دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

ورق زدن تاریخ ، نوستالوژی و ماهنامه شطرنج

چهارشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۳:۴۶ ب.ظ

  قبلاً در یادداشتی تحت عنوان « جوانِ مو سپیدِ گذرِ کویِ دوستِ جانانِ ما» از استاد سید محمد کاظم مرتضوی سخن به میان آوردم و گفتم که مجله ماهنامه شطرنج ایشان سال هاست که باعث قوّت قلب بسیاری از اهالی مطبوعات و شطرنجبازان می باشد .

  این نشریه که بیش از 23 سال است منتشر می شود ، نشانه عزمی راسخ و اراده ای پولادین در مردی می باشد که بالواقع به شطرنج عشق می ورزد و روزی نیست که شطرنج از زندگیش محو شود . این نشریه در این سال ها مطالب بسیار ارزشمندی را در خود گنجانده و برای شطرنجبازان در سطوح مختلف درس ها و نکات و تجربه ها و خاطرات بسیاری را به همراه داشته و دارد . یادم هست سال های دوران دبیرستان را که چگونه با یکی دو نفر از دوستان چگونه با چاپ این نشریه مطالب آن را مثل خوره های از قحطی برگشته می جویدیم . البته دوستانی که آن سال ها را بخاطر دارند (1373) خوب می دانند که چه فقر بزرگی در زمینه اطلاعات داشتیم ، سال هایی که نه از اینترنت ، بلکه از سی دی و نرم افزار هم خبری نبود و تازه داشت کامپیوتر در جامعه ما رخی نشان می داد . باز یادم هست دو سه باری را که با یکی از دوستان برداشتیم و تمام بازی های ماهنامه را صفر تا صد چیدیم و مثل کر و لال هایی که سعی می کنند کلمه ای را بفهمند و تکرارش کنند ، به دنبال تحلیل بازی ها بودیم .

  چند وقتی بود که می خواستم خاطرات آن سال ها و نکات خوب این مجلات را به گونه ای بازخوانی کنم ، تا اینکه بعضی دوره های مجله را در مغازه استاد دیدم و تهیه نمودم . بعد از تهیه چند روزی را با حسرتی خاص به تورق این نشریات پرداختم . بعد مطالبی را انتخاب نمودم و نشان گذاری نمودم . امّا چگونه می توانستم این همه مطلب را به اشتراک بگذارم ؟!!

  در اینجا بود که زحمات یکی از والدین بچه ها بدادم رسید . در اینجا از طرف خودم تشکر بسیار ویژه می کنم از مادر محترم محمدصدرای عزیز ، خانم زند ، که بدون هیچ گونه چشم داشتی و با زحمت فراوان ، تایپ و بازنویسی این مطالب را بعهده گرفتند . مطمئناً اگر زحمات ایشان نبود این سلسله مطالب هیچ وقت در وبلاگ فرصت رخ نمایی نمی یافت .

  در آخر فقط باید متذکّر شوم که همه جور مطلبی در این بازخوانی آمده است ، کوچک و بزرگ و با ربط و بی ربط ! شاید بعضی مطالب برای بعضی دوستان اصلاً نامربوط جلوه کند ، ولی فکر می کنم همین مطالب بی ربط برای بعضی خاطره و نوستالوژی است و برای باریک اندیشان قابل استفاده . این سلسله نکات از این به بعد با عنوان «ماهنامه شطرنج» و با شماره گذاری منتشر خواهد شد و از خدای متعال خواستارم توفیق دهد تا یکدوره کامل ماهنامه شطرنج را بدین شکل بازخوانی و دوره نماییم .

    با تشکر و آرزوی توفیقات روزافزون برای همه اهالی شطرنج ایران / یا علی

  • morteza jalali

ماهنامه شطرنج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی