دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

ولادت حضرت زهراء (سلام الله علیها) و روز زن مبارک

دوشنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۲۸ ب.ظ

  برای خلقت انسان حضرت حق به خودش بارک الله فرموده است و انسان را احسن خلقت های خود خوانده است . در خلقت انسان آنقدر راز نهفته است که علم مدرن با اینکه کثرتش بیش از علوم ادوار دیگر تاریخ است (هرچند در این کثرت حُسنی که نیست ، هیچ ، ذمّ هم هست) امّا حتی نتوانسته سر سوزنی از این رازها را تبیین نماید . ظهور این رازگونگی و همچنین ظهور خالقیّت الاهی در جنس زن تجلّی یافته است .

  آری اگر انسان متعادل ترین خلقت الاهی است و عصاره کمالات ، باید بگوییم زن نیکوترین این خلقت است . درباره زن در داستان های کهن و جدید و همچنین در مکتب های مختلف و توسط افراد مختلف حرف ها و نکات بسیاری بیان شده است . امّا به زن در هیچ دورانی به اندازه 300 ساله گذشته ظلم نشده و زن تا این اندازه توصیفات پست به خود ندیده است . جنبش های فمینیستی در غرب مدرن محصول نگاه های پست به زنان می باشد . بله به نظرم زن غربی در مقابل آن همه ظلم و شرارت چاره ای جز جنبش نداشت و شاید ندارد !

  امّا از نظر اسلام و قرآن زن هیچگاه موجودی درجه دوم نبوده است . در اینجا قصد تطویل سخن را ندارم ولی حیفم می آید نکته ای قرآنی را در اینجا بیان نکنم . یکی از مفسرین بزرگ اسلامی بیان می دارد :

« اینکه بعضی گفته اند عقل زن ناقص است و بعضی روایات را در این باب بیان کرده اند حرفی است نادرست و نسبتی است ناروا ، زیرا در قرآن اشاراتی کاملاً عکس این مطلب وجود دارد . بد نیست به یکی از این موارد بپردازیم . در قرآن تمام سلاطین و مستکبران عالم در مقابل انبیاء(علیهم السلام) و فرستدگان الاهی طغیان نمودند و نه تنها فرستادگان الاهی را قبول نکردند ، بلکه علیه آنان نیز حرکت نمودند . تنها پادشاهی که با عقلانیّت و شعور بالای خود حاضر شد حرف پیامبر زمانش را بشنود و با مشورت و بکارگیری عقل خود از او تبعیّت نمود جناب بلقیس بود که یک زن بود . »  (نقل به مضمون از درس استاد تفسیر)

  استاد بزرگوار سپس مفصلّاً توضیح دادند که اشارات و لطائف دیگر قرآنی و روایی و حکمی/معرفتی نشان می دهد که زنان هم از لحاظ عقلی و هم از لحاظ سلوکی از مردان برتری دارند . همچنین در روایات اسلامی داریم که خوشا به حال کسی که فرزند دختر دارد ، زیرا دختر رحمت است و پسر نعمت ؛ خداوند در قیامت از نعمت سؤال می کند ولی از رحمت خیر . همچنین در روایات اسلامی داریم که از نشانه های سعادت زن اینست که فرزند اوّلش دختر باشد .

  باز بد نیست بدانیم که در جوّ خفقان جاهلیّت عربی که دختران را زنده بگور می کردند ، پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) چنان دفاعی از دختر نمودند که این سنّت پست را برانداختند . راستی فکر می کنید غرب مدرن با این همه هیمنه و رسانه های چشم کورکن پروپاگاندای خود چند سال است قانون ارث را برای زنان و حقوق اقتصادی را برای آنان قبول نموده است ؟ خب خودتان تحقیق کنید ، ولی اگر به عددی بیش از 100 سال رسیدید به بنده هم خبر دهید تا کمی روشن شوم ! اسلام بیش از 1400سال پیش برای زن حق اقتصادی و مالکیّت حقوقی را اثبات نموده است .

  امّا اگر بخواهیم لطافت و نیکویی و زیبایی زن را فهم کنیم و اگر زن باشیم ، تجربه نماییم باید مادری را به نظاره بنشینیم ، آری ! مادری شاعرانه ترین احساس این عالم است ! عارفانه ترین تجربه بشری است و زیباترین تصویر انسانی در همه زمان ها !

  شنیده اید که معلمّی به شاگردش گفت : اگر می خواهی قبول شوی باید تکه ای از بهشت را برایم بیاوری ! و شاگرد تنها خاک زیر پای مادرش را به کلاس برد ! پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) فرمودند : اگر تمام خوبی های عالم را بتوان در یک انسان جمع نمود ، آن انسان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است .

  همچنین مردی خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و عرض کرد: «ای رسول خدا! به چه کسی نیکویی کنم؟». فرمود: «به مادرت»، عرض کرد: «بعد از او به چه کسی؟» فرمود: «به مادرت»، بار سوم عرض کرد: «بعد ازاو به چه کسی؟» فرمود: «به مادرت»، در چهارمین بار که این سؤال را تکرار کرد فرمود: به پدرت.

نبی محترم روزی به منبر                           

سخن می گفت اندر حقّ مادر

 

که مادر، باب غفران جنان است                        

تو را احسان به مادر شد معین

 

که دارم مادری پیر و کهنسال   

شب و روزم بود جویای احوال

 

پیاده بردمش تا کعبه بر دوش   

نکردم خدمت او را فراموش

 

کنون گویی که دارد حقّی از من   

بیان کن یا رسول اللّه ذوالمن

 

بفرمود: ار دَه و نُه بار دیگر  

بری او را که گردد بیست بیشتر

 

نباشد مزد بی خوابی یک شب   

که پستانت نهاد از مهر بر لب

 آری واقعاً کودکی است یا شاید احمقانه باشد که ما فکر کنیم می توانیم با چند هدیه و یا محبت و یا کارهای دیگر حتی گوشه ای از خدمات مادر خود را اداء کنیم .

 این روز را به تمام مادران دلسوز و بالاخص مادران شطرنجبازان کشورمان تبریک می گوییم و برای همه از حضرت حق توفیقات روزافزون را مسألت داریم . بد نیست این را هم بگویم که دعای مادران در برنده شدن یا نباختن انسان بسیار مؤثر است ، البته نه اینکه تلاش نکنیم و فقط دعا بکنیم ، بلکه اگر تلاش کرده باشیم و حواسمان هم جمع باشد دعای مادر خودش یک پوئن بسیار تعیین کننده است ، باور ندارید ؟ امتحان کنید !

 برای اطلاعات بیشتر درباره حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مادر می توانید به لینک های زیر مراجعه نمایید .

            اینجا ، اینجا ، اینجا ، اینجا ، اینجا و اینجا

                                                                                      یا علی



  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی