دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

نکات و گزارش جلسه چهارم / ترم 8 – مقدماتی 5 / 24– 2 – 1393

يكشنبه, ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۴:۰۲ ب.ظ

  امروز کمی دیر رسیدم ، ولی با اینکه بازی داشتم وقت کلاس را بطور کامل اجرا نمودم . یزدان امروز غیبت داشت . با توجه به اینکه دیروز تعطیل بود و فردا هم پنج تا شنبه است ، خُب احتمالاً رفته مسافرت . یزدان یادت نره سوغاتی بیاری !

 یکم با بچه ها خوش و بش کردیم . به بچه ها گفتم تمرینات آچمزی را این هفته حل نمی کنیم بشرط اینکه از هفته بعد حتماً هفته ای حداقل 4 تمرین را حل کرده بیایید سر کلاس . بعد بحث محاسبه در بازی را شروع کردیم . در مورد شروع بازی برای بچه ها گفتم که محاسبه کاری غیرمعقول است و باید بچه ها این مرحله را با تدارک پیش ببرند . امّا محاسبه در وسط بازی و آخربازی ، برای مرحله وسط بازی یک بازی از امانوئل لاسکر ، دومین قهرمان رسمی شطرنج جهان ، چیدم و به بچه ها 5 دقیقه وقت دادم تا فکر کنند و بعد فکر خود را بیان نمایند . بچه ها هم در فکر کردن و بدتر از آن در بیان افکار خود مشکل دارند ، البته فکر نکنید این مشکل بچه هاست ! نخیر ، یک مراجعه به نفس شریف خود بفرمایید و ببینید که این مشکل تقریباً عمومی است . با این تفاوت که بعضی به این مشکل آگاهی دارند و سعی می کنند حلّش کنند و بعضی اصلاً آگاهی ندارند ؛ یعنی خودآگاهی و ناخودآگاهی ، امّا کدام ضمیر ؟

  شعر معروفی است که می گوید :

آنکس که بداند و بداند که بداند

اسب خرد از گنبد گردون بجهاند

 

آنکس که بداند و نداند که بداند

بیدارش نمایید که بس خفته نماند

 

آنکس که نداند و بداند که نداند

لنگان خرک خویش به منزل برساند

 

آنکس که نداند ونداند که نداند

در جهل مرکب ابد الدهر بماند

البته استادی در بیت آخر می گفت :

    آنکس که نداند و نداند که نداند     /  حیف است چنین جانوری زنده بماند

  خلاصه اینکه ما هم در مورد خودمان می توانیم سعی کنیم چگونگی تفکّر و بیان تفکّر را یاد بگیریم و هم به فرزندانمان یاد بدهیم .

  بعد برای بچه ها مسأله را توضیح دادم و سعی کردم چگونگی محاسبه را البته در حدّ ابتدایی برای بچه ها توضیح دهم . مهارت در محاسبه در شطرنج رابطه مستقیمی با استعداد ریاضی و مهارت ریاضی بچه ها دارد . مهارت محاسبه یکی از مهمترین مهارت هایی است که کاربرد زیادی در شطرنج دارد و دو عامل دقّت و سرعت محاسبه بسیار مهم است . جناب الکساندر کوتوف در دو کتاب مشهورش «مانند یک استاد بزرگ فکر کنید» و «مانند یک استاد بزرگ بازی کنید» بطور نسبتاً مفصلی به این مبحث پرداخته است . محاسبه در آخر بازی نیز برای جلسه بعد ماند .

  در پایان کلاس هم بچه ها بازی نمودند که سروینا و محمدرضا سعی کردند مرا گول بزنند و ساعت را در زمان بیشتری قرار دهند تا بیشتر بازی کنند ، ولی خوب جلوی قاضی و ملّق بازی ؟! این نشان می دهد که بچه ها نیاز به بازی دارند .

  آخرین نکته اینکه مسؤولین مدرسه شطرنج تصمیم دارند ، ترم تابستانی را از نیمه خرداد شروع نمایند تا در نیمه اوّل شهریور تمام کنند و ظاهراً این بخاطر مسابقات رده های سنّی در نیمه دوّم شهریور است . بنابراین ترم بعدی از ابتدای نیمه دوّم خرداد شروع می شود که هفته ای دو جلسه ای می شود . علاوه بر چهارشنبه ها لطف کنید یک روز دیگر را هماهنگ کنید . پیشنهاد خودم شنبه هاست که اگر مشکلی نباشد بفرمایید تا اعلام کنیم . نکته دیگر اینست که دو جلسه از این ترم باقی می ماند که باید بصورت جبرانی انجام بشود . برای این هم یک فکری بفرمایید تا در جلسه بعد صحبت کنیم .

 این هم گزارش تصویری این جلسه :

بیست هزار فرسنگ زیر دریا برای کشف مهره های شطرنج ، یاد دوران راهنمایی بخیر ، شب ها زیر کرسی مادر بزرگ و پدر بزرگ ژول ورن می خواندیم . خیر سرمان فکر می کردیم دیگر باسوادترین آدم روی زمینیم ، با ژول ورن آسمان و زمین را فتح کردیم و بعد کم کم رفتیم سراغ آیزاک آسیموف برای کشف فضا و جهان های دیگر ! 

 کی گفته عدد 13 ، عدد بدشانسیه ؟! می بینید که برای هر دو طرف شانس آورده !

                                         موفق و پیروز و سربلند باشید / یا علی


  • morteza jalali

محاسبه در شطرنج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی