دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

ماهنامه شطرنج - 7

جمعه, ۹ آبان ۱۳۹۳، ۰۳:۳۵ ق.ظ

 

گزارش دومین دوره مسابقه های بین المللی شطرنج گرامیداشت دهه فجر

استاد سید محمدکاظم مرتضوی

·       ماجرای اعتراض مربی روسی

... این شاید تعجب انگیزترین نکته مسابقه ها باشد.

  ما تصمیم نداشتیم و نداریم که در این مورد زیاد صحبت کنیم. چرا که نامبرده هنوز مربی تیم ملی است و کم نیستند کسانی که بخواهند نقاط ضعف موجود را با بهانه‌جویی به گردن دیگران بیاندازند، بخصوص که تیم ملی در راه مانیل است و باید از حالا به این فکر بود که اگر تیم ملی مثل مسابقه های آسیایی ناموفق بود گناه آن‌ را به گردن او آویخت! ولی تنها به منظور اطلاع خوانندگان عزیز به ذکر این نکته اکتفا می‌کنیم که دو روز قبل از مسابقه‌ها یکی از شطرنج بازان به من (مدیر مسابقه ها) اطلاع داد که آقای واسیوکوف می‌گوید اگر بچه‌های تیم ملی در هتل من (واسیوکوف) اسکان داده نشوند او بازی نمی کند! به ایشان جواب دادم که اولاً این مسابقه‌های تیمی نیست و انفرادی است ، در ثانی اگر قرار باشد بچه‌های تیم ملی  در هتل اسکان کنند این امر باید شامل همه 24 شرکت‌کننده ایرانی باشد. چرا که همه این افراد به نام ایران و برای ایران بازی می کنند! بحث بسیار طولانی شد و ذکر آن بی‌مورد، فقط می‌گوییم که به دلیل عدم حضور رئیس فدراسیون در تهران و اصرار دو تن از شطرنج بازان، برای مطرح کردن خواسته‌های واسیوکوف ( 4 تن اعضای تیم ملی بطور کلی آن روز در فدراسیون نبوده و از ماجرا بعداً خبردار شده‌اند!) برای آن‌که بطور کلی این مسئله به اینجانب، مدیریت مسابقه‌ها و کمیته برگزاری آن مربوط نمی‌شد، از مسئولین ستاد کسب تکلیف شد که آنها نیز اعلام داشتند پیشنهاد مربی روسی مطلقاً قابل قبول نبوده و شطرنج بازان نیز مانند سایر ملی پوش‌ها از جمله کشتی‌گیرانِ افتخار آفرین ما ، فوتبالیست‌ها ، والیبالیست‌ها و ... باید در خوابگاه استادیوم آزادی اسکان یابند. بهانه جویی آقای مربی به همین‌جا تمام نشد و ایشان نیم‌ساعت قبل از شروع مسابقه نیز به بهانه‌ای دیگر تهدید به ترک مسابقه‌ها نمودند! بهانه ایشان این بار این بود که باید از او مثل دو استاد بزرگ دیگر دعوت به عمل آمده و همانند آن‌ها با او رفتار شود. خیلی ساده جواب دادم که مسائل ایشان مربوط به فدراسیون است و هر تقاضایی دارند با فدراسیون مطرح کنند. چه کمیته مسابقه‌ها مدت‌ها قبل از فدراسیون در مورد شرکت آقای واسیوکوف از فدراسیون سؤال کرده و آنها نیز آمادگی کامل او را به ما اعلام کرده بودند.

  حتی روز جمعه ( 5 روز قبل از شروع مسابقه‌ها) برای شرکت در مسابقه سیمولتانه بزرگی که قرار بود روز قبل از مسابقه در سالن شهید افراسیابی برگزار شود، اعلام آمادگی نموده بود. حتماً ایشان توقع داشتند برایش بلیط رفت و برگشت فرستاده (!) و علاوه بر قریب 2 هزار دلار حقوق ماهانه برای شرکت در این مسابقه‌ها نیز به او حق الزحمه بدهیم!

  البته اسپاسکی گرچه حق الزحمه کلانی که برای شرکت در هر مسابقه طلب می‌کند ( حداقل 15000 دلار) و شرایط خاصی نیز دارد، بخاطر کمک به پیشرفت شطرنج و گسترش آن در ایران بدون دریافت حتی یک دلار پذیرفت به کشور ما بیاید. آن هم با یک تلفن! نه دعوتنامه رسمی‌ای در کار بود و نه هیچ قرارداد دیگری. تنها به کمک بانک صادرات قرار شد یک قالیچه به او بدهیم. ( بهای این قالیچه قریب یکصد و سی هزار تومان بود)

 

  به این ترتیب انبوه مشتاقانی که برای مراسم روز قبل از مسابقه‌ها به سالن افراسیابی آمده بودند دست خالی به خانه برگشتند. البته ما معتقدیم که شطرنج بازان ما تشخیص خوبی دارند و شاهد این مدعا ابراز احساسات شدید آنها پس از پیروزی قهرمان سابق جهان بر مربی تیم ملی (که چندان هم غیر منتظره نبود) و شکستن سکوت سالن مسابقه با کف زدن‌های ممتد برای اولین بار می باشد.


     ماهنامه شطرنج ، سال دوم _ شماره های 13و14 ،  فروردین اردیبهشت 1371 / صفحه 81

              درباره واسیوکوف بیشتر بدانید: اینجا


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی