دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

   بوی مهرماه و بازگشایی مدارس در شروع ترم جدید حال و هوای تازه ای به جامعه ما بخشیده و مدرسه شطرنج هیأت تهران هم از این امر مستثنی نیست ! بچه ها دیگر باید شب ها زودتر بخوابند و صبح زود به مدرسه بروند ، به نوعی نظم زندگی و بالتّبع آن سبک زندگی در سال تحصیلی ؛ یعنی از مهرماه تا خرداد سال بعد فرق می کند . بعضی بچه ها با شروع مدارس دیگر کلاس های جنبی خود را تعطیل می کنند . حالا بستگی دارد که شطرنج را کلاس جنبی بدانند یا مثل مدرسه و درس و زبان بخواهند با دیدی جدّی به آن بنگرند . بعضی حتی با شروع سال تحصیلی جدید و شروع مسابقات هفتگی فعالیّتِ شان در زمینه شطرنج بیشتر هم می شود ، چون مسابقات لیگ شروع می شود و هر هفته مسابقه دارند .


   بعضی بچه ها هم در مدارس و زنگ های ورزش و یا با رفاقت ها و دوستی های مدرسه ای می توانند یک یا چند نفر را به این رشته تشویق کنند و باعث رونق این رشته شوند . معلّمان ورزش مدارس و مدارس مختلف هم به اقتضای آگاهی و آشنایی با این رشته در مدرسه مسابقاتی را برگزار می کنند که درخشش بچه های کلاس در این مسابقات می تواند باعث تشویق و رشد روانی بچه ها شود . شاید بعضی والدین محترم هم در مدارس عضو انجمن اولیاء و مربیان باشند ، که می توانند با پیشنهادات سازنده باعث بالندگی این رشته شوند . (بد نیست در اینجا اشاره ای کنم درباره کار زیربنایی که لازم است در زمینه تفکّر شطرنجی در نظام تعلیم / تربیت و آموزش / پرورش ما بشود و برای رسیدن به این هدف باید پژوهش های صحیح و تأملات فلسفی و بنیادین صورت بگیرد که تا اندازه زیادی این کار به همّت فدراسیون بستگی دارد)

   قبل از جلسه طرح درس این جلسه و تمرینات ثابت ترم و تمرینات این جلسه را روی وبلاگ گذاشتم . برای مهرماه هم می خواستم یک یادداشت شروع مهر داشته باشم که نشد و امیدوارم تا 10 مهرماه بشود انشاءالله تعالی . امروز سر کلاس برای بچه ها طرح کلّی این ترم را گفتم و اشاره داشتم که از این ترم درس ها و بحث ها خیلی جدّی می شود و بچه هایی که از این به بعد می آیند دیگر یواش یواش دارند شطرنجباز واقعی می شوند و دیگر شطرنج را نه از سر یک تفنّن ، بلکه به عنوان یک مهارت که می تواند در زندگی خیلی کمکشان کند ، پیگیری می کنند . بعضی والدین محترم ساعت کلاس برایشان کمی سخت است که باید این ترم را یکجوری رد کنیم تا ببینیم ترم های بعدی چه می شود !!

  در طرح درس به بچه ها گفتم که از جلسه بعد باید بازی های آخر کلاس را حتماً ثبت کنند . امکان دارد این کار در ابتدا برای بچه ها کمی سخت باشد یا اشتباه زیاد داشته باشند ، ولی بهترین روش برای عادت کردن بچه ها و رفع اشکال ها همین راهکار است . بازی های نیما و یزدان را حتماً برایشان آنالیز و بررسی می کنم و نکات لازم را بِهِشان می گویم ، حالا یا بعد از کلاس یا قبل از کلاس یا روی وبلاگ یا بصورت ایمیل !!! بازی بقیه بچه ها را در صورت لزوم این کار را می کنم ، ولی با وجود بازی های ثبتی خیلی راحت می شود روند و سیر رشد بچه ها را در عمل ارزیابی نمود . همچنین در ابتدا و انتهای کلاس خانم دیّان اشاره داشتند که قضیه 2 روز مسابقه منتفی شده است !! بنده بعید می دانم و قرار شد از خانم ماهینی سؤال شود و جواب خدمت والدین برسد . در صورت صحّت حرف خانم دیّان برای نیما و یزدان شرکت در مسابقات ضروری است و برای بقیه اختیاری !!

   امروز بخاطر توضیحات و نکات کلّی اوّل ترم طرح درس را بطور کامل تقریر کردم و فقط در مثال ها 2 مثال را نرسیدیم خوب توضیح دهیم . در بین دو مثال باقی مانده در طرح درس ، مثالی که وزیر و شاه در مقابل شاه و پیاده آماده ترفیع است ، بسیار مهم بوده و لازم است بچه ها این مثال را حتماً با والدین محترم تمرین نمایند یا اگر بلد باشند با فریتز آن را تمرین نمایند . امروز یزدان مثل بیشتر اوقات در پیدا کردن حرکات کاندید و راه حل ها بهتر از بقیه بود . البته یزدان آنقدر شلوغ کرد که مجبور شدم 2 دقیقه برای تنبیه از کلاس بیرونش کنم (واقعاً چاره دیگری برایم نذاشت) یزدان تنها نقطه ضعفش (و شاید قوّت!!!!!!) همین جنب و جوش بیش از حدّش است !!! این جنب و جوش البته اشکال ندارد و نباید او را مجبور به آرامش کنیم ، بلکه باید با یک ورزش مناسب زمینه تخلیه انرژی اش را فراهم کنیم تا بعد بتواند در شطرنج آرامشش را تقویت کند . بالعکس یزدان نیما بسیار آرام است و همین امر چنانکه قبلاً گفته ام می تواند باعث رشد بسیار خوبی در نیما شود . این را هم بگویم که با اینکه سبک بازی خودم نزدیک به نیما است ، ولی اگر یزدان بتواند به تفکّر شطرنجی برسد سبک بازی او را بیشتر می پسندم !!!    

  امروز فکر می کنم خود بچه ها هم سنگینی و سخت بودن طرح درس های این ترم را کمی حس نمودند . اشکان کمی خسته بود . آراد بهتر شده و توانسته با دقت بیشتری کار را دنبال کند ! سروینا کمی دیر آمد ولی حواسش سر کلاس خیلی جمع بود و درس را خوب فهمید . محمدصدرا در آخر کلاس با من کمی تمرین کرد و لازم است در خانه کمی بیشتر تمرین کند . محمدرضا اشتیاق زیادی برای بازی دارد که خوب است ، ولی این اشتیاق اگر مانع پیگیری منطقی درس و بحث ها شود ، می تواند آسیب زا باشد هم در مورد محمدرضا و هم در مورد بقیه بچه ها !! بد نیست در اینجا به والدین محترم متذکّر شوم که بدلیل اهمیّت بسیار بسیار بسیار زیاد آخر بازی و از طرفی ریاضی وار بودن این مرحله ؛ یعنی زیبایی های زیادی دارد که باید درک شود و چشیده شود تا زمینه علاقه را پیش بیاورد و اگر درک نشود مثل ریاضی خشک و زمخت و سخت به نظر می رسد !! لازم است تا عزیزان والدین یک زمینه علاقه و تشویق را بصورت روانی برای بچه ها بوجود بیاورند تا بچه ها در این جور موارد خسته نشوند . به نظرم می رسد بچه ها چون بغیر از کلاس زمینه بازی برایشان فراهم نیست وقتی درس کمی طول می کشد و می بینند امکان دارد وقت بازیشان کم شود کم توجه می شوند و دقت نمی کنند . یکی از مزایای مسابقات هفتگی اینست که بچه ها از بازی کردن سیر می شوند و کمی از عطششان برطرف می شود .

  برای جلسه بعد بچه ها زحمت بکشند و جواب تمرینات جلسه اوّل را در یک برگه بیاورند . همچنین والدین محترم اگر خواستند توضیحی از وضعیت تحصیلی بچه ها در سال های قبل بیاورند ، چون اگر بتوانم تحصیل بچه ها را هم بطور دورادور و غیرمستقیم پیگیری کنم ! در پایان با والدین محترم که صحبت می شد غالب عزیزان 5 شنبه های بچه ها را پُر کرده اند که باید بچه ها در مسابقات جمعه شرکت کنند ، البته بدی جمعه ها اینست که مسابقات در هیأت تهران نیست و در فدراسیون است و بصورت آزاد هم است و رده سنی زیر 14 سال نیست ، امّا شرکت در مسابقه از این ترم امر لازمی است که برای یزدان و نیما حتماً باید باشد و برای بقیه در صورت تصمیم خودشان خیلی خیلی خوب است .

   امروز هم دوربین یادم رفت بیاورم ، چون کیفم را نیاوردم ، بنابراین گزارش تصویری نداریم !!!!

                     بچه ها موفق و پیروز و سربلند باشید و در درس هایتان کوشا و با تلاش

 

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی