دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

۱۵ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

۲۸
آذر

 

 

   برای پرداختن به این سؤال یا بهتر است بگوییم مسأله شاید بهتر بود ابتدا مسأله ای بنیادین تر را که مقدمه این پرسش است مطرح می نمودیم و آن اینکه «چرا باید به پیشرفت و گسترش شطرنج کمک کرد ؟!» امّا چون این پرسش بنیادین به تحقیقات و مطالعات و تفکّر بیشتری نیاز دارد ، اجازه دهید در فرصتی مناسب تر و با بضاعتی بیشتر (هر چند کل بضاعت علمی ما اندک است ، ولی اندکی بیشتر) به آن بپردازیم و فعلاً مسأله ای را طرح کنیم که برای اهالی شطرنج کاملاً ملموس است !! یعنی پرسش اوّل برای بسیاری از اهالی شطرنج مشخص و بلکه بدیهی است !!

  • morteza jalali
۲۶
آذر

 

   برای اینکه بتوان ذهن بچه ها را بدرستی با تفکّر شطرنجی آشنا نمود ، نظم و نسق داشتن سیر آموزشی بسیار مهم است ! در تحقیقاتی که در زمینه های مختلف توسط پژوهشگران صورت می گیرد و این تحقیقات با روش های مختلف هر ساله انجام و منتشر می شود می بینیم که متأسفانه ما در روال آموزشی خود تعادل نداریم و بسیار افراط و تفریط می کنیم . البته این عدم تعادل بخاطر جهالت ماست چرا که مولای بیان در کلامی فرموده اند : جاهل را نمی بینی مگر اینکه یا افراط می کند یا تفریط !!!

  • morteza jalali
۲۴
آذر

 

   در ادامه مباحث گسترش و قوانین شروع بازی ، اشاره داشتیم که این قوانین و دستورالعمل ها را باید با توجه به پوزیسیون موجود و پیشِ رو یا همان وضعیت به وجود آمده ، مورد استفاده قرار داد !! این نکته بسیار مهم بدین معناست که شما نمی توانید چشمان خود را ببندید و بدون توجه سرتان را پایین بیاندازید و یا علی مدد بگویید و همینطور کورکورانه شروع کنید قوانین شروع بازی را که یاد گرفته اید اجرا نمایید !!! بخاطر همین است که حتی در سطوح بالا هم شما می بینید گاهی یک بازیکن تراز اوّل در همان 10 حرکت اوّل گاهی برای یک حرکت تا 10 دقیقه هم فکر می کند !! با اینکه بسیاری از حرکات را کاملاً روشن و اصولی بلد است و نیازی ندارد تا سر بازی آن ها را پیدا کند !!

  • morteza jalali
۲۱
آذر

  امروز با ورود به مدرسه تیم حفاظتی دور ما را گرفت و یک دفعه گفتند : آقا بیا برو انگشت نگاری !!! همین چند شب پیش وقتی داشتم سری چهارم سریال ... را می دیدم که کاملاً فضای پلیسی / امنیّتی دارد ، به خودم می گفتم یعنی می شود این اتفاقات برای ما هم بیفتد !!! لامصّب این آمریکایی ها یه جوری توهّمات و تخیّلات خودشون رو واقعی جلوه می دن که آدم باورش میشه !!!

  • morteza jalali
۲۰
آذر

  خدا خودش عاقبت ما رو بخیر کنه !! دیگه نمیدونم چه باید کرد ؟!!! تنها راه حل فکر می کنم اخراج یکی از بچه ها و خلاص کردن خودمه !! امروز همراه با لیست جدید ترم جدید یه سری دستورالعمل هم داده شده و یکی از اون دستورات اینکه شلوغی بچه های کلاس گردن مربی است !! خدای من با این آراد و یزدان و اشکان چه باید کرد ؟ آیا با اخراج یکی کار درست خواهد شد ؟ امّا کدام یک و چطور ؟

  • morteza jalali
۲۰
آذر

    امروز اوّلین روزی بود در چند سال گذشته و شاید تا این زمان از عمرم که آلودگی هوا را حس می کردم !! برای اوّلین بار نفس کشیدن برایم سخت بود و این واقعاً وحشتناک است !! مغز ما و سلول های خاکستری اش (به قول پوآرو) نیاز به اکسیژن دارند نه سُرب و منیزیم و منگنز و ... !! آنوقت ببخشید ما می خواهیم فکرمان درست هم کار کند !! این مواد محصولش مثل خودش درب و داغان است !!!

  • morteza jalali
۲۰
آذر

  

                      

              خبرهای این بخش بروز رسانی شد !

   بچه ها !! از این به بعد در بخش حاشیه سمت چپ وبلاگ در انتهای آن زیر بخش پیوندها ، بخش پیوندهای روزانه را فعّال نمودیم !! حواستان باشد حتماً به این بخش سری بزنید ، چون ظرفیت این بخش متأسفانه 20 مطلب بیشتر نمی تواند باشد و در حال حاضر هم حدود 15 مطلبی که ما گذاشتیم بخاطر این محدودیت نشان داده نمی شود !!

  • morteza jalali
۱۹
آذر

  قبلاً ما برای مراحل مختلف بازی یک هدف کلّی مشخص کردیم و به بچه ها گفتیم که در هر مرحله ای باید تمرکز اصلی فکر خود را روی هدف کلّی بگذارند . برای شروع بازی بحث گسترش مهمترین و اساسی ترین محور می باشد ، دلیلش هم روشن و مشخص است !! چون شما برای رسیدن به هدف کلّی بازی که شکست حریف و مات نمودن شاه او است ، باید دارای امکانات باشی و بنابر مَثَل مشهور «بی مایه فطیر است» ؛ یعنی شما زمانی می توانی سدّ دفاعی و موانع حریف خود را بشکنی و او را تسلیم کنی که بتوانی نیروها و امکانات خود را درست ساماندهی نموده و از حداکثر ظرفیّت آن ها استفاده نمایی !!

  • morteza jalali
۱۷
آذر

  برتری هایی که در شطرنج می توانند باعث بُرد ما شوند از زوایای مختلف قابل تقسیم بندی و بررسی هستند . یکی از این تقسیم بندی ها برتری ها را به دو دسته برتری های زیاد یا بزرگ و برتری های کوچک دسته بندی می کند . همچنین می توان برتری های پایدار یا دائم و برتری های موقت یا ناپایدار را یک دسته بندی دیگر شمرد . برتری های کمّی و برتری های پوزیسیونی زاویه دیگری است که دسته بندی مذکور را ایجاد می کند . البته چگونگی بدست آوردن برتری یک مطلب است و چگونگی استفاده از آن برتری موضوع و مطلبی دیگر !!

  • morteza jalali
۰۹
آذر

 

  قبلاً در این بخش از وبلاگ گفتیم که برای موفقیّت در دنیای امروز نیاز به کار گروهی داریم و لازم است تا همه کسانی که دغدغه واحد و اهداف مشترک دارند در یک مسیر به یاری هم بیایند (اگر نمی شتابند!!) تا با همکاری یکدیگر بتوانند یک بار مهم را زودتر و بهتر به مقصد برسانند !! جامعه شطرنجبازان ما هم از این قانون و حکم کلّی مستثنا نیستند !! در همین راستا در دو مطلب قبلی به معرفی بعضی دوستان همراه و بعضی نکات پرداختیم و اکنون نیز می خواهیم یک نکته را بطور مختصر بیان نماییم و دو سایت و دوست دیگر را معرفی نماییم ، فقط در اینجا باید بگویم امیدوارم روزی برسد که همه فعّالین شطرنج در عرصه مجازی بتوانند دور هم بنشینند و درباره بعضی دغدغه های مشترک به گفتگو بپردازند !!! و شاید این اوّلین جرقه یا گام در مسیر یک کار گروهی و مشترک و اوّلین تجربه موفق !! در این راستا باشد !!!

  • morteza jalali
۰۹
آذر

   اگر نگوییم مهمترین و پرجاذبه ترین ، مطمئناً براحتی می توانیم بگوییم یکی از 3 خبر و رویداد مهم در هر کشوری و برای کسانی که در یک رشته ورزشی فعّالیّت می کنند ، مسابقات قهرمانی آن رشته ورزشی می باشد !! پیگیری این مسابقات علاوه بر جذابیّت های خاص خودش ، حاوی درس ها و نکات بسیار آموزنده هم می تواند باشد ! مخصوصاً برای بازیکنان جوان که می خواهند در آینده با تلاش بیشتر خودشان جزء شرکت کنندگان در همین رقابت ها باشند !!

              این خبر تکمیل و توضیحاتی بطور مختصر افزوده شد

  • morteza jalali
۰۴
آذر

  بچه ها امروز هم اشتیاق خیلی خوبی داشتن و هم واقعاً سرحال بودن ، پس معلوم شد این تعطیلات تابستان بچه ها رو تنبل کرده ، چون تقریباً کار خاصّی نمی کنند و فعالیّت هاشون نظم کمتری داره (اگه نگیم بی نظمه!!) و تحرّک شون هم نصف ، بلکه کمتر میشه ، پس این مدارس و آموزش / پرورش بالاخره یه کارکردی پیدا کرد و اونم منظم کردن اجباری بچه هاست !!!

  • morteza jalali
۰۴
آذر

   ما از بس گفتیم بچه ها قبراق و سرحال شده اند که امروز این قبراقی و سرحالی از آنطرف بوم افتاد !! از ابتدای شروع کلاس ما در اردیبهشت ماه بچه ها دو سه بار حسابی شلوغ کرده اند و صدای مسؤولین مدرسه شطرنج را درآورده اند !! البته این را یواشکی بگویم که من حق را به بچّه ها می دهم چون نیاز به بازی و نشاط دارند ودر بیرون محوطه و یا مدرسه جایی برای خالی کردن انرژی شان نیست !!

  • morteza jalali
۰۴
آذر

  امروز وقتی در ورودی هیأت شطرنج داشتم می آمدم آراد و مادرش و خواهر کوچولو و زیبایش ، یاس خانم ، را دیدم که دوان دوان داشتند می آمدند تا به کلاس اختصاصی برسند !! مادر آراد گلایه داشت که چرا این کلاس را در تابستان نگذاشتید تا بچه ها اینقدر به زحمت نیفتند !! گفتند که آراد ناهارش را در ماشین خورده ! به آراد گفتم پسر ! چرا ؟ گفت آقا آخه از مدرسه بدو بدو اومدیم اینجا !! گفتم حالا چی خوردی ؟ گفت : ساندویچ ! تازه یادم افتاد که خودم چیزی نخوردم ، البته جایتان خالی صبح ساعت 6 یک کلّه پاچه ای زدیم که تا شب احساس گرسنگی نکردیم !!

  • morteza jalali
۰۲
آذر

  برای توضیح باید بگویم قبلاً قسمت اوّل این مطلب را ارائه کرده و گفته بودیم که بعد از تکمیل آن سعی می کنیم درباره بعضی مباحث توضیحات اساتید را داشته باشیم یا خودمان سعی می کنیم توضیحات تفصیلی را در مورد بعضی مفاهیم داشته باشیم . در همین جا از تمام دوستانی که نظری دارند درخواست می کنم ، لطف نموده و نقطه نظراتشان را شفاهی یا کتبی برای ما بفرستند یا بیان کنند . ما هم سعی می کنیم با تأخیر کمتری این بحث را پیش گیریم و فکر می کنم تا پایان آن 6 قسمت دیگر داشته باشیم که در مجموع می شود 8 قسمت . حالا با هم بخش دوّم را ببینیم :

  • morteza jalali