دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

گزارش مسابقه هفتگی / جمعه 6 – 10 – 1392

يكشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۲، ۰۱:۰۳ ق.ظ

 

  دیروز به آقای مصلحی زنگ زدم و مطلع شدم مسابقات آخر هفته هیأت شطرنج تهران در همان سالن مسابقه خود هیأت برگزار می شود . پیامک را تنظیم نمودم و برای همه عزیزان فرستادم . صبح امروز حدود ساعت 9 از خانه زدم بیرون و چون فکر می کردم مسابقه ساعت 9 شروع می شود ، پیش خودم گفتم : دور اوّل را از دست داده ام . حدود 9 و 15 دقیقه در محل بودم و انتظار داشتم حداقل 5 نفر از 7 نفر کلاس آمده باشند !! ولی فقط یزدان کبیر و نیما آمده بودند و نیما و یزدان داشتند با هم بازی می کردند که یزدان نیما را برده بود !!

  بعد از سلام و علیک و احوالپرسی متوجه شدیم مسابقه ساعت 9 و نیم شروع میشه و بجای 5 دور 7 دور هم هست ! خُب بهتر چون تمرین بیشتری برای بچه ها می شود ! دور اوّل مشخص شد که 20 شرکت کننده داریم ! فکر می کنم 1 نفر از مدرسه شهماتِ استاد محجوب آمده بود و حدود 6 نفر از بچه های شهرداری محلاتی که ظاهراً در یک خانه فرهنگ آموزش می دیدند و مربیشان هم از اواسط مسابقه همراهی شان می کرد و بقیه از خود بچه های مدرسه شطرنج بودند !!

  خانم عنبرستانی مسؤول برگزاری مسابقه و خانم شادین هم داوری بازی ها را بر عهده داشتند . خانم شادین در ابتدای هر دور با تذکّرات و بیان نکات بجا سعی می کردند تا بچه ها بیشتر با اهداف و روند برگزاری این مسابقه آشنا شوند و مسابقه در جوّی مناسب و همراه با آموزش نکات داوری پیش برود .

   بچه ها هم همگی شور و شوق ویژه ای داشتند . برادران عابدینی و آقای سورنا شهسواری از بچه هایی بودند که در مسابقات قبلی با آن ها آشنا شده بودیم و کیارش کدخدایی هم که قهرمان زیر 8 ساله های تهران است را می شناختم ! این جلسه با پیمان استقامت و برادران کرمی (پارسا و پوریا) هم آشنا شدیم و چند دقیقه ای هم با پدر آقای شهسواری هم صحبت !!

  در پایان آقای نریمان نصرالله زاده با 7 امتیاز از 7 بازی قهرمان شد و پیمان خان استقامت با استقامت و امتیاز 5 نفر دوم شد ، البته به لطف پوئن شکنی بهتر نسبت به پارسا کرمی برادر 2 دقیقه بزرگتر پوریا !! سوم شد . کیارش کدخدایی که برادران عابدینی را برده بود در دور پنجم با پیمان خان بازی داشت که در عین برتری زیاد وقتش تمام شد و بازی را باخت و به قدری ناراحت و متأثر شد که اشکش روان گشت و بازی ها را ناتمام ترک کرد !! نکته قابل توجه اینکه عزیزان والدین در این جور مواقع لازم است با شناخت نکات تربیتی / روانشناسی در مدیریت احساسات و هیجانات و عواطف بوجود آمده بسیار مراقب باشند !! البته حرف های بچه ها چه بعد از این دور و چه در آخر مسابقات شنیدنی بود ، ولی گفتنی نیست و بخاطر همین نقل نمی کنیم !!

  تا جایی که بنده بررسی کردم فقط نیما و یزدان از کلاس ما در دوره مقدماتی بودند و بقیه بیشتر در دوره متوسطه بودند و بعضی هم دوره متوسطه ! به نیما و یزدان گفتم تا جایی که می توانند بازی ها را ثبت کنند و سعی نمایند حداقل تا 15 حرکت اوّل را ثبت نمایند تا بتوان بعداً آن ها را بررسی کرد ! یزدان چون اوّلین تجربش بود و دیدم کمی برای ثبت حواسش پرت می شود بعد از بازی اوّل گفتم نیاز به ثبت نیست ! امّا نیما همه بازی ها را تا حدّ ممکن ثبت کرد . نیما در پایان با 3 و نیم امتیاز دهم شد و یزدان با 2 امتیاز که حاصل یک برد از استراحت بود و یک برد از صدرا نفر نوزدهم شد !! در مجموع این تجربه برای هر دو بازیکن ما بسیار خوب بود ! خودم فکر می کردم یزدان بعد از 3 تا باخت دیگر نتواند بازی ها را ادامه دهد ، ولی یزدان کبیر خوب توانست بازی ها را ادامه دهد و مادرش هم از روحیه جنگنده او تعجّب کرده بود و فکر می کنم با ادامه دادن این راه بتواند نتایج بسیار خوبی کسب کند !!

  نکات بسیاری هم خودم از این مسابقه به عنوان تجربه کسب کردم ، مهمترینش که شاید بتواند برای مربیان قابل توجه باشد اینکه بچه ها در شروع بازی بسیار ضعیف هستند ! دقّت بفرمایید منظورم این نیست که مثلاً یک شروع بازی را اصولی بازی نمی کنند یا حفظ نیستند ، این ها را که ندارند هیچ ، تازه کلّی اشتباهات فاحش هم انجام می دهند . این ها اگر بچه ها موارد دیگر مثل آخربازیشان قوی بود شاید خیلی اشکال نبود ، ولی آخربازی ها بدتر از شروع بازی ها . نکته دیگر اینکه تقریباً در همه بازی ها وقتی یکی از بچه ها به وضعیت کاملاً برتر می رسید و وقت خوبی هم داشت باز معلوم نبود ببرد !! یعنی بچه ها در به ثمر رساندن برتری های قابل توجه ضعف زیادی دارند و این یعنی تکنیک بازی بچه ها ضعیف است و شاید این بخاطر این باشد که بچه ها بازی های بزرگان شطرنج را کمتر بررسی می کنند !!!

  این هم گزارش تصویری این مسابقات ، همراه با بعضی توضیحات مختصر:


یکی از مدیران مدارس غیرانتفاعی چند وقت پیش بهم می گفت : سخت ترین کار ساکت کردنِ یه تعداد بچه مدرسه ای حتی اگه 5 تا باشن !! به نظر شما اینا ساکتن ؟!!

استقامت جان ! یزدان تفنگ ندارد بابا !! چرا اونجوری نگا می کنی ؟ / آقا ما که اونجوری نگا نکردیم ، ببینید اینجوری نگا کردیم !!

 ... فکر کنم استقامت خوابیده ! پیمان خان ! بلند شو داداش بازی شروع شد !

کبوتر با کبوتر ! باز با ...

برادران عابدین پای ثابت این مسابقات ! برادرا موفق باشین !!

کیارش خان بسیار مصمم و جدّی در حدّ قهرمانی جهان !! کیارش ! ما منتظر قهرمانیت در رده های سنی جهان هستیم !! با مربی خوبی که کیارش دارد حتماً می تواند به این مقام برسد !! خانم ماهینی مربی شایسته کیارش است !


پارسا برادر پوریا حریف دور دوّم نیمای ما !! / این صبحانه برای داور است نترسید تبعیضی در کار نیست !!

یزدان هم آماده بازی دوّم می شود !


خدایا ! آخه این شانسه ما داریم ؟!! امیر خان ! شانس پانسو ول کن ، بازی خودتو بکن پسر !

بساط بحث و گفتگو بعد از بازی ها حسابی گرم بود !


علی که دفعه پیش نیما را برده بود این بار به او باخت !!


           

... بقیه گزارش تصویری رو در مطلب بعدی ببینید چون وبلاگ محدودیت هایی دارد !! / یا علی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی