دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

جزوه سوم برای والدین

جمعه, ۱۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۳۲ ب.ظ

  

   قبلاً قرار گذاشتیم که به مرور بعضی از جزوات و مطالب ترم های قبلی را روی وبلاگ بگذاریم ، تا هم بقیه استفاده کنند و هم با انتقادات و پیشنهادات دوستان و اساتید بتوانیم نقاط ضعف و اشتباهات خود را بشناسیم و در جهت رفع آن ها قدم برداریم . یکی از کارهایی که فکر می کنم بسیار لازم است و باید به آن توجه شود ، درک و فهم والدین محترم بچه های شطرنجی از این رشته است . قبلاً هم اشاره کردیم که اگر مدارس و هیأت های شطرنجی بخواهند کار اصولی کنند باید در بدو امر و ثبت نام بچه ها اطلاعات والدین درباره شطرنج را بدانیم و آن ها را بدرستی توجیه کنیم . نکته ای که در اینجا باید بگویم اینست که بنده در تنظیم جزوات والدین هیچ تغییری ندادم (به بعضی قسمت ها خودم الان ایراد دارم) تا دوستان و اساتید برخوردی کاملاً طبیعی داشته باشند و بتوانند بهتر پیشنهاد و انتقاد کنند .


   این جزوه سوم برای والدین است که در ترم تیر امسال به والدین داده شد :


با عرض سلام و احترام خدمت والدین محترم !

   این جزوه سومین جزوه ای است ، که در این 2 ترم خدمت شما برای بالا رفتن سطح آگاهی های شما تقدیم می شود . بیشتر حرف های کلی و لازم تا اینجای کار در 2 جزوه قبلی گفته شد ، بنابراین توصیه و تأکید بنده اینست که حتماً ماهی یکبار مطالب جزوه ها را دوره بفرمایید و مطمئن باشید در هر بار تکرار هم نکات جدیدی به نظرتان می رسد ، که قابل طرح و بررسی است و هم بعضی نکات فراموش شده و لازم برایتان یادآوری می شود .  

   در اینجا ما سعی می کنیم نکات لازم را بصورت مختصر بیان کنیم و موارد تفصیلی را بگذاریم برای هرکس که علاقه و دغدغه دارد ، واقعیت اینست که در کلاس های دیگر تا جایی که بنده اطلاع دارم همین کار مختصر هم صورت نمی گیرد ، بنده فقط و فقط از سر دلسوزی و تا اندازه ای دغدغه مندی دارم اینکار را انجام می دهم . البته در جایگاه یک استاد وظیفه خود می دانم که اینکار را بکنم تا به دیگران بیاموزم استادی وظیفه سنگینی است ، که تحمل آن بسیار مشکل ساز و گاهی طاقت فرساست . 

  بگذاریم و بگذریم و برویم سر نکات اصلی خودمان :

1 والدین بزرگوار ، ما 4 تا سؤال در جزوه اوّل مطرح کردیم برای شناخت بهتر فرزند شما و تکمیل پرونده شطرنجی فرزند شما ، اوّلاً ممنون از والدینی که پاسخ دادند و بعد اینکه هر چقدر شما برای فرزندتان اهمیت قائل شوید مطمئن باشید دلسوزترین استاد نصف شما اهمیت قائل است .

2 در امر آموزش در جزوه های قبلی اشاره کردیم ، که فقط و فقط استاد مؤثر نیست ، بلکه مهمتر از استاد بالاخص از نظر روانی خانواده تأثیرگذار است . جا دارد در همین جا از بعضی خانواده ها تشکر کنم بخاطر پیگیری های مستمر و مؤدبانه آن ها ، مادر روژان ، امیرحسین ، محمدرضا ، محمدصدرا ، سروینا ، اشکان و ... همچنین از تلاش های خانواده یزدان ، که معلوم است هرچند بدلایلی که دارند خیلی هر جلسه حال فرزندشان را پیگیری نمی کنند ، ولی تمرینات را خوب دنبال می کنند ، که یزدان هر جلسه رشد بهتری دارد . بقیه خانواده ها هم تلاش خوبی دارند ، که امیدوارم بهتر شوند . تنها تذکر لازم اینست که بعضی عزیزان کمی وسواس دارند و این را از پیگیری های چندباره آن ها در یک مورد یا موضوع می شود فهمید . خواهش بنده اینست که همچنان که تا حالا به ما لطف داشته و اعتماد نموده اید ، از این به بعد هم اعتماد نموده و بگذارید روند آموزشی بچه ها پیش رود . لطفاً عجله نداشته باشید ، در شطرنج ما خیلی بیشتر از این ها نیاز به صبر داریم . می خواهم در اینجا یک داستان طلبگی برایتان بگویم ، یکی از مراجع بسیار بزرگ که به رحمت الاهی رفته است در خاطراتشان دارند که بعد از سه سال تحصیل می روند پیش استادی و از او درخواست راهنمایی می کنند . استاد بعد از چند سؤال به ایشان می گوید : به نظر من شما برگردید و این سه سال را دوباره بخوانید . مرجع مرحوم بزرگوار در خاطراتشان می گوید : با اینکه من درسم خوب بود ، ولی به حرف استادم گوش دادم و برگشتم و همین امر باعث رشد من شد .

   ببینید عزیزان برای پیشرفت نیاز به سختی و صبر و تلاش مداوم هست ، فکر نکنیم می شود با یک ذکری یا وردی چیزی یکهو چند پله پرید بالا . بخاطر همین می گویم وقتی در کلاس بیشتر بچه ها یا درجا زده اند و یا رشد کمی داشته اند و یزدان رشد خوب و مناسبی داشته است ، مطمئن هستم بخاطر تلاش بیشتر یزدان عزیز است .

3 از نظر غالب اساتید ، اگر نگویم همه اساتید ، در هر رشته و علم و کاری 10 درصد آموزش مؤثر است ، 10 درصد استعداد و 80 درصد تلاش و کوشش و پشتکار خود فرد . اینکه ما می گوییم روزی یک ساعت بچه ها کار کنند ، واقعاً کفِ کف کار است و الا اگر بچه ها می خواهند رشد کنند باید روزی 3 ساعت وقت بگذارند . البته باید با تأکید بگویم لطفاً بچه ها را به هیچ وجه مجبور به کاری نکنید ، بلکه زمینه رشد او و علاقه او را فراهم کنید . به هیچ وجه بچه ها را با هم مقایسه نکنید !! شما دقیقاً مثل کشاورزی هستید ، که اگر به موقع زمین را شخم زدید و کود دادید و آبیاری کردید ، مطمئن باشید محصول خوبی را برداشت می کنید . یادمان نرود : هیچ بازیکن موفّقی ، یک شبه به موفّقیت نرسیده است .

همچنین یادمان نرود :   نابرده رنج گنج میّسر نمی شود .

4 اگر می خواهید به بنده لطف کنید تا بتوانم بیشتر در رشد فرزندتان مؤثر باشم ، توصیه مستندنگاری جزوه های قبلی را بخوانید و اگر کتبی هم رفتارها یا حالات فرزندتان را برای ما نمی گویید ، لااقل بصورت شفاهی در پایان هر دوره بفرمایید تا بنده خودم در پرونده بچه ها یادداشت کنم . درین دوره فقط یکی از خانواده ها و آنهم در یک مورد چنین کاری را انجام دادند .

5 مسأله ثبت حرکات در رشد بچه ها خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم است ، باز هم تأکید می کنم خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم است . بنابراین لطف نموده و اگر فرزندتان در این زمینه ضعف دارد حتماً آن را برای دوره جدید برطرف نمایید . البته بچه هایی که هنوز مدرسه نرفته اند ، اگر کمی دیرتر شد مشکلی ندارد . جا دارد در اینجا باز هم تشکر کنم از روژان که با اینکه مدرسه نرفته ، ولی خیلی خوب توانسته در این زمینه موفق باشد .

6 از جزوه های قبلی موارد زیر را بیشتر توجه فرمایید :

·       فواید بازی شطرنج .

·       مهارت هایی که یک بازیکن باید برای موفّقیّت کسب کند .

·       هر شکستی ، مقدمه پیروزی است .(با هنر خود این را به فرزندتان آموزش دهید) در شطرنج تا نبازیم امکان ندارد رشد کنیم . تمام بازیکنان بزرگ از شکست هایشان بهترین درس ها را گرفته و بزرگ شده اند .

·       آمادگی جسمانی و نوع تغذیه در شطرنج خیلی مهم است .

7 بد نیست این نکته را دوباره یادآوری کنم که من در امر آموزش کمی سخت گیرم و هر دوره که پیش برویم این سخت گیری بیشتر هم می شود . در ضمن هیچ اصراری بر این ندارم که حتماً بچه ها در کلاس من رشد کنند . دلیل سخت گیری خودم هم اینست که بنده هیچ علاقه ای به این ندارم که به بچه هایی درس دهم که از سر تفریح و سرگرمی آمده اند شطرنج یاد بگیرند . این کار را هر مربی دیگری هم می تواند انجام دهد . هدف من استعدادیابی و پرورش بچه هایی است که زمینه قهرمانی را دارند ، حالا اینکه خودشان و خانواده شان در این مسیر حرکت کنند حرف دیگری است . والدین محترم اگر فکر می کنید فرزند شما در کلاس دیگری بهتر رشد می کند بنده به هیچ وجه نمی خواهم مانع رشد فرزندتان باشم . و در این کلاس از نظر استعداد در حال حاضر فقط عذر یک نفر را خواسته ام . بد نیست این نکته را هم بیفزایم که فکر نکنید هر چقدر فرزندتان استعداد بیشتری دارد پس کمتر نیاز به تمرین دارد و حتماً باید موفق تر باشد . اتفاقاً برعکس !! توقع من از یزدان 2 برابر دیگران است ، چون در جزوه های قبلی گفته ام که : هر که بامش بیش برفش بیشتر .

8 بنده اصلاً نمی خواهم بی ادبی کرده و در زندگی خصوصی شما دخالت کنم ، ولی برای تذکر باید بگویم رفتارهای شما با فرزندتان و همچنین با دیگر اعضای خانواده در شکل گیری تربیت ، روحیّات و بطور خاص iq  فرزند شما بسیار مؤثر است . در جزوه های قبلی گفتم رفتار محبت آمیز شما مهمترین عامل رشد فرزندتان است . بنده بدون نیاز به اطلاعات خاصی و فقط از روی رفتار و گفتار بچه ها می توانم حدس بزنم ، که والدین چه ویژگی هایی دارند و چه رفتاری با هم دارند ، چون هر رفتار به ظاهر کوچک شما در ذهن و زبان فرزندتان انعکاس دارد . امّا چند توصیه :

  •    بچه ها را از گوش دادن موسیقی های تند بازدارید ، چون بشدت مانع تمرکز است . یکی دو تا از بچه ها مبتلا به این عارضه هستند .

  •     بچه ها را از دیدن بیش از حدّ تلویزیون و فیلم و بازی های کامپیوتری و انیمیشن های سینمایی منع کنید ، چون بشدت مانع تمرکز و تصویرگرایی است . روزی حداکثر 2 ساعت برای این موارد بس است .

  •     در صورت امکان سعی کنید بچه ها در فضای طبیعت خلوت داشته باشند ، چون علاوه بر آرامش بخشی در تمرکزگرایی بسیار مؤثر است .

در پایان مطلب را با یک جمله از کاسپاروف ، قهرمان افسانه ای شطرنج جهان ، تمام می کنم و امیدوارم در جزوه بعدی در این زمینه بتوانم بیشتر بنویسم . کاسپاروف می گوید : « کلید پیروزی های من در بازی های شطرنج تمرکز فکری است ... باید گفت تمرکز فکری از مهمترین خصائص یک شطرنجباز است »

                                                                   ماهنامه شطرنج شماره 15 ص 47

  با تشکر ویژه از شما والدین محترم که این سطور را خواندید و امید موفقیت فرزند عزیزتان .

                                                                                            حق نگهدارتان 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی