دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

نکات و گزارش جلسه اوّل / ترم 8 – مقدماتی 5 / 3– 2 – 1393

سه شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۱:۵۹ ق.ظ

  آخرین باری که چنین گزارشی را ارائه نمودیم ، جلسه ششم از ترم 6 بود . از آن موقع تا ابتدای اردیبهشت ، وبلاگ ما فعالیّتی نداشت و ما سعی می کنیم گزارش های تصویری و یک گزارش کلی از ترم قبل داشته باشیم .

  در ترم جدید بعضی عزیزان دیگر ما را همراهی نمی کنند . جناب آراد ترم قبل از ما جدا شد ، نیما هم این ترم از ما جدا شد . مهدی هم بخاطر تغییر منزل و دوری مسافت دیگر هیأت شطرنج تهران نمی آید . بنابراین این ترم را با یزدان ، محمدرضا ، سروینا و محمدصدرا ادامه می دهیم .

  اکثر سرفصل های این ترم که در مطلب دیگری مفصلاً توضیح می دهم ، درباره آخر بازی است که اتفاقاً همه اش را ما در ترم های قبلی برای بچه ها گفته ایم و فقط این ترم باید تمرینات و مثال های بیشتری را بیان کنیم . در این جلسه برای بچه ها تقریباً کلیّت سرفصل های این ترم را دوره نمودیم و بیشتر وقت را درباره تدارک برای بازی / بخش شروع بازی ، داشتیم البته در حد جلسه اوّل و ساده و با رویکرد تذکّر درباره اصل گسترش .

  بچه ها این جلسه ابتدا بازی کردند و بعد درس را شروع نمودیم . این روش اگر اجرایی باشد مزیّتش این است که روی تفسیر بازی بچه ها هم می توانیم حرف بزنیم و نکات لازم را یادآوری نموده و تذکّر دهیم . در توضیح پایان کلاس برای اولیاء محترم توضیحی دادم درباره ادامه روند کلاس بچه ها که در کلاس هم خلاصه اش را به بچه ها گفتم . در اینجا برای اینکه شاید آن مطالب بدرد بقیه هم بخورد به بعضی از نکات اشاره می کنم :

·       همه شنیده ایم که هدف گذاری و با هدف حرکت کردن حتی اگر انسان نقشه راه را هم نداشته باشد کارگشاست ، در حالیکه بی هدف حرکت کردن جز سقوط نتیجه ای ندارد . سؤال اول اینست که آیا شما می خواهید شطرنج را در سطح قهرمانی ادامه دهید یا خیر ؟ (بنده خودم معتقدم جواب این سؤال ربطی به استعداد ندارد ، نمی خواهم بگویم استعداد مؤثر نیست ، بلکه ما مواردی در این رشته و دیگر زمینه ها داشته ایم که طرف استعداد ویژه ای هم نداشته امّا با سخت کوشی به سطوح بالا هم رسیده ، نمونه شطرنجی اش باتوینیک است و ...)

·       اگر شما می خواهید شطرنج را در سطح قهرمانی دنبال کنید این را بدانید که به قول یکی از مربیان باسابقه بدون کلاس خصوصی و مربی خصوصی امکان ندارد ؛ یعنی لازم است حتماً با یک مربی بعد از اتمام دوره مقدماتی ؛ یعنی بعد از اتمام این ترم و ترم بعدی ، کار آموزش و تمرین را ادامه دهید . انتخاب مربی با شماست (والدین) ولی سعی کنید یک راست نروید سراغ مربی سطح بالا بخاطر اینکه پیشرفت پلّه پلّه طی می شود نه یکهویی !

·       اگر می خواهید شطرنج را به عنوان یک علاقمند و دوستدار دنبال کنید ، بدانید همین دوره مقدماتی برای آشنایی با فضای کلّی شطرنج کفایت می کند و در ادامه با همین کتاب هایی که دارید و بعد با مشورت و مطالعه کتاب های دیگر این علاقه خود را ادامه دهید . همچنین اگر می خواهید شطرنج را در سطح قهرمانی ادامه دهید ، باز بدانید بعد از دوره مقدماتی شرکت در کلاس های عمومی اگر بیهوده نباشد ، باید بگویم درجا زدن است . در واقع دوره مقدماتی مثل سال اوّل دبستان تا پایان دبیرستان است . حالا شما می خواهی دانشگاه بروی یا نه ؟ اگر می خواهی بروی باید سعی و تلاش ویژه بکنی . از نظر بنده چه آنهایی که شطرنج را در سطح قهرمانی دنبال می کنند و چه آنهایی که به عنوان یک علاقه به آن می پردازند ، ادامه روند شرکت در کلاسه ای عمومی برایشان بسیار بسیار کم فایده است و وقت و پول بیخود صرف کردن .

·       بعد از دو ترم آینده خود بنده دیگر دوره متوسطه را در خدمت عزیزان نیستم و اگر بخواهم با هیأت شطرنج تهران همکاری خود را ادامه دهم برمی گردم و از اوّل دوباره کلاس جدید می گیرم . برای سروینا پیشنهاد می کنم حتماً با خانم ماهینی یک مشورتی کند . برای بقیه بچه ها هم ادامه آموزش با بنده یا مربی دیگر یه اختیار خودشان است .

·       برای روند کار و سختی ها و چگونگی این راه پیشنهاد می کنم با دو سه نفر از والدین شطرنجی و چند نفر از بچه های شطرنجی مشورت بفرمایید . این مشورت اگر بصورت صحیح و انتخاب نمونه ای طرف های مشورت انجام شود حتماً می تواند در روشن نمودن تصمیم شما مؤثر باشد .

این موارد را در ابتدای این ترم یادآوری نمودم (قبلاً در جزوه والدین به این موضوع پرداخته بودیم) تا والدین محترم و بچه ها بتوانند تا پایان دوره مقدماتی (2 ترم باقیمانده) تصمیم لازم را درباره ادامه روند کار خود بگیرند .

این هم گزارش تصویری این جلسه :

محمد رضا مثل همیشه بازی را خوب شروع کرد ، ولی نتوانست برتری خود را حفظ کند . البته این ضعف که در شطرنج به آن ضعف تکنیکی می گوییم گاهی یقه اساتید بزرگ را هم می گیرد !

محمدصدرا بعد از سه اشتباه بخوبی از یک اشتباه سروینا استفاده نمود و بازی را بخوبی برد !

 

                                           با آرزوی موفقیّت برای همه شطرنجبازان کشورمان / یا علی


  • morteza jalali

تدارک شروع بازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی