دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

پژوهش هایی درباره شطرنج – 1

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۵۴ ب.ظ

 

  برای رشد و تقویت آموزش ها و تفکّر شطرنجی علاوه بر پژوهش های میان رشته ای ، به تأمّلات فلسفی پیرامون شطرنج نیز نیاز است . به نظر بنده اگر بتوان برای تفکّر شطرنجی بنیان های فکری تنظیم کنیم و با زبان علمی روز آن ها را مورد بررسی و تجربه قرار دهیم ، می توانیم در فضای تعلیم وتربیت جایگاه درستی برای آن بیابیم . هر چند به نظر می رسد این وبلاگ برای این کار کوچک باشد ، ولی قبلاً هم اشاره کرده ام که سعی بنده در اینجا به اندازه وسعم هست . باشد تا هر آنچه حضرت دوست مصلحت دیدند ، مقدّر نمایند . سعی می کنم هر وقت توانستم در این دو زمینه به اصطلاح تُک هایی بزنم و کار را هر چند با قدم هایی کوچک پیش ببرم . مطلبی که در ادامه می آید ، تحقیقی است که یکی از عزیزان شطرنجی انجام داده اند . جمع آوری ، دسته بندی ، تنظیم و نظریه پردازی براساس آن ها به عهده اساتید محترم است ، باشد تا در آینده ای نزدیک شاهد این تلاش ها باشیم . در پایان مطلب لینک مربوط به این مطلب را قرار داده ایم تا هر یک از عزیزان خواستند بتوانند با تماس با انجام دهندگان این تحقیق زمینه های همفکری و رشد را فراهم آورند .



اثرآموزش شطرنج بر کارکرد های اجرایی (کارکرد توجه و انعطاف پذیری)

دانش آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران

دکتر مهناز استکی ، دکتر کامبیز پوشنه ، مریم یداللهی ، خلیل ابراهیمیان

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر آموزش شطرنج بر کارکردهای اجرایی(توجه،انعطاف پذیری) دانش­آموزان نارساخوان پایه دوم ابتدایی شهر تهران می باشد.بدین منظور 6 کودک نارسا خوان از بین مراجعه کنندگان مراکز اختلال یادگیری، از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب و به مدت 3 ماه (هفته ای 2 روز 1 ساعته) تحت آموزش بازی شطرنج قرار گرفتند در ابتدای کار از طریق آزمون نرم افزاری ویسکانسین پیش آزمون اجرا شد و پس از پایان دوره 3 ماهه آموزش شطرنج، پس آزمون اجراگردید روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون،بدون گروه کنترل می باشد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آماریt وابسته بااستفاده از نرم افزار  spssانجام شد نتایج نشان داد ارتباط معناداری بین آموزش شطرنج و کارکردهای اجرایی( توجه وانعطاف پذیری)وجود داردآموزش شطرنج کارکرد انعطاف پذیری را کاهش داده است در حالیکه موجب افزایش کارکرد توجه در دانش آموزان نارساخوان گردیده است.

واژه های کلیدی : نارسا خوانی،کارکردهای اجرایی،توجه، انعطاف پذیری

 

 استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی p.esteki@gmail.com

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

نویسنده رابط:کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثناییدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزیmaryam.yadollahi@yahoo.com

مربی فدراسیون شطرنج

این هم لینک مطلب : اثرآموزش شطرنج بر کارکرد های اجرایی (کارکرد توجه و انعطاف پذیری)
  • morteza jalali

پژوهش های شطرنجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی