دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

تمرین های اختصاصی سروینا (ریحانه) زارع

چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۴:۵۹ ق.ظ

 برای اینکه بچه ها بصورت نسبی رشد متعادلی داشته باشند ، بسته به استعدادها و ظرفیت های بچه ها یکسری آموزش ها و تمرینات یا پیگیری های اختصاصی برای بچه ها در نظر گرفته ایم که هر زمان وقتش رسید بیان می شود.

  در شهریور ماه برای 5 تا از بچه ها یک دوره اختصاصی گذاشتیم که بین بچه ها نیما و یزدان قابلیت بیشتری برای ادامه راه داشتند و در این مدّت بهتر توانسته اند خود را نشان دهند . ما در مرحله اوّل تمرینات را براساس کتاب هایی که معرفی کرده بودیم و عزیزان تهیه نمودند ارائه می دهیم . بعد از طی نمودن این مرحله یک دوره آموزشی اختصاصی دیگر و احتمالاً این بار یک نفره یا دو نفره گذاشته می شود و بعد باز از همین کتب و کتب دیگر تمرینات داده می شود . تمرین هم در اینجا به معنای خواندن و بررسی و پیگیری و حل کردن مسائل در کتب مختلف می باشد و معنایی عام دارد !!!

   نکته مهم دیگر که بد نیست خوب توجه شود اینست که بچه ها و والدین محترم در پیگیری و انجام این تمارین اختیار کامل دارند ؛ یعنی ما نه زمان مشخصی را برای این کار تعیین می کنیم و نه ترتیب مشخصی را و همه این ها را به عهده خود بچه ها می گذاریم !! البته بچه ها هر کجا نتوانستند مطلبی را بفهمند یا حل کنند می توانند در کلاس بصورت خیلی مختصر و در پایان کلاس بصورت مختصر بپرسند و یا اگر خودشان خواستند یک کلاس خصوصی برایشان بگذاریم ، همچنین والدین در این مرحله نمی خواهد چیزی به بچه ها آموزش دهند ، بلکه نقش والدین این است که مخاطب خوبی برای بچه ها باشند . بدین شکل که بچه ها مطلب پیشنهادی را می خواند و برای شما بیان می کند !! این بیان کردن برای اینست که مطلب برای خود بچه ها درست جا بیفتد ، شما از نوع بیان بچه ها می توانید برای بنده گزارش هایی را بنویسید و یا نظر خود را در مورد آن بگویید !!  (بد نیست در حدّ اشاره بگویم که این شیوه براساس آموزش اکتشافی که یک روش آموزشی پیشرفته است بنا شده است و بچه ها در این روش همچون یابندگان گنج در پی حل مشکلات فهم خود می روند و با درونی نمودن یک مفهوم به واسطه سروکلّه زدن با آن ، آن مفهوم را یاد می گیرند . با توجه به اینکه ما در آموزش اختصاصی خود این شیوه را با بچه ها تمرین نموده ایم شما فقط کمی صبر کنید تا بچه ها با سختی این روش مواجه شوند و آن را پشت سر بگذارند ، آنوقت خودتان به اهمیت و کارآمدی این روش اعتراف می کنید !!!)

  در اینجا چون فضای عمومی است خصوصیات سروینا را ذکر نمی کنم و به او و والدین محترمش پیشنهاد می کنم پرونده خصوصی و ویژه او را دوباره مرور کنند ، البته پرونده خصوصی بعدی هم در راه است !!! بنابراین با توجه به نکات آن پرونده ها و توضیحات فوق تمرینات سروینا خانم بدین شرح است :

       کتاب مایزلیس : فصل 3 تاکتیک و استراتژی ، ص 61 تا ابتدای فصل 5 ، ص 199 .

       کتاب آخر بازی روزن : فصل های 6 ، 7 ، 8 ، 9 .

       کتاب گشایش های شطرنج به زبان ساده : ص 32 (گشایش اسکاتلندی) + ص 74 تا ص 85 (کل گامبی وزیر)

       کتاب تاکتیک های شطرنج برای نوجوانان بطور کامل از ابتدا تا انتها .

       انتخاب 20 بازی (10 بازی از کاپابلانکا ، 10 بازی از لاسکر) و تفسیر 15 حرکت اوّل هر یک از بازی ها . (بازی ها در بخش Pgn ، دی وی دی های ارائه شده است . تفسیر به معنای اینکه توضیح دهد چه نقشه ها و فکری پشت هر حرکت خوابیده است)

 سروینا خانم بعد از طی این مرحله در مدّت زمانی که خودش با سعی خودش تعیین می کند ، یک دوره اختصاصی دیگر را می گذراند و بعد وارد مرحله بعد می شود . امیدوارم هر چه زودتر با طی این مرحله بتواند خود را برای مسابقات قهرمانی رده های سنی سال بعد آماده نماید.

                                             

                                               سروینا خانم موفق باشی !!! / یا علی

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی