دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

طرح درس «تاکتیک جلب کردن / منحرف کردن»

سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۸:۲۲ ب.ظ

 

  همچنانکه قبلاً در توضیح کلیّات این ترم توضیح داده شد ، ما دو جلسه اضافه داریم . این جلسه ما باید ثبت حرکت و ثبت پوزیسیون را درس دهیم که بخاطر اینکه بچه ها قبلاً این موارد را در ترم های قبلی آموزش دیده اند ، فقط در حدّ 10 دقیقه برای بچه هایی که کمی ضعف دارند مطلب را دوره می کنیم . بیشتر بچه ها کاملاً به ثبت حرکات مسلط هستند و فقط کمی دقت در چگونگی صفحه بندی ثبت را باید یاد بگیرند که این مشکل هم با توجه به اینکه در مسابقات ثبت در برگه های استاندارد انجام می شود ، مشکل جدّی نیست !!


  پیشنهاد می کنم والدین محترم یک دفترچه ثبت که قیمتی هم ندارد و فقط 2000 هزار تومان است از مغازه استاد مرتضوی تهیه کنند و بچه ها از این به بعد بازی های خود را در دفترچه ثبت کنند تا هم یک نظم و نسقی داشته باشد و هم دیگر مشکل صفحه بندی برایشان دردسرساز نباشد و بتوانند در بازی ها حرکات را بهتر و زودتر ثبت نمایند !!!

  بنابراین ما برای این جلسه یکی دو تاکتیک را از کتاب «تاکتیک های شطرنج برای نوجوانان» مورای چندلر درس می دهیم . قبلاً در مطلب « تمرینات تئوریک جلسه سوم 6 6 1392» بطور مشخص معلوم کرده ایم که از این کتاب کدام موارد را درس داده ایم . بد نیست بچه ها یک دوره ای روی موارد قبلی داشته باشند . برای این جلسه چهار مورد از تاکتیک هایی را که درسش را قبلاً گفته ایم و فقط بعضی مواردش را درس داده ایم را معرفی می کنیم تا بچه ها خودشان بخوانند و اگر مشکلی بود سر کلاس برای جلسه 8 آبان بپرسند ، بچه هایی که دوره فوق العاده را گذرانده اند قاعدتاً نباید مشکلی در انجام این موارد داشته باشند و باید بتوانند مطالب را بصورت خودخوان کاملاً بفهمند !!

  چهار مورد عبارتند از :

·       تاکتیک مهره جان برکف ، ص 60 ، که در واقع همان تاکتیک حرکت بینابینی است بصورت یکی از مصادیقش .

·       تاکتیک دام Ng5 و B.b7 ، ص 72 ، که در واقع تاکتیک حمله برخاست است .

·       تاکتیک دو نوازی Bh6 و Nf6+ ، ص 100 ، که در واقع همان تاکتیک چنگال است .

·       تاکتیک دام «کِش لاستیکی» ، ص 102 ، که در واقع از مصادیق تاکتیک حرکت بینابینی است .

   امّا علاوه بر این چهار مورد که از مصادیق تاکتیک هایی است که قبلاً درسش را داده ایم در این جلسه می خواهیم دو تاکتیک دیگر را معرفی کنیم که خیلی بهم نزدیک هستند . برای مثال دیدید بعضی وقت ها پدر و مادرها می خواهند حواس یک بچه ای را پرت کنند تا او به موردی که گیر داده توجه نکند !!! مثلاً بچه گیر داده مامان من پفک می خوام و والدین می دانند پفک برایش ضرر دارد و یا بچه در ایّام عید شکلات کاکائویی خونه فامیل را پسندیده و می خواهد دخلش را بیاورد !! در اینجا والدین هر چقدر هنرمندتر باشند بهتر می توانند بچه را سرگرم کنند تا یا بچه دست از خواسته اش بردارد یا بتوان آن مورد را قایم کرد تا از جلوی دید بچه دور شود و او دیگر آن را نخواهد ، چون از قدیم گفته اند : از دل برود هرآنچه از دیده برفت !!! چه مثل قشنگی ! به به !!! یک مثال مشهور دیگر بزنیم و برویم سر درس خودمان ، می گویند بچه به مادرش می گه : مامان بادوم می خوام ، مامانش می گه : آخِی قربونه اون چشای بادومید بشم عزیزم و اندر احوالات چشم بچّش آنقدر تعریف می کند تا بچه بی خیال بادوم بشه !!! البته فراموش نکنید بچه های ایرونی باهوش تر از این حرف ها هستن و آخرش می گن : مامان جون !! حالا که اینقدر چشای بادومیم خوشجِلِه (دقت بفرمایید ج بجای گ بکار رفته چون هنوز زبونش خوب نمی چرخه) بادومو رد کن بیاد !!! و در اینجاست که مادر می فهمد چه رودستی خورده است !!!

  در شطرنج هم گاهی ما می خواهیم یک حمله ای یا ماتی یا ضربه ای به حریف وارد کنیم ، امّا می بینیم یکی دو مهره حریف مزاحم تشریف دارن !! در این جور جاها میشه این مهره های مزاحم رو با تاکتیک جلب کردن (شیره مالیدن سرش / کشاندن به قتلگاه) یا تاکتیک منحرف کردن (دنبال نخود سیاه فرستادن) دَک کنیم و بعد ضربه کاری رو بر فرق حریف وارد نموده و در حالیکه دو شقّه اش کرده ایم برویم تا یک دلی از دِسِری که مامان آماده نموده است میل کنیم ، خُب بَبَم جان افتاد !!!

  این دو تاکتیک در صفحات 26 و 28 از کتاب «تاکتیک های شطرنج برای نوجوانان» توضیح داده شده است . همچنین تاکتیک «باز کردن مسیر» که در صفحه 58 توضیح داده شده در راستای همین دو تاکتیک است . این سه تاکتیک را در این جلسه همراه با بعضی از مثال ها کار خواهیم کرد ، همچنین سر کلاس چند مثال برای چیدن و خواندن پوزیسیون می گوییم  .

   بچه ها خوب درس را بخوانید که کارهای بسیار مهمی در پیش داریم . موفق و پیروز باشید !!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی