دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

ماهنامه شطرنج - 8

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۴:۰۶ ق.ظ

                         

                                         مسابقه های بزرگ

شورت یا تیمان؟

  سرانجام مرحله نیمه نهایی شطرنج نامزدی قهرمانی جهان با پیروزی نایجل شورت از انگلستان بر آناتولی کارپف از روسیه و یان تیمان از هلند بر آرتور یوسوپف از روسیه پایان یافت و پس از مدت‌ها شطرنجبازی از غرب برای مصاف با قهرمان جهان از روسیه انتخاب خواهد شد.

  پس از کناره‌گیری بابی فیشر از شطرنج هیچ یک از شطرنجبازان غربی نتوانستند به عنوان مدعی قهرمانی جهان انتخاب شوند. یان تیمان 40 ساله و شورت 32 ساله بهمن ماه آینده مسابقه رویارویی نهایی را برای انتخاب رقیب قهرمان جهان برگزار خواهند کرد.

  نکته جالب مرحله نیمه نهایی پیروزی کارپف و یوسوپف در اولین دور بود . پس از پیروزی کارپف در اولین دور با توجه به نتایج بسیار ضعیف شورت در لینارس همه دوستداران قهرمان سابق جهان به موفقیت او اطمینان یافته بودند، اما شورت خیلی زود توانست به فرم مطلوب خود بازگردد و سرانجام 6 بر 4 مبارزه را به نفع خود تمام کند. تیمان نیز با همین نتیجه بر حریف نیرومند خود غلبه نمود .

  آنچه که همه مفسران در آن اتفاق نظر دارند برتری مطلق کاسپاروف بر هر یک از این دو استاد بزرگ جهان غرب است. خیلی‌ها معتقدند تنها کسی که می توانست بخت زیادی در برابر قهرمان جهان داشته باشد آناتولی کارپف بود و بس! کاسپاروف در مصاحبه‌ای از پیروزی شورت استقبال کرد. او گفت در صورت پیروزی شورت بر تیمان رویارویی این بارِ مسابقه‌های قهرمانی جهان از هیجان و استقبال عمومی بیشتری برخوردار خواهد شد، زیرا مردم ترجیح می‌دهند که مدعی قهرمانی جهان فردی جوان باشد.

                         ماهنامه شطرنج، سال دوم شماره 15، خرداد ماه 1371، صفحه 6


 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی