دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

العین 2013 ؛ بهشت تاریخی شطرنج ایران

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲، ۰۵:۰۷ ب.ظ

  شاید این خبر برای اهالی شطرنج آنقدر کهنه باشد که دیگر نخواهند در اینجا ببینندش ، ولی شیرینی آن برای تمام ایرانیان بالاخص اهالی شطرنج آنقدر گوارا هست که بخواهند سال ها درباره اش بشنوند و یا بشنوند که دیگرانی درباره اش می نویسند و می گویند و می خوانند !!

  در ادامه موفقیّت های تاریخی شطرنجبازان کشور عزیزمان ، تیم اعزامی به مسابقات رده های سنی مسابقات قهرمانی جهان با بیشترین مدال و بهترین نتایج کار خود را به پایان بردند ! این تیم هفته گذشته به کشور عزیزمان برگشتند و در این یک هفته خبرهای مختلفی را درباره آن ها شنیده ایم که امیدواریم جریانی تازه در رگ های شطرنج ایران ایجاد کند !!

  همه ما کم و بیش می دانیم که این موفقیّت و بسیاری از موفقیّت های دیگر اینچنینی مرهون زحمات و تلاش های بی وقفه عزیزان شطرنجباز و خانواده آن ها و بعضی از مربیان آن ها می باشد ! این مطلب شاید به زعم بعضی نشانه کم کاری و ضعف فدراسیون شطرنج باد ، که هست ، ولی باید از زاویه ای دیگر به آن نگریست و آن گسترش و توسعه ورزش خصوصی است ؛ یعنی دیگر شطرنج و یا هر رشته دیگر ورزشی نگاهش و دستش به جیب دولت نیست تا از آن ها ارتزاق کند !! دیگر بازیکنان و شطرنجبازان ما معطّل فدراسیون نمی مانند تا مخارج یا نیازهای ضروری خود را با پول نفت (شما بخوانید نفحات نفت) تأمین نماید !! امّا یک نکته بسیار مهم این وسط می ماند و آن ارزش نیروها و سرمایه های انسانی ماست که بخاطر بی کفایتی عدّه ای در این میان به تاراج می رود !

  پویا ایدنی عزیز ، معلوم نیست تا 10 سال آینده تکثیر بشود و یکی دیگر مثلش بیاید ، البته شاید همین سال بعد هم یکی آمد ، ولی تجربه نشان داده معمولاً مثل این سرمایه ها کمتر تکرار می شوند . خُب حالا دیگر به فهم مدیریتی و درک معرفتی ما بستگی دارد که بفهمیم برای این سرمایه انسانی چه باید کرد ؟ و چگونه این بایدها را اجرا نمود ؟ می بینید مدیریّت شطرنجی باید تفکّر شطرنجی داشته باشد تا موّفق و کارآمد باشد !! بد نیست در اینجا اشاره ای کوتاه کنم و آن اینکه :

زمانی بود که شنیدیم استاد بزرگ واسیوکف (البته شاید اشتباه بگویم) گفته است شما ایرانی ها نیاز به یک استاد بزرگ دارید تا جرقه پیشرفت شطرنجتان ایجاد شود و حرکت پیشرفت شما آغاز گردد ! این اتفاق با همت و درایت و تلاش پرافتخارترین شطرنجباز تاریخ ایران جناب قائم مقامی رخ داد ! حال فرض کنید جناب قائم مقامی در ایران نمی ماند و مهاجرت می کرد (جا دارد در همین جا از غیور مردی و رشادت این ورزشکار شطرنجباز تشکر کنیم که با وجود فرصت هایی برای مهاجرت وطنش را عزیز شمرد) آنوقت فکر می کنید امروز شاهد این موفقیّت می بودیم !!؟ امّا مسؤولین شطرنج و ورزش و فرهنگ کشورمان باید بدانند اگر قائم مقامی ها بزرگ داشته نشوند و اگر پویا ایدنی و امثال او توجه بجا و ویژه بهشان نشود ، خیلی راحت از دست می روند و آنچه برای ما می ماند خسران جبران ناپذیر خواهد بود !! البته این نکته را هم بگویم بد نیست که این عزیزان نیاز به پول و توجه مادّی صرف ندارند ! بلکه زمینه مساعد را برای فعالیّت آن ها و رشد آن ها ایجاد نمودن مهمتر از کمک مالی صرف است ! در واقع قهرمانان ما نیاز دارند تا مدیرانی باشند تا آن ها را فهم کنند و نه شخص آن ها را بلکه شطرنج و اهالی شطرنج و قهرمانان شطرنج را و چگونگی پیشرفت شطرنج را !!!

   ما در این مسابقات بی سابقه ترین مدال را که همان قهرمانی پویا ایدنی عزیز در رده زیر 18 سال آزاد جهان بود داشتیم ، همچنین نقره مطهره اسدی و برنز سارا سادات خادم الشریعه !! از طرفی در رده بندی تیمی چهارم جهان شدیم و در مسابقات سریع دوم جهان شدیم !! خُب دوستان فکر می کنید می توانیم طی 10 سال آینده این مقام ها را در جهان تکرار کنیم ؟ بنده می گویم : بله !! به شرط مدیریت کارآمد یقیقناً می توانیم !! آیا می توانیم در 5 سال آینده پویای عزیز را در بین 10 نفر برتر جهان ببینیم ؟ باز هم بطور یقینی می گویم : بله !! این ظرفیت در شطرنج ما وجود دارد !!

  بنده در همین جا به بالاترین مقامات کشور عزیزمان پیشنهاد می کنم حتماً بجای مسؤولین فدراسیون شطرنج قدر این سرمایه های کم نظیر را بدانند و اگر می شود تفقّدی در شأن آن ها از این فرزندان ایران زمین داشته باشند !!

  در همین جا نیز از طرف خودم و بچه های کلاس مان و والدین محترمشان به همه عزیزان اعزامی به مسابقات خسته نباشید و دست مریزاد می گوییم و بهترین موفقیّت ها را برایشان آرزو داریم !! همچنین به پویای عزیز و مطهره خانم و سارا خانم تبریک گفته و امیدواریم روزی آن ها را در فینال قهرمانی جهان ببینیم !!! فکر می کنم امروز تنها کسی که قوّت این را دارد که مگنوس جوان را از اریکه پادشاهی به زیر کشد پویا ایدنی باشد !! این حرف نه خنده دار است و نه تخیّلات یک مربی شطرنج کوچک !! بلکه واقعیّتی است که امیدوارم در کشور عزیز ما محقق شود !!!




 گزارشی از این مسابقات را در اینجا و اینجا و اینجا ببینید !

                                               با آرزوی روزی نو برای شطرنج ایران / یا علی  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی