دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

  امروز بخاطر تعطیلی جلسه بعد و همچنین برنامه هیأت شطرنج تهران ، دو جلسه پشت سر هم داشتیم ؛ یعنی از ساعت 3 تا 4 و ربع یک کلاس و از 4 و نیم تا یک ربع به شش یک کلاس دیگر . ترم بعدی که آخرین ترم ما با بچه های این کلاس است نیز به همین منوال خواهد بود . امّا بچه ها بجز محمدصدرا کلاس اوّل را یادشان نبود و نیامدند ، البته یزدان ظاهراً خبر نداشت و محمدرضا هم رفته بود مسافرت ، ما هم فردا قرار است برویم مسافرت که اگر شد گزارشش را در وبلاگ می گذارم ، چون یک سفر شطرنجی است !

  خلاصه حسابی خوش بحال محمدصدرا شد ، چون کلاس اوّل را با استاد کار کردند و تقریباً خصوصی بود . براساس سرفصل ها این ترم باید یک جلسه دام ها و حیله های شروع بازی داشته باشیم . قبلاً ما به این سرفصل پرداخته بودیم . در جلسه اوّل در شروع بازی پتروف و فیلیدور یکی دو واریانت را با محمدصدرا کار کردم و اتفاقاً اصلاً فکر نمی کردم اینقدر خوب همراهم بیاید و بتواند نکات را خوب درک کند . محمدصدرا نشان داد که اگر خوب توجه کند و تمرین لازم را داشته باشد می تواند موفقیت های بسیاری را کسب نماید .

  در جلسه دوّم امروز به بچه ها گفتم که می خواهم مثل جلسات سال قبل خودتان را ماهیگیر کنم ، البته این کار با توجه به نظام آموزشی مرسوم ما خیلی سخت است . برای همین تخته را گذاشتیم کنار و یک تله شروع بازی در دفاع فرانسه را برای بچه ها چیدم و از بچه ها خواستم خودشان تکرارش کنند . اوّل یزدان ، بعد سروینا و در آخرمحمدصدرا به نوبت حرکات را خودشان چیدند و نکات را توضیح دادند . برای جلسه اوّل و اوّلین بار از نظر خودم خیلی مناسب بود و بچه ها تقریباً 80 تا 85 درصد موفق بودند .

  بچه ها نشان دادند که اگر بطور مرتب هر روز یکی دو ساعت کار کنند ، خیلی زود می توانند پا در عرصه مسابقات قهرمانی بگذارند و موفقیت های چشم گیری داشته باشند . بعد از اتود شروع بازی که زدیم ، رفتیم سراغ بازی ، در بازی ها سروینا و محمدصدرا با هم بازی کردند و خودم با یزدان کبیر . یزدان خیلی خوب بازی را شروع نمود ولی دقیقاً در جایی که باید طبق اصول عمل می نمود ، از اصول تخطی کرد و خُب نتیجه شد باخت یزدان کبیر .

  این هم گزارش تصویری این دو جلسه :

                                 با آرزوی موفقیت همه شطرنجبازان / یا علی


  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی