرده و حل نموده بود و محمد رضا دوم بود چون بصورت سیاه و سفید کپی کرده بود و محمدصدرا سوم بود چون فقط حل آن ها را آورده بود و دیاگرام ها را اصلاً کپی نکرده بود ، ولی در نوشتار تمرین ها محمدصدرا اول بود و نیما و محمدرضا دوم چون محمدصدرا بصورت ثبت شطرنجی تمارین را حل نموده بود و بقیه بصورت فلش کشیدن !!! جواب ها و نکات هر یک از بچه هایی را که تمرین ها را داده اند در برگه شان می نویسم و می دهم ، ولی جا دارد یک تشکر ویژه از هر سه خانواده محترم بخاطر زحمتی که کشیده اند بکنم . محمدصدرا ، نیما و محمدرضا یک هورا برای خودشان بکشند !!!

  بعد از یک تفریح مختصر تمرین های آچمزی را حل کردیم و رفتیم سر درسی که داشتیم . به بچه ها گفتم که چه قبل از کلاس و چه بعد از کلاس حتماً طرح درس ها را ببینند و اگر شد آن را هم پرینت بگیرند و داشته باشند خیلی خوب است !! اشکالات ثبت بچه ها و چگونگی ثبت یک پوزیسیون و چیدن یک پوزیسیون را هم تمرین کردیم و همین امر باعث شد ثبت بچه ها در پایان کلاس خیلی به سطح مطلوب نزدیک شود و بیشتر بچه ها تقریباً در ثبت مشکلی ندارند .

  خوبی امروز این بود که یزدان و آراد هم کلاس زبان نداشتند و بچه ها با حوصله و دقت و راحتی بیشتری بازی کردند ، نیما با محمدصدرا بازی کرد که خُب بازی نسبتاً راحتی برایش بود و برای محمدصدرا تجربه خوبی بود . یزدان با محمدرضا بازی کرد که بازی همراه با کُری خوانی بود و تقریباً در یک وضعیت مساوی ماند . بازی آراد با سروینا هم در عین اشتباهات زیاد به نفع سروینا تمام شد . اگر بچه ها همین جور پیش روند از 3 هفته دیگر می توان بازی های انجام شده را بررسی هم کرد و نقاط ضعف و قوت بچه ها را بهشان گفت . بررسی بازی در رشد بچه ها حداقل 50 درصد مؤثر است و سطح بازی بچه ها را خیلی بالا می برد . ثبت بچه ها هم خیلی خوب بود . والدین محترم دقت داشته باشند که حتماً وبلاگ را بصورت مستمر پیگیری نمایند و در صورت زحمت نبودن حتماً نظر دهند و موافقت و مخالفت خود را ابراز نمایند !!!

  حالا برویم سراغ گزارش تصویری این هفته :


ببینید یزدان چه کیفی می کنه !! هر چی به آراد گفتیم اون یکی پاتم بگیر بالا نتونست !! شما می دونید چرا نتونست ؟!! جلسه بعد قراره آراد رو کلّه پاش کنیم !!!

 

امروز برای اوّلین بار بچه ها آرام بازی کردند و تونستن حرف زدن حین بازی رو به حداقل برسونن !! کم کم دارن یاد می گیرن چجوری مسابقه بدن !!!

 نیما در ثبت هنوز اوّله ، ولی سروینا یه پلّه اومد بالا و شد دوّم !! اگه سروینا یه کم دقّت کنه چون زیبایی خطش بهتره میشه اوّل !! نیما دیگه دو رنگ هم ثبت نمیکنه !! چرا ؟


نیما با اینکه حریف خیلی سختی نداشت ، ولی خیلی خوب فکر کرد و تونست وقتش رو خوب مدیریّت کنه ، محمدصدرا هم هر چند در مقابل نیما حرفی برای گفتن نداشت ، ولی از سطح خودش بالاتر بازی کرد . بچه ها یادتون نره با حریف قوی بازی کردن هر چند منجر به باخت بشه باعث رشد بازی می شه !!


یزدان امروز با محمدرضا کلّی کُری خونی داشت !! محمدرضا هم که مث ما متولّد خرداده و کم نمیاره !! ببینم محمدرضا چیکار می کنی پسر می تونی پرچم خردادی ها رو ببری بالا !!!


آراد که پوستش کنده شده بود دیگه طفلک نای بازی نداشت !! امّا این چیزی از شایستگی های سروینا کم نمیکنه !!

به این میگن یه استیل بازی در سطح قهرمانی جهان !!!

پوزیسیون کی بهتره ؟ راستی این بازی کی با کیه ؟

                                                              موفق و پیروز و شادکام باشید / یا علی

  • morteza jalali

ثبت بازی

ثبت پوزیسیون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی