دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

جزوه اوّل برای والدین

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۰۶ ب.ظ

 

 قبلاً قرار گذاشتیم که به مرور بعضی از جزوات و مطالب ترم های قبلی را روی وبلاگ بگذاریم ، تا هم بقیه استفاده کنند و هم با انتقادات و پیشنهادات دوستان و اساتید بتوانیم نقاط ضعف و اشتباهات خود را بشناسیم و در جهت رفع آن ها قدم برداریم . یکی از کارهایی که فکر می کنم بسیار لازم است و باید به آن توجه شود ، درک و فهم والدین محترم بچه های شطرنجی از این رشته است . قبلاً هم اشاره کردیم که اگر مدارس و هیأت های شطرنجی بخواهند کار اصولی کنند باید در بدو امر و ثبت نام بچه ها اطلاعات والدین درباره شطرنج را بدانیم و آن ها را بدرستی توجیه کنیم . نکته ای که در اینجا باید بگویم اینست که بنده در تنظیم جزوات والدین هیچ تغییری ندادم (به بعضی قسمت ها خودم الان ایراد دارم) تا دوستان و اساتید برخوردی کاملاً طبیعی داشته باشند و بتوانند بهتر پیشنهاد و انتقاد کنند .


  این جزوه اوّل برای والدین است که در ترم اردیبهشت و خرداد امسال به والدین داده شد :


  با عرض سلام خدمت والدین محترم !

پدر و مادر گرامی ................................

     فرزند شما قرار است در طی 8 جلسه در هیأت شطرنج استان تهران تحت نظر بنده یک دوره نوآموزی آموزش شطرنج را پشت سر بگذارد . بنده اعتقادم این است که اگر شما به شطرنج به عنوان یک بازی و سرگرمی صرف نگاه می کنید ، لازم نیست حتماً این فرم را بطور دقیق پُر نموده یا مطالعه کنید و فقط می توانید نگاهی به آن بیندازید ، ولی مطمئن هستم همین نگاه هم نظر شما را نسبت به امر آموزش و تربیت و همچنین شطرنج تغییر خواهد داد . ولی اگر شما آگاهانه شطرنج را انتخاب کرده اید و اطّلاعات حداقلی درباره مزایای این رشته دارید و همچون ما شطرنج را فقط یک سرگرمی و بازی صرف نمی بینید ، پس پیشنهاد می کنم این جزوه را بصورت دقیق مطالعه بفرمایید و تا حدّ امکان سؤالات آن را بصورت دقیق و با همکاری یکدیگر پاسخ دهید .

     قبل از ورود به بیان نکات و موارد لازم باید توضیحی را خدمت شما بیان کنم . برای اینکه یک روند و سیر مستمرّ و دنباله دار برای رسیدن به اهداف مورد نظر و مطلوب با موفّقیّت مواجه شود ، لازم است تا در طول این حرکت ، مسیر حرکت و نقاط مختلف آن و همچنین پستی و بلندی آن بطور دقیق مورد بررسی ، ارزیابی و محاسبه قرار گیرد ، تا هم بعنوان تجربه ای قابل استفاده به دیگران عرضه شود و باعث بالندگی جمعی شود و هم در ارزیابی کسی که مسیر را طی نموده است مورد استفاده قرار گیرد و با آسیب شناسی و تعیین نقاط ضعف و قوّت باعث روشن شدن مسیر درست در ادامه راه شود .

   بنابر مقدّمه بیان شده پیشنهاد بنده به شما این است که از همین ابتدای راه برای فرزند خود یک پرونده شطرنجی تشکیل دهید و تمام مراحل مختلف سیر آموزش و مسابقات و صعود و سقوط ها و پیروزی ها و شکست های این مسیر را به ترتیب در این پرونده قرار دهید و بعد از هر مرحله به ارزیابی آنها بپردازید . این حق شماست که از مربّی فرزندتان بعد از هر مرحله یک گزارش مکتوب و یک ارزیابی کلّی از روند آموزشی فرزند خود طلب نمایید و در مراحل مختلف آموزش فرزندتان این گزارش ها را در پرونده او قرار دهید و هرگاه خواستید مربّی او را عوض کنید و یا هر وقت خواستید عملکرد یک مربّی را مورد ارزیابی قرار دهید ، چشم انداز روشنی در مقابل خود داشته باشید و بتوانید از زحمات ، هزینه ها و تلاش های گذشته خود بهترین بهره برداری را بنمایید. همچنین لازم است بعد از شرکت فرزندتان در هر مسابقه بازی های او را توسط یک مربّی مورد ارزیابی قرار داده و گزارش آن را به این پرونده ضمیمه نمایید .

    تصمیم بنده این است که مثل دکتری که در اولین مراجعه برای فرزند شما تشکیل پرونده می دهد و این پرونده در مراجعات بعدی به آن دکتر یا دکترهای دیگر قابل استفاده است ، برای فرزند شما تشکیل پرونده داده و در پایان این دوره پرونده و گزارش مدّنظر خود را در اختیارتان قرار دهم . در همین ابتدا این نکته را متذکّر شوم که روند رشد فرزند شما علاوه بر تلاش خود او و مربیّش در هر مرحله نیاز به همکاری شما نیز دارد . بنده سعیم این است که علاوه بر نکات علمی و عملی شطرنجی و نقاط ضعف و قوت فرزند شما در گزارشی که ارائه می دهم ، به عواملی که در شطرنج بسیار دخیل هستند و کمتر به آنها توجّه می شود نیز بپردازم . مواردی مثل : روحیّات فرزند شما (در این زمینه از روانشناسی رشد و روانشناسی شخصیت و مزاج شناسی استفاده خواهد شد) ، تغذیه ، سبک بازی ، مهارت های مرتبط با شطرنج (در ادامه با این مهارت ها آشنا می شوید) و ...

    البتّه برای تکمیل و بررسی دقیق تر این موارد در پرسشنامه بعضی پرسش ها را قرار داده ام ، که پاسخ های دقیق شما در بررسی ها بسیار کمک کننده است . اعتقاد خودم این است که فرزند شما در یک تعامل مناسب بین مربّی ، فرزندتان و خودتان مراحل رشد و پیشرفت را مرحله به مرحله طی خواهد نمود و پلّه های موفّقیّت را یکی پس از دیگری فتح نموده و این مسیر را در سیری صعودی پشت سر خواهد گذاشت . سعی خودم این است که علاوه بر این جزوه یک جزوه دیگر را جهت آگاهی و آشنایی شما تا پایان دوره در اختیارتان بگذارم . انشاءا... تعالی

  و امّا نکات قابل توجّه :

1 شطرنج بیش از 1500 سال یکی از مشغولیّت های انسان بوده و هست و در طی اعصار مختلف به یک «علم / هنر / ورزش» شاخص تبدیل شده است . علاوه بر سرگرمی سالم ، شطرنج ، ابزاری برای قوّت اعصاب ، پرورش فکر ، شکوفایی خلاقیّت های ذاتی ، تقویت قدرت اراده ، مسؤولیّت پذیری ، جذابیّت زیبایی شناسانه ، تقویت جنبه های اخلاقی مثل صبر ، بالا رفتن هوش هیجانی (IQ) و ... در انسان می باشد . البته اینها تنها بعضی از فواید شطرنج است ، که بصورت مفصّل در جزوه دوم ارائه خواهد شد . بد نیست بدانیم که شطرنج در بعضی کشورها مثل شوروی سابق به عنوان روشی برای پایه تفکّر آموزشی بکار می رفته و تجربیات ارزنده ای را در این زمینه بجای گذاشته است .

2 از آنجا که فرزندان شما در ابتدای راه هستند و علاوه بر حریف تمرینی در حدّ مبتدی ، نیاز به تشویق ها و همراهی شما دارند ، پیشنهاد می شود که حتماً یکی از پدر یا مادر و در صورت امکان هر دو آنها شطرنج را در حدّ ابتدائی یاد گرفته و بدانند ، تا هم در انجام تکالیف خانگی و هم در بازی های تمرینی فرزندان خود را همراهی کنند . همچنین جهت همراهی و تشویق و مراحل مختلف این رشته پیشنهاد می شود والدین با تاریخ و بزرگان شطرنج آشنایی پیدا کنند .

  در نظر داشته باشید که فرزندان شما نه تنها در ابتدای راه ، بلکه در تمام مراحل مسیر شطرنجی خود به این تشویق و همراهی نیاز دارند.آشنایی با تاریخ و بزرگان شطرنج دارای فواید زیر است :

الف نشاط و عاملی جهت حرکت رو به جلو در مسیر .

ب جذّابیّت و انتقال انرژی بالا جهت سرعت در مسیر .

ج الگوگیری و آشنایی با فراز و نشیب های این مسیر .

د شناخت افت و خیزهای یک بازیکن و استفاده از داستان ها و حوادث مختلف در حالات مختلف مسیر شطرنجی فرزندتان .

در همین راستا 4 مورد زیر پیشنهاد می شود :

الف مسابقات بزرگ (2 جلد) علیرضا شفیعی انتشارات شباهنگ .   

ب بزرگان شطرنج چرنف ترجمه رضا رضایی انتشارات پیشرو . (نایاب)

ج گنجینه طلایی شطرنج انتشارات فرزین . (نایاب)

د بازتاب مسابقات بزرگ در شماره های مختلف ماهنامه شطرنج .

  همچنین شما می توانید بعضی از فیلم های آموزنده بازیهای بزرگان شطرنج را در یک جمع خانوادگی مشاهده نموده و علاوه بر جذّّابیّت های این فیلم ها بعضی نکات را به فرزندتان در حین مشاهده فیلم متذکّر شوید .

3 نکته بسیار حائز اهمیّت این است که تمام انسان ها دارای استعدادهای مختلف هستند و هرکسی بنابر استعداد خودش مورد سنجش قرار می گیرد ، بنابراین اگر استعداد فرزند شما زیاد است نباید باعث غرورتان شود و او را رها کنید ، بلکه باید سعی کنید استعداد او را هر چه بیشتر و بهتر شکوفا کنید و به او یاد دهید از استعدادش در یاری همنوعانش نیز بهره گیرد و اگر استعداد فرزند شما کم است نباید ناامید شوید و او یا خود را مورد سرزنش قرار دهید و موجبات سرخوردگی فرزندتان را فراهم آورید ، بلکه باید با تلاش بیشتر و آگاهی مناسب استعدادها و مهارت های دیگر او را شناخته و تقویت نمایید و راههای تقویت نقاط ضعف او را فراهم کنید .

   بخاطر همین مطلب باید بدانید که در یک کلاس همه دانش آموزان مساوی نیستند ، بنابراین هم خودتان و هم مربّی باید توجّه کنید ، که در تکلیف دادن و تمرینات نسبت به هر یک از دانش آموزان نقاط قوت و ضعف آنها را لحاظ نمایید . البتّه چون این دوره اوّلین دوره است ، باید حداقل 5 جلسه بگذرد تا تمایزها و تفاوت های دانش آموزان مشخّص شود ، ولی برای مراحل بعدی توجّه به این نکته بسیار مهم است .

   در انجام تکالیف و تمرینات دقّت کنید که شما فقط نقش ناظر و در ابتدای راه اندکی راهنمایی کردن را دارید و به هیچ وجه نباید بجای بچّه ها تمرینات را انجام دهید ، که علاوه بر آثار مخرّب تربیتی ، روحیّه اعتماد به نفس و مسؤولیّت پذیری آنها را از بین می برید . توجّه کنید حتّی اگر فرزند شما موفّق نشد تمریناتش را انجام دهد ، هیچ مشکلی ندارد و نه آسمان به زمین می آید و نه وحی الاهی تغییر می کند ، بالعکس نقاط ضعف و قوت فرزند شما آشکار شده و شما با همکاری مربّی در صدد رفع و برطرف نمودن آنها برمی آیید .

4 مهارت هایی که لازم است یک شطرنجباز در مراحل مختلف کسب نماید تا بطور اصولی و درست پیشرفت نماید شامل موارد زیر می باشد :

  الف توجّه : attention

  ب تمرکز : concenteration

  ج حفظیّات (برای تئوری) : memorization

  د تصویرگرایی (برای استفاده در محاسبه واریانت ها و شاخه های فرعی) : imagation

  ه زیرکی و مهارت در بررسی موقعیت ها (تک بعدی نبودن) : cunning

  و خلاقیّت : creatiuting

  ز منطق : logic

این موارد همچنان که بیان شد ، مهارت هستند ؛ یعنی علاوه بر آموزش های تئوریک و نظری نیاز به تمرین های عملی نیز دارند ، که همان تکالیف فرزندان شما هستند .

5 نکته حائز اهمیّت دیگر برای شروع کار اینست که مشکل ترین جلسه و سخت ترین مرحله در آموزش شطرنج جلسه اوّل بوده و بعد چند جلسه اوّل ، بنابراین همراهی شما در این چند جلسه و دلداری و تشویق فرزندتان بسیار می تواند در هموار شدن بقیه مراحل کمک کند . از آنجا که شما آشنایی بسیار بیشتری با فرزند خود دارید ، لازم است تا با روش هایی که خود آگاهید ، سختی های این مرحله حسّاس را پشت سر بگذارید . لازم است حتماً برای تمرین در مراحل مختلف بالاخص در چند جلسه اول یک دست مهره و صفحه مناسب و استاندارد تهیّه نمایید و در خانه با فرزندتان تمرین های لازم را انجام دهید . سعی بنده این است که خلاصه درس هر جلسه و تمرینات و تکالیف هر جلسه را در یک برگه در همان جلسه ارائه نمایم . در صورت لازم بودن تذکّر یا نکته خاصّی برای هر یک از دانش آموزان ، موارد مورد نیاز در همان برگه بصورت دستنوشته اضافه خواهد شد .

  در پایان از شما می خواهم که سؤالات زیر را با دقت و همراهی هر دو (پدر و مادر) در برگه ای جداگانه پاسخ دهید و در جلسات بعدی ارائه نمایید تا در تکمیل پرونده شطرنجی فرزندتان مورد استفاده قرار گیرد و به پرونده او ضمیمه شود .

1 میزان تحصیلات هر یک از پدر و مادر چقدر است ؟

2 شغل هر یک از پدر و مادر چیست ؟

3 آشنایی هر یک از پدر و مادر با شطرنج به چه میزان است ؟

4 میزان آشنایی هر یک از پدر و مادر و فرزندتان با زبان خارجی (غیر از فارسی) به چه میزان است ؟

5 میزان مطالعه هر یک از پدر و مادر به چه میزان است ؟ آیا کتاب شطرنجی مطالعه کرده اید ؟ چه کتاب هایی را ؟

6 آیا از کامپیوتر در خانه استفاده می کنید ؟ میزان آشنایی هر یک از پدر و مادر با کامپیوتر چقدر است؟

7 گروه خونی فرزند شما چیست ؟

8 غذای مورد علاقه فرزندتان چیست ؟ (حداقل 3 مورد)

9 آیا فرزند شما خصوصیّات خاصّ و بارزِ قابل ذکرکردن دارد ؟ (مثل جسارت ، مهارت در ساختن کاردستی ، مهارت در محاسبات ریاضی ، بیان شیوا و شیرین ، خجالتی بودن ، همراهی با دوستان همسال ، گوشه گیری و ... هر چیزی که لازم می دانید و می توانید بگویید چون ما قصد فضولی در مسائل خصوصی را نداریم و فقط جهت راهنمایی بهتر این موارد را می خواهیم و اگر شما فکر می کنید بیان این موارد لازم نیست ، می توانید به این سؤال پاسخ ندهید)   

10 محلّه سکونت شما کجاست ؟ (آدرس نیاز نیست ، فقط محدوده محلّه را ذکر کنید و منطقه شهرداری را)

 

                                                                                  با تشکر از همکاری شما 

  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی