دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

می خواهم جزو ۱۰ شطرنجباز اول جهان باشم

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۱۹ ب.ظ

  

   خبرگزاری ورزش ایران (ایپنا) اقدام به مصاحبه با سارا سادات خادم الشریعه که اخیرا در هشتاد و چهارمین کنگره فیده به عنوان ارزنده استاد بزرگی بانوان دست یافت ،‌نموده است. توجه شما را به متن کامل مصاحبه مذکور جلب می کنیم.

  سارا سادات خادم الشریعه توانست در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بزرگی بانوان را بدست آورد و اولین شطرنجباز نوجوان زیر ۱۶ سال کشور است که به این عنوان می رسد...

سارا سادات خادم الشریعه توانست در هشتاد و چهارمین کنگره شطرنج جهان عنوان استاد بزرگی بانوان را بدست آورد و توانست اولین شطرنجباز نوجوان زیر ۱۶ سال کشور باشد که به این عنوان می رسد. از افتخاراتی که خادم الشریعه در دوران بازی خود بدست آورده است، قهرمانی جهان در سن ۱۲ سالگی، کسب یک طلا و دو نقره در مسابقات آسیایی، یک طلا و یک برنز جهانی، کسب قهرمانی در مسابقات قهرمانی کشور و مدال نقره آسیایی بزرگسالان می باشد. از دیگر افتخارات وی این است که توانسته به مدت ۶ سال به طور متوالی جزو ملی پوشان کشورمان باشد .


  بعد از کسب عنوان استاد بزرگی بانوان، با وی به گفتگو پرداختیم که متن گفتگوی سارا سادات خادم الشریعه در ادامه می خوانید:  

*در هشتاد و چهارمین کنگره جهانی به عنوان استاد بزرگ بانوان معرفی شدید، در خصوص بدست آوردن این عنوان توضیح می دهید؟

  کسب این عنوان شرایط خاص خود را دارد، پیش زمینه کسب این عنوان، کسب نرم اولیه است. در مسابقات با شرایط خاص باید شرکت کرد که مسابقات خارجی بهترین فرصت برای به دست آوردن این نرم می باشد، چرا که مسابقه دادن با بازیکنان خارجی از شرایط لازم کسب این نرم است. ریتینگ بالای ۲۳۰۰ را باید بدست آوریم و حداقل با ۳ استاد بزرگ خارجی بازی کنیم که هر یک ۵ تایتل داشته باشند و چون در ایران این امکان بسیار کم است، پس ناگزیر در مسابقات خارج از کشور شرکت می کنم.

من توانستم دو نرم استاد بین المللی که بالاتر از استاد بزرگی بانوان است را کسب کنم و یک نرم استاد بزرگی بانوان و همچنین کسب ریتیگ بالاتر از ۲۳۰۰، که در نهایت به عنوان استاد بزرگ بانوان رسیدم.

*آیا در رده سنی شما نفر دیگری هم هست که چنین عنوانی را داشته باشد؟

  در رده سنی من، خیر کسی نیست و من اولین نفر هستم که در رده سنی زیر ۱۶ سال بانوان ایران به عنوان استاد بزرگ بانوان رسیدم. ولی خب، هستند خانم هایی که در رده بزرگسال باشند و این عنوان را هم داشته باشند. امیدوارم من در این رده سنی سنت شکنی کرده باشم و از این به بعد شطرنجبازان زیر ۱۶ سال بیشتری به عنوان استاد بزرگی بانوان دست پیدا کنند.

*چه مسابقاتی پیش رو دارید؟

  مسابقات قهرمانی کشور که انتخابی تیم ملی هم هست و آذر ماه در رشت و مسابقات جهانی رده های سنی که اواخر آذرماه در العین برگزار می شوند را پیش رو دارم. برنامه های آماده سازی خودم را برای این مسابقات مدتی است آغاز کرده ام.

*آیا فدراسیون به این منظور مسابقات تدارکاتی در نظر گرفته است؟ خود شما برای آمادگی بیشتر چه کارهایی انجام می دهید؟

  برای مسابقات قهرمانی کشور که هیچ برنامه تدارکاتی در نظر نگرفتند ولی برای مسابقات جهانی رده سنی حتماً اردویی در نظر می گیرند که در حال حاضر خبری نیست. خودم برای اینکه بتوانم آمادگی ام را حفظ کنم و یا بالاتر ببرم در مسابقاتی که  آخر هر هفته در فدراسیون برگزار می شود شرکت می کنم و یا هر مسابقه دیگری را سعی می کنم به بهترین نحو استفاده کنم تا آمادگی خودم را حفظ کنم. فدراسیون با مشکلات مالی و کمبودهایی که دارد نمی تواند به ما در مسابقات قهرمانی کشور کمک خاصی بکند و ما هم چون با مسائل و مشکلات آشنا هستیم انتظار چندانی نداریم.

*چه زمانی می توانید به عنوان استاد بزرگ برسید؟

  برای اینکه بتوانم به عنوان استاد بزرگ برسم باید بجز دو نرم استاد بین المللی که کسب کردم، یک نرم دیگر استاد بین المللی بدست آورم و ریتینگ خود را به بالای ۲۴۰۰ برسانم تا این عنوان را کسب کنم. باید در مسابقاتی شرکت کنم که درجه بالای داشته باشد تا ریتینگ میانگین بازیکنان کم نشود که با بازیکنی با ریتینگ بسیار پایین تر از خودم برخورد نکنم و این باعث امتیاز منفی برای نشود و درجه من کم نشود. گذراندن این شرایط زمان بر است و باید ببینم چه زمانی شرایط برای آن مهیا می شود.

 *بازیکنان شطرنج با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ آیا فدراسیون حامی بازیکنان خود است؟

  یکی از مشکلات شطرنجبازان نداشتن یک مربی خوب خارجی است، وجود یک مربی خارجی که بتواند در سطح بسیار بالایی با بازیکنان کار کند و تجربیات خارج از کشور خودمان را به شطرنجبازان تزریق کند، بسیار مورد نیاز است. فدراسیون به شخصه تا جایی که توان داشته باشد شرایط و امکانات لازم را برای بازیکنان خود فراهم می کند ولی متأسفانه مسائل ارزی کشور باعث جلوگیری از این امر شد و ما نسبت به کشوری چون روسیه عقب هستیم. البته قصد مقایسه ندارم اما می خواهم بگویم اگر شرایط فراهم باشد حتی پشت سرگذاشتن کشوری مثل روسیه هم امکان پذیر است.

من در سن ۱۲ سالگی قهرمان این کشور را شکست دادم و به قهرمانی جهان دست یافتم ولی در حال حاضر همان خانم به خاطر مسابقات منظم و مناسبی که در کشورشان برگزار می شود، صد و چند واحد در ریتینگ جهانی بالاتر از من هست. این ورزش، ورزشی بسیار پر خرج و هزینه بردار است که برای موفقیت در این رشته به حمایت های فدراسیون و وزات ورزش بسیار نیاز است.

تا کنون ۲۸ مسابقه خارج از کشور شرکت کرده ام که تا حدودی حمایت های فدراسیون دخیل بوده است ولی این تعداد مسابقه برای کسی که می خواهد همیشه در اوج آمادگی باشد و اهداف بلندی در این رشته دارد بسیار کم است. برای درخشش در عرصه های بین المللی حداقل ۲ ماه یکبار باید در مسابقات خارج از کشور شرکت کرد و با حریفان درجه یک جهانی روبرو شد.

*هدفتان در آینده چیست؟ تصمیم دارید به چه عنوانی در سطح جهانی برسید؟

  تصمیم دارم که بتوانم در آینده افتخارات فراوانی برای کشورم کسب کنم و در سن بزرگسالی جزو ۱۰ نفر برتر جهان باشم. چرا که هنوز برای کسب موفقیت و مدارج بالاتر خیلی راه در پیش دارم. پیمودن یک قسمت از این مسیر به عهده خود من است و به تلاش و همت خودم بستگی دارد اما امیدوارم مسئولان ورزش کشور هم به وظایف خود عمل کنند و ورزشکارانی مثل من را بیشتر حمایت کنند.

*چه کسی الگوی ورزشی شما بود؟ اصلا چطور وارد این ورزش شدید؟

  صادقانه بگویم حضور من در شطرنج خیلی تصادفی بود. در حقیقت یکی از دوستان من سالها پیش از شاگردان استاد هرندی بود و مرا هم به ایشان معرفی کردند. از آنجا بود که بازی شطرنج من استارت خورد.

موفقیت ها و پیروزی هایی که خانم پورکاشیان کسب می کردند باعث انگیزه من در این رشته و ادامه دادن آن شد. به نوعی بعد از استاد هرندی ایشان الگوی ورزشی من بودند.

*آیا استعداد یابی در شطرنج بصورت صحیح صورت می پذیرد؟

   استعداد یابی در این رشته به درستی انجام نمی شود و هرکس با میل و انگیزه خود است که ادامه می دهد یا حضور پیدا می کند. در ایران بین خانم ها وآقایان استعداد های خوبی وجود دارد که امیدوارم راهی برای کشف آنها به وجود آید تا بتوان روی آنها سرمایه گذاری کرد. امیدوارم دولت و فدراسیون نسبت به این اشخاص و همچنین بازیکنان خود و قهرمانانش حمایت بیشتری نشان دهد.

و سخن پایانی ...

   ورزش بانوان نسبت به ورزش آقایان نیازمند حمایت بیشتر است و دلگرمی بانوان ورزشکار همین توجه رسانه ای به آنها می باشد.

  لینک این خبر را در سایت شطرنج ایرانیان اینجا ببینید .

نظرات  (۱)

salam srarajan merci az nazaratetoon jaleb hast . be omid moafaghiyat haye bishtare shoma

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی