دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

آموزش قلعه رفتن

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۳:۲۹ ب.ظ

 

   این مطلب که از ترم اوّل ؛ یعنی نوآموز ، یادگار کلاس ماست اکنون به مناسبت طرح درس «لزوم امنیّت شاه و زمان مناسب برای قلعه رفتن» انتشار می یابد !!

   یکی از راه های حفظ امنیت شاه قلعه رفتن است . این حرکت از قرن 14 میلادی وارد بازی شطرنج شده است . قلعه رفتن تنها حرکتی است که در آن دو مهره خودی با هم و بطور همزمان حرکت می کنند . این دو مهره شاه و یکی از رخ ها می باشند . در حرکت قلعه شاه دو خانه بطرف رخ می رود و رخ از روی شاه پریده و در خانه کناری شاه قرار می گیرد . هر چند قلعه رفتن یک حرکت اختیاری است ، ولی معمولاً توسط بازیکنان و بزرگان و در بازی های حرفه ای توسط هر دو طرف انجام می شود زیرا

 

الف باعث امنیت شاه می شود .

ب یک سوار قدرتمند ؛ یعنی رخ را وارد بازی کرده و از آن در حمله یا دفاع استفاده می کند .

قوانین قلعه رفتن :

الف در هر دست بازی فقط یک بار می توان قلعه رفت .

ب شاه قبل از قلعه رفتن به هیچ وجه نباید تکان خورده باشد ، حتی اگر تکان بخورد و باز به جای اولش برگردد ، نمی تواند قلعه برود .

ج اگر شاه با رخ جناح خودش قلعه برود ، می گوییم قلعه کوچک انجام شده است و اگر با رخ جناح وزیر قلعه برود می گوییم قلعه بزرگ انجام شده است .

د با رخی که قرار است قلعه رفته شود ، آن رخ نیز نباید تکان خورده باشد ، حتی اگر بعد از تکان خوردن دوباره به جای اولش برگردد باز هم نمی توان با آن رخ قلعه رفت .

ه خانه های بین شاه و رخی ، که قرار است با آن قلعه برویم ، خالی باشد .

و شاه نباید در حال کیش باشد ، بنابراین شاهی که کیش شده نمی تواند قلعه برود .

ز شاه بعد از قلعه رفتن نباید در حالت کیش قرار بگیرد . (خانه های g1  ، c1 برای سفید و خانه های g8 ، c8 برای سیاه)

ح خانه ای که شاه از آن می گذرد نباید مورد حمله مهره های حریف باشد ؛ یعنی در مسیری که شاه قرار است طی کند نباید مورد کیش قرار بگیرد (خانه f1 در قلعه کوچک سفید ، خانه d1 در قلعه بزرگ سفید ، خانه f8 در قلعه کوچک سیاه ، خانه d8 در قلعه بزرگ سیاه)

ط وقتی می خواهیم حرکت قلعه را انجام دهیم باید حتماً اول شاه را تکان دهیم ، بعد رخ را . زیرا در شطرنج قانونی داریم با اصطلاح «دست به مهره» ؛ یعنی وقتی شما مهره ای را لمس می کنید ، اگر بتوان آن مهره را تکان داد ، باید حتماً آن را تکان دهید ، بنابراین اگر در حرکت قلعه رفتن اول به رخ دست بزنید ، حریف شما می تواند اعتراض کند ، که باید رخ را تکان دهید و نمی توانید قلعه بروید ، چون قلعه رفتن اصالتاً حرکت شاه حساب می شود .

ی برای ثبت حرکت قلعه از دو علامت استفاده می شود . حرکت قلعه کوچک را بصورت  O-O  نشان می دهند و حرکت قلعه بزرگ را بصورت  O-O-O  نشان می دهند .

نکته : اگر موقع قلعه رفتن رخ شما مورد تهدید باشد ، هیچ مشکلی ندارد و شما می توانید قلعه بروید ، همچنین اگر پیاده های سمتی را که می خواهید قلعه بروید و به نوعی آن پیاده ها محافظ شاه شما هستند ، تکان داده باشید باز هم هیچ مشکلی ندارد و می توانید قلعه بروید .

نکته : بعضی نوآموزان و مبتدیان در بازی وقتی قلعه می روند ، منجر به باختشان می شود ، یا مورد حمله های ماتی قرار می گیرند ، بنابراین می گویند قلعه رفتن خوب نیست ، در حالیکه باید گفت این باخت ها بخاطر بی دقتی خودشان است ؛ یعنی موقع قلعه رفتن بازی را درست محاسبه نمی کنند و بدون فکر بازی می کنند .

                                                     با آرزوی سربلندی همه عزیزان شطرنجباز / یا علی

نظرات  (۳)

زحمت کشیدید
استفاده کردم
دستتون درد نکنه
استفاده بردیم ممنون
ممنون مفید بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی