دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

نکات و گزارش جلسه پنجم / ترم 8 – مقدماتی 5 / 31– 2 – 1393

چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۱۲:۴۳ ب.ظ

  امروز با بچه ها کمی تمرینات آچمزی را حل نمودیم . یزدان سوغاتی نیاورد و گفت : آقا وقت نشد خودمان هم سوغاتی بخریم ، چون خیلی عجله ای رفتیم و برگشتیم . ما هم گفتیم : یزدان خان ! بابا حالا ما یه حرفی زدیم ، زیاد جدی نگیر !

  در ادامه سرفصل های این ترم باز هم چند وضعیت نمونه وار در آخر بازی را برای بچه ها معرفی کردیم و به حلّ و بررسی آن ها پرداختیم . نکته ای که خودم در این بررسی ها و کار با بچه ها فهمیدم اینست که بچه ها در فهم و حل این نمونه ها خیلی خوب عمل می کنند و وقتی سرحال باشند و با توجه سؤالات را جواب می دهند همیشه موفق بوده اند ، ولی چون مسائل یاد گرفته شده را تکرار و تمرین نمی کنند ، بعد از مدتی یادشان می رود . در حالیکه باید با تمرین و تکرار زیاد مسائل و نمونه ها برایشان مثل حرکت مهره ها بسیار ساده و سریع انجام شود .

  برای مثال می توان از حالت های ساده تقابل نام برد که هنوز بعضی از بچه ها وقتی با این پوزیسیون ها مواجه می شوند باز باید کمی فکر کنند تا مسأله برایشان یادآوری شود . قبلاً هم گفته ام که متأسفانه ما هم کتاب مناسب آموزشی نداریم و هم کتاب تمرین مناسب ، البته به جز بعضی موارد استثنایی . برای پیشنهاد می توانم برای آخر بازی کتاب استاد مرتضوی در این زمینه را معرفی کنم که هم در بخش آموزشی و هم در بخش تمرینات بسیار مناسب می باشد . اگر کسی بتواند تمرینات این کتاب را حداقل سه بار حل کند ، آنوقت می توان گفت در بخش آخر بازی به 50 درصد سطح پیشرفته دست یافته و برای 50 درصد دیگر ، یکی دو کتاب دیگر بخواند به سطح بسیار مناسبی می رسد .

  امروز یکی از مواردی که با بچه ها کار شد ، بحث طوفان پیاده ای بود که همه بچه ها یکی یکی آمدند پای تخته و سعی کردند مسأله را حل کنند ، هر چند هیچکدام نتوانستند ولی تلاششان خیلی عالی بود . در بازی ها هم باز سروینا خانم با آقا محمدرضا ، کری خوانیشان ادامه داشت و خُب یزدان کبیر ، محمدصدرا را برد . این هم گزارش تصویری این جلسه :

محمد صدرا میگه : آقا صبر کن ما جا موندیم !!

                                         موفق و پیروز و سربلند باشید / یا علی


 

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی