دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

   اگر نگوییم مهمترین و پرجاذبه ترین ، مطمئناً براحتی می توانیم بگوییم یکی از 3 خبر و رویداد مهم در هر کشوری و برای کسانی که در یک رشته ورزشی فعّالیّت می کنند ، مسابقات قهرمانی آن رشته ورزشی می باشد !! پیگیری این مسابقات علاوه بر جذابیّت های خاص خودش ، حاوی درس ها و نکات بسیار آموزنده هم می تواند باشد ! مخصوصاً برای بازیکنان جوان که می خواهند در آینده با تلاش بیشتر خودشان جزء شرکت کنندگان در همین رقابت ها باشند !!

              این خبر تکمیل و توضیحاتی بطور مختصر افزوده شد

  هم اکنون در تبریز مسابقات قهرمانی آقایان در حال انجام است و در رشت مسابقات قهرمانی بانوان کشورمان . تا اینجای رقابت ها خودم از مسابقات بانوان هیچ خبری ندارم و ظاهراً سایت نتایج دچار مشکلی هست ، ولی در بخش آقایان حسابی بازار گرم است و هر روز اتفاقات جالبی در حال رخ دادن است .

  از مهمترین رویدادها در مجموع شگفتی سازی جوانان کشور عزیزمان است که خودنمایی کرده است !! صدر نشینی پویا ایدنی ، شطرنجباز جوان و پُرتلاش خوزستانی ، نتایج خوب سید خلیل موسوی (15 ساله) ، شطرنجباز جوان و آینده دار کشور ، نتایج قابل توجه محمد امین طباطبایی (12 ساله) ، احمد عسگری زاده (15 ساله) ، مهدی حسینی پور و ... . امّا شاید مهمترین شگفتی تا الان مسابقات توقّف شطرنجباز با اخلاق و بسیار ارزنده کشورمان جناب پوریای عزیز باشد !! پوریا درینی که واقعاً در جام جهانی در مقابل آندریکین خوش درخشید تا دور چهارم خیلی روی فُرم نبود که امیدواریم از امروز دوباره به وضعیت ایده آل خود برگردد ، همچنین اساتید بزرگ قائم مقامی ، محجوب ، گلیزاده (قهرمان سال 1391) آنچنان که باید در قد و قواره خود ظاهر نشده اند که برای همگی آرزوی توفیق روزافزون داریم .

  چند نکته قابل توجه اینکه استاد بزرگ ارزنده کشورمان جناب احسان قائم مقامی عزیز که پُر افتخارترین شطرنجباز تاریخ ایران نیز هستند ، تاکنون با 10 بار قهرمانی کشور رکورددار این مقام هستند ، ایشان همچنین در این دوره از رقابت ها نفر اوّل ریتینگ شرکت کنندگان را دارا می باشند . استاد بزرگ اصغر گلیزاده که سال گذشته توانستند قهرمان کشور بشوند ، اکنون در زادگاه خود در حال رقابت می باشند که برای همه طرفدارن تبریزی شطرنج موفقّیت دوباره ایشان را آرزومندیم !! آقای پویا ایدنی که اکنون تا دور چهارم با 4 امتیاز در صدر قرار دارند در دور اوّل در مقابل آقای محسن وقار بازی را بازنده بودند (البته چون اطلاع دقیق نداریم و شاید وقت آقای وقار تمام شده باشد ! و ما بر طبق حرکت نهایی بازیکنان و بازی ایشان که به دستمان رسیده قضاوت می کنیم) که در نهایت بردند و همین برد روحیه مضاعف به ایشان و یک ضربه شدید برای آقای وقار بود (خودم این حالت را تجربه کرده ام و می دانم چقدر مشکل است !!) بد نیست بدانید جناب ایدنی ریتینگ خود را از حدود 1800 / 1900 ، شروع نموده اند و اکنون با ریتینگ 2483 جزء ده نفر برتر کشور هستند که این نشان از همّت والای ایشان دارد !!!

  امّا ما همیشه به بچه های کلاسمان یک نکته را متذکر شده ایم و آن اینکه جوجه رو آخر پاییز می شمرند و ما تا پایان رقابت ها 7 دور دیگر داریم !! ببینیم جوانان عزیز کشورمان امسال می توانند افتخاری دیگر بیافرینند !!!


                                                                                                   این گزارش ادامه دارد ....

 نگاهی کلی به مسابقات قهرمانی کشور 1392 :

  در ادامه مسابقات این تجربه احسان قائم مقامی بود که یک قهرمانی دیگر را برای او به ارمغان آورد و ایشان توانستند با 11 بار قهرمانی کشور رکورددار این مقام باشند که بعید است به این زودی ها کسی بتواند به این راحتی رکورد ایشان را بشکند . امّا در بین جوانانی که در ابتدای رقابت ها خوش درخشیده بودند ، تنها سید خلیل موسوی توانست این افتخار را کسب کند تا هم به عضویت تیم ملّی درآید و هم نایب قهرمانی مسابقات را بدست آورد . سید خلیل موسوی با افزایش ریتینگ بیش از 70 درجه نیز افتخار دیگری در این مسابقات کسب نمود !! در میانه مسابقات استاد بین المللی کشورمان سید جواد علوی نیز نتایج بسیار خوبی بدست آوردند که باخت دور آخر ایشان باعث شد از ادامه راهیابی به تیم ملی باز مانند . امّا امید نوروزی شطرنجباز خوش استیل و جوان تهرانی با نتایج خوبش توانست در رده چهارم جدول قرار گیرد و به عضویت تیم ملی در آید ! نوروزی تنها شطرنجباز بی عنوان در بین هشت نفر اوّل این مسابقات است !

  از دیگر نکات قابل تأمّل می توان به مساوی های درست و با کیاست استاد قائم مقامی اشاره نمود که در جایی که نیاز به مبارزه بیجا نبود ایشان بیخود خود را به آب و آتش نزد و با خونسردی و آرامش با مساوی کردن به هدفش یک پلّه نزدیک شد ، همچنین مساوی دور آخر سید خلیل موسوی بسیار خردمندانه بود !! بد نیست در اینجا بگوییم که گاهی نوشته ها و گزارش ها جوری وانمود می کنند که بازیکنی خوب است یا موفق است که تساوی نکند یا سخت مساوی کند ، در حالیکه مساوی نمودن در شطرنج خودش یک بحث بسیار پُر دامنه و قابل بررسی است که می توان در این زمینه از تجربیات اساتید بزرگ کشورمان استفاده نمود !!

  با این حساب چهره تیم ملی کشورمان براساس آیین نامه فدراسیون شامل افراد زیر می شود :

1 - استاد بزرگ احسان قائم مقامی .

2 - استاد فیده سید خلیل موسوی .

3 - استاد بزرگ اصغر گلیزاده .

4 - آقای امید نوروزی .

5 - استاد بزرگ همایون توفیقی .

  در مجموع شاید بتوان نتیجه گرفت این مسابقات نشان داد تجربه فعلاً بر جوانی غلبه دارد !!! امّا ایکاش ! اساتید و بازیکنان شرکت کننده در مسابقات قهرمانی کشور ، تجربیات و نکات قابل استفاده خود را در قالب یادداشت یا تفسیر و بررسی بازی ها در اختیار جوانان شطرنجباز هم قرار می دادند یا اینکه در قالب نشست هایی در فدراسیون یا هیأت شطرنج تهران این تجربیات قابل انتقال به عزیزان شطرنجباز بود !!

  همچنین در بخش بانوان نیز چیزی شبیه اتفاقی که در بخش آقایان افتاد ، رخ داد و خانم آتوسا پورکاشیان با قهرمانی خود برای ششمین بار ، پرافتخارترین شطرنجباز بانو در قهرمانی کشور شدند و در اینجا نیز تجربه بر جوانی چربید !!

  نتایج دور به دور قهرمانی بانوان را در اینجا و نتیجه رده بندی نهایی را در اینجا ببینید !

 فایل PGN مسابقات بانوان را اینجا دانلود کنید !


                                                   

 خبر و آیین نامه مسابقات را در سایت فدراسیون شطرنج اینجا و اینجا ببینید !

 خبر مسابقات را در سایت ماهنامه شطرنج اینجا ببینید !

  خبر مسابقات را در سایت آچمز اینجا ببینید !

  سایت نتایج مسابقات را بصورت دور به دور اینجا ببینید !

  فایل  PGN بازی ها را در اینجا دانلود کنید !

 عکس هایی از بازیکنان و مسابقات را اینجا ببینید !

 عکس هایی دیگر از مسابقات را در اینجا و اینجا مشاهده کنید !

 مصاحبه با استاد بزرگ و قهرمان کشور آقای احسان قائم مقامی را اینجا و مصاحبه با استاد بزرگ و نفر سوم کشور آقای اصغر گلیزاده را اینجا ببینید !

  رده بندی نهایی مسابقات را اینجا ببینید !

                   با آرزوی موفقیت برای همه شرکت کنندگان در رقابت های قهرمانی کشور/ یا علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی