دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

نکات و گزارش جلسه سوم / ترم 8 – مقدماتی 5 / 17– 2 – 1393

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۴۸ ب.ظ

  امروز در حین حل تمرینات متوجه شدم بچه ها تمرینات را پیگیری نمی کنند . علاوه بر کتاب آچمزی که ما در کلاس حل می کنیم ، قرار بود بچه ها کتاب درسنامه را تا پایان انجام دهند و همچنین تمرینات کتاب مات های دو حرکتی را نیز به هر مقدار می توانند حل کنند .

   البته قصد جسارت ندارم ، ولی به والدین محترم متذکّر می شوم که یک مروری به جزوات والدین داشته باشند و این تذکّر را باید عرض کنم که شطرنج نیاز به ممارست و پیگیری والدین دارد . البته می دانم که سر و کلّه زدن با بچه ها کار سختی است . این را یواشکی می گویم و شما هم یواشکی بخوانید که گاهی اوقات وقتی دو روز خانه می مانم ، در پایان روز دوم آرزو دارم زودتر صبح شود و من بتوانم از خانه فرار کنم چون بچه ها مغزم را جویده اند ؛ یعنی از مرحله تیلیت کردن گذشته است ! البته با تمام این احوال دوست دارم آنقدر بچه داشته باشم که از سر و کولم بالا بروند !!

  پیرو مطلب جلسه اوّل این ترم باید بگویم پیشرفت فرزند شما نیاز به پیگیری و مداومت در تمرین دارد . حالا که حرف شد بد نیست این نکته را عرض کنم که جناب ویکتور کورچنوی که بزودی مطلبی از او را در وبلاگ منتشر می کنیم می گوید مقدار تمرین روزانه باید به اندازه زمان یک بازی فکری باشد ؛ یعنی بین 3 تا 4 ساعت ، حالا شما بفرمایید ما تخفیف بدهیم و بگوییم به اندازه یک بازی نیمه سریع یعنی نیم ساعت تا 1 ساعت . حالا باز یک تخفیف ویژه برای شما چون مشتری ویژه ما هستید می شود روزی یم ربع ! خوب است ؟! باور بفرمایید دیگر جای تخفیف ندارد ، شما که نمی خواهید من ورشکست شوم ؟ می خواهید ؟

  امروز چند مثال سخت از آخر بازی و بحث تقابل را بررسی کردیم . بجز مثال آخر بچه ها بقیه مثال ها را با کمی بررسی و کانجار رفتن توانستند جواب دهند که سروینا در این زمینه خلاقیّت بیشتری داشت . این نکته برای خودم مشخص کرد بچه ها استعداد خوبی دارند فقط کمی کم حوصله هستند ، البته شاید هم اشکال من است که کمی سخت گیرم ، ولی خُب اگر کسی می خواهد بازیکن موفق و آینده داری باشد باید تلاش بیشتر و سرسختی بسیار داشته باشد .

  در مورد طرح درس ها باید بگویم از همه عزیزان بخاطر کم کاری در ترم قبل و این ترم تا اینجا معذرت می خواهم و امیدوارم بزودی این مشکل حل شود ، البته اجازه بفرمایید امیدوار نه ، قول می دهم این مشکل بزودی حل شود ، ولی مطمئن باشید مشکل از تنبلی بنده نیست ، مشکل اصلی از دوست جدیدی است که سعی دارد سطح بازی ما را بالا ببرد و در چهار ماه اخیر تمرینات زیادی را برایمان درست کرده و خب استاد هم باید جای دیگر شاگردی کند . شرکت مستمر در مسابقات این چند ماه و سفرهای متعدد و تازگی ها مسؤولیت های زیاد که شاید یکی اش چند وقت دیگر صدایش درآید ، از عوامل این مشکل هستند .   

  در مورد تذکر جلسه اوّل و استاد و کلاس خصوصی هم چون مادر سروینا خانم با خانم ماهینی صحبت کرده بودند و نکاتی را گفتند لازم می دانم متذکّر شوم و تأکید کنم چنانچه در همان مطلب هم گفته ام که اگر با دقت مطالعه بفرمایید هست ، بنده نگفتم بعد از مرحله مقدماتی شطرنج را ادامه ندهید . همچنین نگفتم کلاس عمومی هیچ فایده ای ندارد ، بلکه عرضم این بود که این کارها کم فایده است آن هم برای کسی که می خواهد شطرنج را در سطح قهرمانی دنبال کند . همچنین گفتم که شطرنج فواید بسیاری دارد که حتی اگر در سطح قهرمانی هم دنبال نمی کنید بصورت یک کار تفریحی و یک تمرین فکری بسیار کارساز و کارگشاست .

  در آخر باید بگویم بچه ها در حد توانایی خود سعی کنند شروع بازی هایی را که در ادامه ذکر می کنیم برای ترم بعد جهت کنفرانس سر کلاس آماده کنند . این کار را سعی کنند خودشان انجام دهند و اگر به مشکلی برخوردند سر کلاس بپرسند . این کار از روی کتاب گشایش ها باید انجام شود . در مورد شروع بازی هایی که شاخه های متعدد دارد انتخاب دو شاخه و آماده نمودن آن ها کافی است . همچنین قرار بود بچه ها با نظارت والدین محترم و از روی کتاب گشایش ها ، اسم گشایش ها و حرکات اولیه (در حد سه تا چهار حرکت) را یاد بگیرند . حالا گشایش هایی که بچه ها باید در حد توان خود آماده نمایند به قرار زیر است :

یزدان : سیسیلی .

محمد رضا : اسپانیایی یا روی لوپز .

سروینا خانم : گامبی وزیر .

محمد صدرا : ایتالیایی یا جئوکو پیانو .  

این هم گزارش تصویری این جلسه :



  این سه تصویر بالا هدیه سروینا خانم و خانواده محترمشان بابت روز معلّم بود به بنده حقیر ، البته بنده هیچوقت استاد نبوده ام ولی امیدوارم با کمک شما بتوانم معلّم خوبی باشم . البته تا یادم نرفته بگویم که هفته پیش هم یکی از خانواده های محترم برای اساتید مدرسه شطرنج شیرینی خریده بودند که از ایشان هم متشکریم . سروینا خانم و پدر و مادر محترمش ! ممنون از لطف شما . امیدوارم هر کجا هستید موفق و پیروز و سربلند باشید .

                                 با آرزوی موفقیت و سربلندی شما عزیزان / یا علی


  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی