دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

اصطلاحات شطرنجی - 1

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۱۰ ب.ظ

  

قبلاً گفته بودیم که اگر توفیق شود ، اصطلاحات شطرنجی که باید بچه ها بدانند را در وبلاگ می گذاریم تا مورد مطالعه و استفاده قرار گیرد . غالب این موارد را از کتاب «فرهنگنامه شطرنج» انتخاب کرده ایم که در بعضی موارد توضیحات مختصری را در داخل پرانتز برای تبیین بهتر قرار داده ایم . همچنین بعد از تمام شدن این کار لازم است تا در مورد بعضی اصطلاحات و مفاهیم بحث ها و بررسی های تئوریک نیز انجام شود . اگر باز هم توفیقی بود حتماً در آنجا از نظرات اساتید استفاده نمودیم و شاید بعضی میزگردها را هم برگزار کردیم . تا ببینیم چه می شود و چه پیش می آید .

   حال به قسمت اوّل این کار توجه فرمایید : (قابل ذکر است چون فرهنگنامه براساس حروف الفبا چینش شده است ما هم به همان ترتیب مطالب را روی وبلاگ قرار می دهیم)



آخر بازی :

آخرین مرحله بازی که در آن تنها چند مهره روی صفحه شطرنج باقی می ماند و چون شاه کمتر مورد تهدید قرار می گیرد ، در این مرحله نقش یک مهره فعال را بازی می کند . آخر بازی همانقدر اهمیّت دارد که شروع بازی و یا وسط بازی . معمولاً کسانی که در آخر بازی تبحّر بیشتر دارند بازی را خواهند برد . کارشناسان معتقدند که برونشتین به دلیل عدم تبحّر کافی در آخر بازی به باتوینیک باخت . اولین کتابی که منحصراً درباره آخر بازی نوشته شده است اثر «دورانت و پرتی» بود که در سال 1871 انتشار یافت . پس از آن کتاب های ارزشمندی توسط «برگر» (1890) ، «فاین» (1921) ، «آورباخ» (62 1956) و «کرس» (1972) به چاپ رسید . اثر آورباخ در سال های 79 1972 در هفت جلد به انگلیسی ترجمه شد .

آخر بازی های مهم :

آخر بازی کاملاً با شروع بازی متفاوت است زیرا ممکن است ارزش یک پیاده بیش از یک سوار باشد و یا اینکه یک سوار ارزشی بجز یک پیاده نداشته باشد . در آغاز دوره شطرنج مدرن ، تنها چند آخر بازی ساده شناخته شده بود . فیلیدور آخر بازی رخ و فیل در برابر فیل را تا حدودی تجزیه و تحلیل کرد که می توان گفت تنها بررسی تا آن زمان بود . حدود 1840 «کلینک» ، «لاسا» ، «والکر» و دیگران مبادرت به بررسی آخر بازی کردند که پس از جنگ جهانی دوم به اوج رسید . در دهه 1970 در این زمینه از کامپیوتر استفاده بسیار به عمل آمد و مسائل آخر بازی های مهم کاملاً شناخته شد . اکنون دائره المعارف آخر بازی بدین شکل منظم شده است :

·       آخر بازی پیاده : 1 جلد .

·       آخر بازی رخ : 2 جلد .

·       آخر بازی وزیر : 1 جلد .

·       آخر بازی فیل و اسب : 1 جلد .

(این دائره المعارف ها شبیه دائره المعارف های شروع بازی کدگذاری شده اند که امیدواریم در آینده چگونگی کدگذاری کامل آن ها را در این بخش معرفی کنیم .)

ابتکار :

برتری در گسترش و در فضا به گونه ای که طرف مقابل را به حرکات تدافعی وادار نماید . ابتکار یعنی داشتن قدرت تهدید . در صورتی که سفید در شروع بازی از گشایش بررسی شده و مطمئن استفاده کند ، می تواند در طول بازی ابتکار عمل را بدست آورد . گاهی برای حفظ ابتکار عمل  برتری کمّی صرفنظر می شود .

استراتژی :

برنامه ریزی و هدایت اهداف بلند مدت در بازی را استراتژی می گویند . به عبارت دیگر استراتژی ، اصول رهبری عمومی نیروهای جنگی و تاکتیک انجام حرکات جهت نِیل (رسیدن) به اهداف استراتژیک است . به قول «ایوه» استراتژی فکر و تاکتیک دیدن است . «تارتاکوور» در یکی از آثار خود به طنز نوشت : تاکتیک حرکتی است که شما انجام می دهید زمانی که موقعیت برای انجام آن وجود دارد ، استراتژی حرکتی است که شما انجام می دهید زما نی که حرکتی برای انجام دادن وجود ندارد . (البته برای توضیح استراتژی و تاکتیک در کتب مختلف تبیین های مختلفی شده است و بزرگان شطرنج دراین رابطه عبارات زیادی دارند که امید است در آینده برای استراتژی و تاکتیک یک مقاله نسبتاً بلند ارائه شود)

اشتباه فاحش :

گاف ،  Over lock و ... اغلب منجر به باخت می شود ، ولی چنانچه تأثیر قطعی در بازی نداشته باشد نمی توان آن را اشتباه فاحش نامید . جالب اینکه این نوع اشتباه در بازی بزرگان شطرنج نیز اتفاق می افتد . (نکته قابل تأمّل اینست که غالباً این نوع اشتباه در مرحله شروع بازی برای بزرگان اتفاق نمی افتد!!)

انسداد :

قرار دادن یک مهره به طوری که ارتباط بین مهره های حریف را قطع کند و یا شعاع عمل مهره حریف را محدود نماید .

بازی باز :

(منظور شروع بازی باز است.) به تمام شروع بازی های پیاده شاه (1.e4   e5) اتلاق می شود که در آن سوارها فضای کافی برای مانور دارند .

بازی بسته :

(منظور شروع بازی بسته است .) سبکی از بازی است که معمولاً شطرنجبازان پوزیسیونی مانند پتروسیان بازی می کنند . در این نوع بازی سوارها در پشت پیاده ها به منظور آرایش بهتر و ایجاد هماهنگی بین سوارها دست به مانور می زنند تا در وقت مناسب بازی را باز کنند . بازی های بسته معمولاً با گامبی وزیر  شروع می شود .(منظور شروع با 1.d4 است .)

بازی پوزیسیونی :

مانوری که هدف آن کسب فضا ، زمان و تحرّک است و با بازی ترکیبی ( Combinative play) که منجر به مات یا  کسب برتری می شود متفاوت است . ویژگی های عمومی بازی پوزیسیونی ترکیب پوزیسیونی (Positional Combination)است با همان هدف . این نوع ترکیب ها اغلب کوتاه و جزء تاکتیک های متناوب محسوب می شوند ، که عمدتاً تهدید کننده است تا عمل کننده . تفاوت بین بازی پوزیسیونی و بازی تاکتیکی کاملاً روشن نیست ، همه حرکات خوب دارای هدف استراتژیک و اغلب این حرکات در برگیرنده عناصر تاکتیکی است . یک ترکیب عمدتاً شامل حرکات اجباری با هدف معیّن است و تعداد محدودی از واریانت ها ممکن است بطور دقیق محاسبه شود . در بازی پوزیسیونی به هر حال هر بازیکنی هنگام حرکت توان انتخاب چندین ادامه معتبر را دارد و ارزیابی دقیق شاخه های متعدد بازی که ممکن است بازی شود آشکار نیست ، در نتیجه هدف های پوزیسیونی از نوع هدف های عام و کلّی مانند کسب تحرّک هستند . هدف نهایی تمام استادان از بازی پوزیسیونی دستیابی به حمله تعیین کننده و قاطع است ؛ یعنی یک ترکیب یا پیروزی تمام و کامل . شطرنجبازان به اصطلاح ترکیبی در جستجوی فرصتی سریع برای حمله هستند ، بازیکن پوزیسیونی معمولاً از خمله زودهنگام اجتناب می کند و ترجیح می دهد که زود خود را درگیر نکند و به جای آن در صدد بهبود پوزیسیون خود برآید . (این بحث از بنیادی ترین مباحث علمی شطرنج است که نیاز به تحقیقات میدانی / عملی و تدقیقات فکری / فلسفی دارد که شاید در آینده بطور مختصر و در حدّ بضاعت به آن پرداختیم)                                                                                                                                      
                                                                                      ......ادامه دارد

                                                   با آرزوی موفقیت برای همه دوستداران شطرنج

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی