دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

ماهنامه شطرنج - 6

دوشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۲:۵۸ ب.ظ

بلند پایگان عالم شطرنج / لوئی لابوردنه

تهیه و تنظیم : ضیاء فروشانی

پیگیری و مقاومت ومنطق از ویژگی های لابوردنه در اجرای طرح ها و نقشه هایش می باشد.

                                                            ت.لازا

  نام کامل او لوئی شارل مائه د لابوردنه است . متاسفانه تاریخ مطلب زیادی درباره زندگی این استاد برجسته و نامی فرانسه حفظ نکرده و حتی تاریخ تولد وی هم هنوز دقیقا معلوم نشده است . برخی منابع زادروزش را سال 1795 و بعضی سال 1797 دانسته اند.ما همچنین نمی دانیم که لوئی شارل چگونه و چه وقت و نزد چه کسی بازی شطرنج را فرا گرفت و یا استادش که بود اما می دانیم که در بیست سالگی از قوی ترین شطرنجبازان میهنش به شمار می رفت .

از والدین لوئی شارل اطلاع کمتری باقی مانده ولی نظر به اینکه ارثیه قابل توجهی برایش گذاشته بودند می توان حدس زد از طبقه اعیان و متمولین بوده اند، لیکن آن ارثیه باعث خوشبختی وارث نگردید. در آغاز، با آن سرمایه ، به تجارت پرداخت اما طولی نکشید که با بحران و رکود اقتصادی روبرو و دچار ورشکستگی گشت و ناچار شطرنج را به عنوان حرفه برای خود برگزید.

در آن ایام تنها کسی می توانست به این وادی گام نهد که از شجاعت و لیاقت بسیار برخوردار و اهل خطرکردن باشد.چندی نگذشت که لابوردنه سرشناس و صاحب شهرت شد و از چشمه لذت معنوی این هنر سیراب گشت ، لذتی که به هنگام داشتن پول و ثروت کلان هرگز آن را احساس نکرد. به هر تقدیر نام بلند و شهرت فراوان ، او را از دشواری های مادی نرهانید و همچنان به خاطر مخارج یومیه در تنگنا قرار داشت لهذا ناگزیر پی در پی در مسابقات دو جانبه شرکت می جست و کافه لارجنس" "پاریس پاطوق دائمی او به شمار می رفت . مدتی به مدیریت باشگاه شطرنج پاریس گماشته شد.

ل.پاخمان مورخ شطرنج نوشته : "لابوردنه هم مانند دیگر اساتید زمان خود ، بیشتر اهل مکتب رمانتیسم در شطرنج بود و علاقه زیادی به بازی های پرشور وپر خطر ، توام با ترکیب های زیبا و قربانی دادنهای درخشان بود. اما با وجود این مانند فیلیدور، نخستین مشعل فروزان دنیای شطرنج واقع گرا و هوادار گسترش سریع سواران و حمله سنجیده به شاه حریف به شمار می رفت ".

این شیوه لابوردنه مورد توجه استادان نسل بعدی مانند آندرسن و مورفی نیز قرار گرفت و راه او را ادامه دادند. وی از تعلیمات فیلیدور غافل نبود اما در بازی همواره طرح ها و نقشه های ژرفش را بر پایه خواستهای پوزیسیون ، اجرا می کرد.

لاسکر نوشته : " لابوردنه نابغه عالم شطرنج و خالق طرح ها و نقشه های دقیق و جالب در تاریخ شطرنج بوده او ترکیب های خویش را بی باکانه به کار می بست و با شجاعت و مهارت برای تسلط بر مرکز به نبرد می پرداخت ".

در آن زمان رقابت اصلی بین استادان فرانسه و انگلستان جریان داشت و قهرمان اروپا و جهان از میان ایشان برگزیده می شد. از این روی لابوردنه در سال 1824 به انگلستان سفر می کند و با بیشتر استادان طراز اول آن کشور روبرو می شود و به پیروزی های درخشان دست می یابد. ده سال بعد در سال 1834 برای مصاف با مک دونل قهرمان انگلستان بار دیگر بار سفر بست . قرار شد بین این دو قهرمان به جای یک مسابقه ، شش مسابقه انجام شود تا " عنصر تصادف " به حداقل برسد . این مسابقه ها که بزرگترین واقعه نیمه اول قرن نوزدهم به شمار می رود به عنوان " ماراتون وست مینستر " شهرت یافت و با پیروزی آشکار لابوردنه به پایان رسید.

او در چهار مسابقه بر حریف شایسته خود غالب گشت . نتیجه کلی شش مسابقه عبارت بود از 45 برد ، 27 باخت و 13 مساوی به سود قهرمان فرانسه .

حریف ها چیزی از هم کم نداشتند و در ترکیب و هنر آنالیز کوس برابری می زدند. با وجود این یکی از آن دو خلعت قهرمانی پوشید و دیگری مغلوب ، میدان نبرد را ترک کرد . شاید دلیل غلبه لابوردنه این بود که نه تنها از ذوق و قریحه سرشار در ترکیب یابی برخوردار بود بلکه از علم استراتژی نیز به خوبی آگاهی داشت . پوزیسیون را عمیقا درک و به درستی آن را ارزیابی می کرد.

لابوردنه را به حق می توان نخستین شطرنجباز حرفه ای جهان به شمار آورد. او وظیفه خود می دانست معلومات و تجربیات خود را در اختیار معاصرین و آیندگان بگذارد. از این روی در 1833 یک سال پیش از رویارویی با مک دونل کتاب " تازه ترین طرح ها در بازی شطرنج " را منتشر ساخت که در بیشتر کشورهای جهان با استقبال فراوان مواجه گشت . سپس به انتشار مجله " پالامد " که نخستین مجله شطرنج دنیا بود ، همت گماشت .

متاسفانه در پایان عمر از لحاظ مادی و جسمی به وضع اسفناکی دچار گشت . در پاییز سال 1840 در لندن سخت بیمار شد . هر چند دوستانش کمک مالی بسیار به او کردند و بهترین پزشکان را بر بالینش آوردند ولی تغییر در حالش پدید نیامد و در سیزدهم دسامبر آن سال شمع وجودش به خاموشی گرائید.

اگر از شرح حال و زندگی لابوردنه چیز زیادی در اختیار نیست اما تعداد نسبتا زیادی از بهترین آثار هنریش برای علاقه مندان باقی مانده است . مورفی شماری از بهترین بازی های او را تحت عنوان " نمونه های زیبای استراتژیکی شطرنج " در روزنامه لدگر با تفسیر کامل درج کرد و چیگورین سی و هشت بازی از زیباترین بازی های مسابقات وی با مک دونل را با عنوان " الهامات درخشان گذشته " با تفسیر در مجله " شهمات " به چاپ رساند .


     ماهنامه شطرنج ، سال دوم _ شماره های 13و14 ،  فروردین اردیبهشت 1371 / صفحه 76

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی