دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

گزارش و نکات جلسه هفتم / ترم 4 / 27 – 6 – 1392

يكشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۴۰ ق.ظ

  این جلسه بعد از مسابقات جام شهریور که بنده هم در آن شرکت داشتم برگزار شد . خُب درس ما حیله های شروع بازی بود و ما قبلاً طرح درس را روی وبلاگ گذاشته بودیم ، در کلاس هم همان مثال ها را مرور کردیم . بچه ها غالباً در فهم درس بعد از توضیحات ما مشکلی نداشتند . قبل از توضیح کامل بحث ، برای پیدا کردن حرکت مناسب یا اشتباه یکی از دو طرف در پوزیسیون های مختلف از بچه ها می خواستم یکی دو دقیقه فکر کنند و حرکت مناسب را ارائه دهند که نیما و اشکان توانستند دو مورد را بدرستی حلّ کنند .


  علاوه بر نکات حیله های شطرنج یکی دو نکته در مورد ساعت و قوانین آن هم توضیح داده شد . همچنین برای شروع توضیح بحث ، نکته ای از کورچنوی گفتم و بعد یک معرفی مختصر از او داشتم . تاریخ شطرنج و آشنایی با بزرگان شطرنج و داستان هایشان مثل دیگر موارد برای بچه ها جذّابیّت دارد !!

  قبل از شروع کلاس از ساعت 4 و ربع تا 5 دقیقه به 6 با اشکان همان کلاس اختصاصی که با 4 تا از بچه ها داشتیم و اشکان نتوانست بیاید را داشتیم . اشکان از نظر فهم مطالب و درک علمی بسیار خوب است و فقط دقّت کافی در مطالبی که می خواند و می بیند ندارد . در اینجا یک نکته را بگویم بد نیست ، وقتی در اولین روزهای راه اندازی وبلاگ بعضی نکات (ضعف و قوّت) بچه ها را چه در توضیحات و چه در زیر عکس ها می گفتم استاد مرتضوی به بنده گفتند : «مگر اینجا آمریکاست ؟! چرا این ها را می گویی ؟ به خانواده ها بر می خورد و ناراحت می شوند و به قول خودمان زیرآبت می خورد و ...» ببینید عزیزان بنده خودم جوری بزرگ شده ام که از انتقاد فرار نمی کنم . ببینید ادعای الکی نمی کنم ، نمی گویم از انتقاد خوشم می آید یا هیچ تأثیری در من دارد ! نه مطمئناً انتقاد در هر کسی تأثیراتی دارد (مثبت یا منفی) ولی مهم اینست که ما انتقادها را بشنویم و درس و عبرت بگیریم ، مهم اینست که ما روی انتقادات تأمّل کنیم و با فکر به حقیقت مسأله و راه حل آن پی ببریم . خُب حالا ما اصلاً اینجا نسبت به بچه ها انتقادی نکردیم ، بلکه با علم و فهم و درک اندک خود سعی نمودیم برای بالا رفتن و رشد بچه ها واقعیت ها را بشناسیم و به والدین محترم منتقل کنیم . در سیستم آموزشی کشور ما همچنانکه قبلاً هم اشاره کردم متأسفانه هیچ کس با واقعیت ها کاری ندارد . شده نقل آن گروهی که زمین را می کندند و گروه بعدی که پُر می کرد ! یکی پرسید مگر شما عقلتان کم است ؟!!! گفتند چرا ؟ گفت خُب هِی می کَنید و پُر می کُنید که چی بشه ؟ گفتند به ما چه آن گروه دوم که باید سیم ها و لوله ها را بگذارد نیامده و ما داریم کار خودمان را می کنیم !!!!!!!!!!!

  داستان نظام آموزشی ما دقیقاً همین است !! نه استعدادیابی می شود ، نه اختلالات یادگیری شناسایی و راه های برطرف کردن آن ارائه می شود ، آنوقت ما می خواهیم هیچ مشکلی نباشد . با این نظام آموزشی فَشَل ما همین قدر که بچه ها تا پایان دوره 12 ساله پیش می روند باید خدا را شکر کنیم !!!

 بگذریم پدر و مادر اشکان بسیار فهمیده اند و نکات بنده را خودشان هم می دانند و انشاءالله بتوانیم برای اشکان و همه بچه ها هر مشکلی که هست را شناسایی و برطرف نماییم . این را هم همینجا بگویم که خود من 1000 تا مشکل دارم ، حالا بعضی هایش را می دانم و بعضی را اصلاً نمی دانم یا توجه نمی کنم ، از همه والدین ممنون می شوم اگر نکته ای بود به بنده متذکّر شوند !!!

  امروز یزدان نیامده بود ، محمدصدرا از نظر جواب به سؤالات و حافظه خوب بود . سروینا ، آراد و محمدرضا هم معمولی بودند . نیما چون حریف نداشت خودم باهاش بازی کردم . از نظر بازی نیما دارد رشد خود را کم کم نشان می دهد و تمرین ها دارد اثر خودش را می گذارد . اشکان هم با اینکه از ساعت 4 آمده بود ، ولی سر کلاس اصلاً خسته نشان نمی داد و سرحال بود . امروز یک میهمان ویژه هم داشتیم . دختر بنده فاطمه خانم مهمان امروز ما بود ، که پارازیت هایش و همچنین کلمات قصارش بچه ها را سر کلاس حسابی می خنداند !! فاطمه امروز با محمدصدرا بازی کرد و محمدصدرا سعی می کرد بعضی حرکات را یاد دهد !!!دخترم هم سر کلاس و هم بعد از کلاس می گفت : بابا شما که اینقدر استاد خوبی هستی چرا به من شطرنج یاد نمی دهی ؟! توی دلم بهش گفتم : خُب دختر آوردمت که تشویق شوی تا همین کار را بکنم دیگر !!!

   امروز متأسفانه یا خوشبختانه دوربین را یادم رفت بیاورم و گزارش تصویری نداشتیم . بعد از کلاس کمی هم درباره ساعت ترم بعدی صحبت شد ، بچه ها همه از ترم بعد علاوه بر کلاس زبان و شطرنج و ... باید کلاس های مدرسه شان را هم بروند . امیدوارم بتوانند سختی های این دوره آموزشی و این سال آموزشی را تحمّل کنند . با توجه به تجربه خودم و همچنین توصیه اساتید مختلف فکر می کنم 2 عامل می تواند خیلی مأثر باشد ، یکی ورزش مثلاً سروینا کاراته می رود و این بسیار خوب است . ورزش در کل نشاط خیلی خوبی دارد . کوه رفتن ، شنا کردن و ... خیلی می تواند در روند زندگی همه تأثیر مثبت بگذارد . همچنین کار کردن مثل همین کارهای رباتیکی که اشکان انجام می دهد ، خیلی در خلاقیّت و روحیه بچه ها تأثیر خوبی دارد .

با آرزوی موفقیّت برای همه بچه های ایران زمین بالاخص بَرُوبَچِّ شطرنجی                                                                                                                                                                                                                  

  • morteza jalali

نظام آموزشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی