دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

طرح درس مات با دو فیل

سه شنبه, ۱۲ شهریور ۱۳۹۲، ۰۷:۰۹ ب.ظ


  یکی از سرفصل های این ترم مات با دوفیل است . همچنانکه در جلسات قبل به بچه ها گفتم بعضی آموزش ها ، آموزش های بنیادین و پایه هستند که معمولاً یکبار برای همیشه صورت می گیرد . این آموزش های پایه اگر درست یاد داده نشوند یا درست یاد گرفته نشوند ، معمولاً آنجایی که نباید سراغ ما بیایند ، می آیند و باعث خرابی کار ما می شوند . بگذارید 2 مثال ساده بزنم . یک اصطلاحی هست که می گوید : «مَن جَرّبََ المُجَرَّب حَلَّت بِهِ النَّدامه» ؛ یعنی اگر کسی امر تجربه شده ای را تجربه کرد (و دچار شکست یا سختی شد) ندامت کردنش جایز است . منظور این است که وقتی شما از تجربه دیگران درس و عبرت نگیرید مستحق سرزنش هستید . حالا دو مثال خودم ، در مسابقات فروردین امسال با یکی از بازیکنان قدیمی و فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف با ریتینگ 1700 به بالا بازی داشتم . در ابتدای بازی با یک دام گشایشی یک پیاده از بنده خدا پیش افتادم و بعد با یک حرکت بازی را پیچیده کرده و باعث شدم وقت زیادی از حریفم برود . در ادامه بازی او با یک ترکیب به موقع نَفَس مرا گرفت و بازی را به آخر بازی کاملاً مساوی رخ کشاند . در این آخر بازی من خیلی معمولی بازی کردم ، ولی او آنقدر اشتباه کرد تا باخت ، در حالی که آن آخر بازی یک آخر بازی پایه بود که هر کسی اگر یک بار آخر بازی رخ را خوب بخواند نباید چنین اشتباهاتی کند . در بازی دیگری در سال 1390 در آذر ماه با حریف دیگری در آخر بازی شاه تنها در مقابل شاه و دو پیاده دوبل ، که در اکثر موارد شاه تنها بازنده است ، حریفم موقعیت کاملاً برنده را با یک اشتباه و از دست دادن یک پیاده مساوی کرد . از این گونه مثال ها و تجربیات بازیکنان سرشناس و بزرگ تا دلتان بخواهد دارند .

  آقای بهنام فرد بهبهانی از بازیکنان و داوران اکثر مسابقات فدراسیون در نقلی می گفتند : یکبار در مسابقات جام خزر یک بازیکنی که شاه تنها داشت و حریفش شاه و دوفیل داشت آمد و ادعا کرد که حریفش راه مات کردن با دوفیل را بلد نیست . ایشان می گفت : استاد حسینقلی سالُور رفت بالا سر میز و بعد از 7 ، 8 حرکت فهمید که ادعای این بازیکن درست است و بازی را مساوی اعلام کرد ، در حالی که همه می دانند دوفیل باید براحتی شاه تنها را مات کنند . این ها همه بخاطر اینست که ما آموزش های پایه را بدرستی طی نکرده ایم و گاهی همین پوزیسیون ها سر خودمان هم می آید ، در حالیکه بعضی ساده لوحانه می گویند : آقا وِلِش کن ، حالا از کجا معلوم چنین موقعیتی برای ما پیش آید .

به ادامه مطلب مراجعه بفرمایید ...


  خُب حالا برویم سر وقت مات با دو فیل :

  آسانترین راه مات با دو فیل : مات با دوفیل همانند مات با دو رخ می باشد و فقط به جای ستون ها ما قطرها را به ترتیب با فیل‌ها می گیریم .

مرحله اول: ابتدا شاه را به تقابل شاه حریف می‌بریم.

مرحله دوم: حال گوشه‌ای که می‌خواهیم شاه را به آن گوشه ببریم تعیین می‌کنیم.

مرحله سوم: حالا قطرها را به ترتیب فیل ها تا گوشه مورد نظرمی گیریم.

مرحله چهارم: مرحله اول و  سوم  را تا رسیدن شاه حریف به گوشه ادامه می دهیم.

مرحله پنجم: حالا شاه خود را به تقابل اسبی گوشه برده ودر صورت نیاز فیل نا همرنگ گوشه را عقب کشیده و با دو کیش (اول با کیش نا همرنگ با گوشه و سپس هم رنگ) مات می‌کنیم.

توجه: در صورتی که شاه حریف به فیل ما حمله کند فیل را همانند مات با دو رخ در قطر خودش عقب می‌کشیم و هرگز از قطر خارج نمی‌کنیم.

توجه بسیار مهم: در صورتی که شاه ما در تقابل نیست با فیل ها بازی نمی کنیم و در صورتی که تقابل برقرار است با شاه بازی نمی‌کنیم.

 جهت توضیح بیشتر به بازی زیر توجه فرمائید .

 مهره های سفید : Ke1 - Ba1 -Bh1

مهره سیاه : Ke8 

1.Be4 Kd7 2.Bb1 Kd6 3.Ke2 Kc5 4.Ke3 Kd5 5.Ba2+ Kc5 6.Bb2 Kd6 7.Ke4 Kc5 8.Ba3+ Kb5 9.Kd5 Ka4 10.Be7 Kb5 11.Bb3 Kb6 12.Ba4 Ka5 13.Be8 Kb6 14.Bd8+ Kb7 15.Bd7 Kb8 16.Kc6 Ka7 17.Bc8 Kb8 18.Kd7 Ka7 19.Kc7 Ka8 20.Bf6 Ka7 21.Bd4+ Ka8 22.Bb7# 1–0

در این بازی مرحله اول و سوم تا حرکت 17 انجام دادیم در حرکت 17  مرحله چهار بعد از حرکت 19 تا 22 مرحله پنج انجام شده .

حالا شکل های زیر را هم دنبال کنید :


1. … Bd6   2.Ke2     Be6   3.Kd3     Kf7   4.Ke4     Kf6

5. Kd4     Kf5  6.Ke3     Be5

7. Kd3     Bd5

8. Ke3     Be4

9. Ke2     Bd4   10.Kd2     Kf4

11. Ke2     Be3

12. Ke1     Bd3  13.Kd1     Kf3

14. Ke1     Bc2  15.Kf1     Bd2

16. Kg1   Kg3  17.Kf1   Bd3+  18.Kg1   Be3+  19.Kh1   Be4#


 

                                                         موفق و پیروز باشید .



  • morteza jalali

مات با دو فیل

نظرات  (۳)

بسیار عالی
  • قاسم طهماسبی
  • خودم بلد بودم
    ممنون خیلی بدرد خورد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی