دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه


  سلام بچه ها ! ببخشید که این مثنوی تأخیر شد ، شاید در یادداشتی کوتاه کمی توضیح دادم چرایی این همه تأخیر را !!! حالا برویم سراغ تمرینات که وقت کم است . برای جلسه قبل 5 تمرین را ارائه دادیم که فقط محمدصدرا جواب تمرینات رو آورد . برای این جلسه هم 10 تا تمرین داریم که این 15 تمرین رو بچه ها باید برای جلسه چهارم در تاریخ 1 آبان بیارن و الّا اگه نیاوردن کلاس هم نیان !!!


  خُب درس تکنیک به ثمر رسانده وضعیت های برنده را گفتیم و تمرینات مختلفی را همراه با توضیحات در کلاس حل کردیم ، حالا شما در هر یک از پوزیسیون های زیر راه برد را پیدا کنید ؛ یعنی حرکتی که باید با آن شروع نمود را همراه با توضیح و چرایی حرکت و چند حرکت بعدش بنویسید ، البته در همه حالت ها لازم نیست تا چند حرکت بعد را بگویید ، ولی در بیشتر موارد لازم است :


  سیاه در پوزیسیون بالا یک رخ و یک پیاده جلو است ، هرچند احتمالاً اسب a1 را از دست می دهد ، امّا سیاه می تواند یک اسب دیگر هم بگیرد و برتری خود را بسیار زیاد کند . چگونه ؟ نوبت حرکت با سیاه است .

  سیاه در این پوزیسیون آشکارا برتری دارد . نوبت حرکت با سیاه است (اگر با سفید بود در یک حرکت مات می کرد ، چگونه ؟) امّا عقب بودن گسترش سیاه ضعف بزرگی است که اگر حواسش نباشد کار دستش می دهد ، از طرفی شاه سفید در وسط صفحه و بی دفاع است و سیاه باید از همین ضعف سفید استفاده نموده و در دو حرکت مات می کند ، چگونه ؟

  در این پوزیسیون سفید دو پیاده جلو است و پیاده e7 او برگ برنده اش می باشد ، البته به شرطی که بدرستی از آن استفاده نماید . سفید با استفاده از تاکتیک آچمزی و یک حرکت قربانی درخشان وزیر بازی را می برد . چگونه ؟

  در این پوزیسیون سفید آشکارا برتری دارد ، ولی در وضعیت کیش بسر می برد و باید درست دفاع کند تا بتواند برتری خود را حفظ نماید . نوبت با سفید است ، چگونه ادامه دهد تا برتری اش حفظ شود ؟

  در وضعیت فوق نوبت حرکت با سفید است و سفید باید یک سوار جلو بیفتد ، چگونه ؟

  در این پوزیسیون سفید یک فیل جلو است ، ولی خُب رخ او از دست رفته است . در عوض سفید می تواند براحتی برتری حال حاضر خود را تبدیل به برد کند . چگونه ؟ نوبت هم با سفید است .(هر چند اگر حتی نوبت با سیاه هم بود باز سفید برنده بود !!)


  سفید یک تفاوت جلو است (رخ در برابر فیل یا اسب) بنابراین با ساده سازی بازی براحتی می تواند این برتری را در یک آخر بازی به برد برساند . چگونه ؟


  سفید در اینجا یک پیاده جلو است و نوبت حرکت هم با اوست . سفید با یک ساده سازی به موقع برتری قوای خود را تبدیل به برد می کند . چگونه ؟


  نوبت با سفید است ، چگونه با یک حرکت سفید می تواند تعویض رخ ها را اجباری کند تا به برد برسد ؟


  نوبت حرکت با سیاه است . سیاه با یک حرکت زیبا حداقل 2 پیاده شکار کرده و با همین برتری بازی را می برد ! دقت کنید بچه ها در این پوزیسیون برتری سیاه از نظر قوا و کمّیّت نیست ، بلکه برتری پوزیسیونی است ، ولی چون این برتری خیلی آشکار است و با یک حرکت تاکتیکی به برتری کمّی منجر می شود آن را اینجا آوردیم !!

   بچه ها یادتان نرود حتماً با حل تمرینات بیاید ، در هر مورد لازم نیست حتماً جواب درست را بیابید ، بلکه باید نظر و فکر خودتان را در مورد هر پوزیسیون بیان کنید .

                                         با آرزوی موفقیّت ، پیروزی و سربلندی همه عزیزان



  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی