دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

  این جلسه در روز دوم مهرماه و ساعت 13 تا حدود 15 در محلّ هیأت شطرنج استان تهران برگزار شد . مربیّان شرکت کننده آقایان : نعمتی ، هاشمی و جلالی به همراه خانم ها : جلیلوند ، نبی طائم ، ؟؟؟؟ بودند . همچنین خانم دیّان مسؤول محترم کلاس ها و مدرسه هیأت ، خانم ماهینی ، دبیر هیأت و آقای دانشفر ، ریاست محترم هیأت نیز در جلسه حاضر بودند . نمی دانم جناب آقای قندی چرا نبودند ؟


  جلسه در فضایی کاملاً صمیمی و با ارائه نظرات و پیشنهادات مربیّان محترم برگزار شد . مهمترین مسائلی که پیرامون آن ها صحبت شد ، عبارتند از :

·       مسابقات لیگ و چگونگی شرکت بچه های کلاس های هیأت در آن .

·       مسابقات هفتگی و چگونگی رونق بخشی و استفاده درست از این فرصت .

·       تنظیم سرفصل های جدید برای کلاس ها و بررسی بعضی نقدها در مورد سرفصل های موجود .

·       ضرورت ارزیابی و سنجش بچه های کلاس ها در پایان هر ترم و چگونگی آن .

·       چگونگی برگزاری مسابقات هفتگی با حضور دانش آموختگان مدرسه هیأت و نظارت مربیّان بر این بازی ها و مشکلات و آسیب های احتمالی این کار مثل : مشکل ثبت و آسیب تنبلی خانواده ها و ...

·       آسیب کم بودن زمان کلاس ها و ضرورت کم نمودن زمان یک ترم از دو ماه به یک ماه یا یک ماه و نیم .

بعضی نکات خوب و مهمی هم که در جلسه مطرح شد :

·       چه ضرورتی دارد که بچه ها حتماً بعد از یک ترم به ترم بعدی بروند ؟ این کار نه تنها یک اشتباه بلکه یک نوع سرهم بندی کارها هم است !! چون با این کار ما داریم بچه را بی مورد به جایی می بریم که ضرر می بیند و این ضرر دیدن باعث دوری او از شطرنج در آینده می شود . والدین محترم هم باید بدانند که با چه هدفی دارند بچه را سرکلاس می آورند ؟ اگر قصدشان یادگیری و رشد بچه هاست ، وقتی مربی می گوید ایشان باید این دوره را دوباره طی کند تا رشد نماید ، خُب مشکل کجاست ؟!!!!

·       لازم است والدین محترم بالاخص در بدو ورود و کلاس های سطوح پایین تر بدرستی توجیه شوند تا مشکلی پیش نیاید و تصمیم گیری آن ها منطقی باشد و همچنین تشویق شوند تا بچه ها را فقط برای یک آموزش معمولی و ساده سر کلاس نیاورند ، چون بچه ها با شطرنج درس زندگی می گیرند و این رشته فقط یک بازی ساده نیست !!!

·       لازم است در بین مربیّان یک نوع تخصص گرایی صورت گیرد تا بدین واسطه تمرکز بهتری روی کار صورت گیرد و همین تمرکز باعث رشد و شکوفایی در آموزش بهتر شود .

·       مسابقه برای روند آموزشی یک ضرورت است و باید آموزش های تئوریک همراه با بازی باشد تا بچه ها یک نوع ارزیابی عملی از خودشان داشته باشند . در همین راستا در این جلسه تصویب شد تا از این ترم به بعد همه شرکت کنندگان در کلاس های مدرسه هیأت شطرنج تهران موظفند در طول یک ترم حداقل 2 بار در مسابقات هفتگی شرکت نمایند و اساتید هم باید حتی المقدور در این دو جلسه باشند تا کار بچه ها را نظارت کنند و اگر کسی این 2 جلسه را شرکت نکند حق شرکت در کلاس های ترم بعد را ندارد .

   در ادامه هم مربیّان عزیز صحبتی داشتند درباره پژوهش هایی که در شطرنج لازم است و هر یک از عزیزان نظرات و پیشنهادات و نکات سازنده ای را بیان فرمودند که مورد استفاده دیگران رسید . در پایان هم جناب آقای دانشفر تقدیری مختصر نمودند از مربیّان شرکت کننده و همچنین از آقای هاشمی بخاطر اینکه یکی از شاگردانشان (کیارش کدخدایی) در مسابقات رده های سنی مقام آورده بود ، تقدیر ویژه ای شد . این ابتکار از ایده های جناب آقای دانشفر است که می تواند بسیار سازنده باشد و امیدواریم با ادامه مدیریت ایشان شاهد مواردی اینچنین باشیم .  

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی