دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

توضیح کلیّات سرفصل های ترم6 / مقدماتی 3

سه شنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۰۷ ب.ظ

 

   برای اینکه بتوان ذهن بچه ها را بدرستی با تفکّر شطرنجی آشنا نمود ، نظم و نسق داشتن سیر آموزشی بسیار مهم است ! در تحقیقاتی که در زمینه های مختلف توسط پژوهشگران صورت می گیرد و این تحقیقات با روش های مختلف هر ساله انجام و منتشر می شود می بینیم که متأسفانه ما در روال آموزشی خود تعادل نداریم و بسیار افراط و تفریط می کنیم . البته این عدم تعادل بخاطر جهالت ماست چرا که مولای بیان در کلامی فرموده اند : جاهل را نمی بینی مگر اینکه یا افراط می کند یا تفریط !!!

  بد نیست در یک اشاره کوتاه به یک مصداق و یک علّت این پدیده بپردازم ! بعضی بچه ها را می بینی در سنین پایین 16 تا رشته را به موازات هم دنبال می کنند و اتفاقاً می خواهند در همه آن ها موفق هم باشند !! بعد از مدّتی می بینی خُب طرف همه را یکشبه گذاشت کنار و خداحافظ شما !! یادم هست استادی می گفت : همه داغ های عالم خیلی زود سرد شده اند و تاریخ پُر است از مصداق چنین تعصّبات جاهلانه ای !!! امّا علّت مهم و اساسی (نه تنها علّت!!) اینست که ما اهل فکر و اولویت بندی نیستیم و می خواهیم هُری هُری همه کارهایمان درست شود !!

  قبلاً هم گفتیم که روش تأیید شده و مجّرب و دقیق در آموزش تفکّر شطرنجی پیش بردن هر سه مرحله بازی با هم و در کنار و موازات هم است ! شاید یکی از دلایل آن اینست که متربّی بفهمد این سه مرحله با هم ارتباط وثیق و تنگاتنگ دارند ! همچنین عرض شده بود که سرفصل های موجود اشکالات متعدد دارند و بخاطر همین ما باید در هر ترم هم توضیح دهیم که سیرمان چگونه است و هم خود را مقیّد به قوانین و سرفصل های موجود نگه داریم !!

  در این ترم یکی دو سرفصل بیش از اندازه برایش وقت گذاری شده و متأسفانه درباره آخربازی هیچ مطلب مستقیمی وجود ندارد . بنابراین ما با رعایت سرفصل های موجود و اجرا و تدریس و آموزش همه آنها ، براساس روند خود بدین شکل مطالب این ترم را ارائه می دهیم :

·       درس پس از گسترش را که قرار بود ترم قبل ارائه کنیم ، بدلیل اهمیّت علاوه بر مطالب بیان شده در ترم قبل یک جلسه هم برای تبیین بیشتر و ارائه مثال های بیشتر قرار می دهیم .

·       بحث خروج زودهنگام وزیر را که 2 جلسه برایش قرار داده شده در یک جلسه بیان می کنیم .

·       بحث غفلت از گسترش و عواقب آن را همان یک جلسه ارائه را داریم .

·       لزوم امنیّت شاه و زمان مناسب قلعه گیری را همان یک جلسه را داریم .

·       عواقب تکرار حرکت با یک مهره و از دست دادن تِمپ (زمان) را بخاطر مفهوم مشترک و آسان بودن و تکراری بودن تکرار حرکت با یک مهره (در ترم های قبل بیان شده) در یک جلسه بیان می کنیم .

·       بحث مرکز را بخاطر اهمیّت ویژه آن بجای یک جلسه در 2 جلسه بیان می کنیم .

·       برای آخر بازی هم بحث خانه های کلیدی و خانه های مؤثر در آخر بازی و برای آخربازی پیاده ای را در یک جلسه طرح می نماییم .

بدین شکل 8 جلسه این ترم ما تکمیل می شود .

  همچنین هر جلسه در این ترم و ترم بعدی قبل از بازی بچه ها بصورت مختصر و همچنین در حین بازی بچه ها به مناسبت نکات داوری و قوانین بازی را گوشزد می کنیم تا بچه ها هم به مرور و آهسته و هم بصورت عملی و کاربردی با قوانین بازی و داوری آشنا شوند . با این کار ما دیگر این سرفصل را که یکی از سرفصل های ترم های بعدی است در یک جلسه مطرح نمی کنیم و فقط به مرور کوتاه آن می پردازیم و وقت آن یک جلسه را استفاده مفیدتری می کنیم !!

  در این ترم هیأت شطرنج استان تهران زحمت کشیده اند و مسابقات هفتگی را به جای 5 شنبه ها به جمعه ها منتقل نموده اند که امیدوارم همه بچه ها بتوانند حداقل 2 بار را در این مسابقات شرکت کنند و استفاده لازم را ببرند ، زیرا آموزش بدون بازی همچنانکه قبلاً گفتیم ضعف و قوت های خودش را نشان نمی دهد !! تمرینات ثابت این ترم نیز متعاقباً اعلام می شود ، ولی فعلاً بچه ها همان سه کتاب را به همان ترتیب گذشته ادامه دهند !! سعی ما این است که تمرینات اختصاصی بقیّه بچه ها را هم به مرور معلوم کنیم تا به امید خدا نتایج آن را در پیشرفت بازی بچه ها ببینیم !

           با آرزوی موفقیّت برای همه شطرنج بازان و شطرنج دوستان عزیز / یا علی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی