دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دیگه چه خبر ؟!!!

جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۲، ۰۵:۴۵ ب.ظ

  

این لطیفه قدیمی را همه شنیده ایم که وقتی می گویند کامپیوتری اختراع شده و می تواند تمام سؤالات شما را جواب دهد و اگر کسی بتواند سؤالی کند که نتواند جواب دهد برنده مسابقه شرکت سازنده است . از آنجا که هنر نزد ایرانیان است و بس و بالاخره ما نوابغ تمام اعصار تاریخ هستیم ! یه بنده خدایی از ایران میره و برنده میشه و وقتی میگن چجوری ؟ میگه : هیچی بابا ازش پرسیدم چه خبر ؟ این زبون بسته هم هر چی میدونست گفت و بعد گفتم دیگه چه خبر ؟ و بدبخت بخت برگشته هنگید !!!

به ادامه مطلب مراجعه نمایید ...


  در کتاب ها و تفسیرهای بازی های مختلف زیاد می بینیم که مثلاً تا فلان حرکت بر طبق بازی فلان استاد با استادی دیگه در مسابقات فلان جا پیش رفته است . قبلاً هم در جزوات ابتدائی گفتیم که شطرنج هم نیاز به حافظه خوب دارد و هم در تقویت حافظه مؤثر است . مطلب جالبی که در بعضی از این نوشته ها بالاخص در نوشته های قدیمی بخاطر مشکل انتقال و در دسترس بودن اطلاعات ، دیده می شود اینست که مثلاً مفسر که معمولاً یکی از دو بازیکن است می گوید : خودم یا حریفم از این حرکت که در فلان بازی انجام شده بود اطلاع داشتیم یا نداشتیم . می گویند بابی فیشر (جنجالی ترین شطرنجباز تمام تاریخ تا حالا ، که کتاب بابی فیشر و شطرنج ، استاد حسینقلی سالور را تا حالا 5 بار خوانده ام و پیشنهاد می کنم حتماً شما هم بخوانید) بسیار مقید بوده تا در جریان آخرین بازی های منتشر شده و انجام شده قرار گیرد و بسیار دقیق و مستمر بازی های کوچک و بزرگ دنیای شطرنج را پیگیری می نموده است و در بسیاری از دیدارها و آشنایی ها و برخوردهای خود با حریفان یا شطرنجبازان ، بازی جالب یا حرکت جالبی را به آن ها متذکر می شده و اشاره می کرده که چقدر پیگیر و مطلع از بازی هاست .

   البته در گذشته بدست آوردن بازی های روز خیلی سخت بود و گاهی باید تا چند ماه صبر می کردند تا در نشریات معتبر شطرنجی یا اینفورماتورها بازی های یک تورنمنت منتشر شود تا بتوان آن ها را مورد بررسی قرار داد ، ولی در 10 سال گذشته با ابزاری همچون اینترنت شما می توانید حتی بازی ها را بطور زنده دنبال کنید . یادم هست که وقتی در سال های دبیرستان بودیم ،با یکی از دوستان برای اطلاع از بازی های کاسپاروف با آناند در فینال قهرمانی P.C.A با چه ذوق و شوقی اینفورماتور مربوط به آن را خریدیم و مثل خوره ها تا رسیدیم خونه سریع صفحه رو چیدیم و بازی ها را شروع کردیم به دیدن . یادتان نرود معمولاً اینجور پیگیری ها در سال های ابتدائی بیشتر است و اگر بقول معروف این حال را ادامه دهیم ، به مقام می رسد و روند رشدگونه خواهد داشت .

  چند نکته را باید در اینجا مدّنظر قرار داد :

o      اوّل از همه اینکه اگر شما می خواهید این مسیر را ادامه دهید ، از همین حالا باید در جریان اخبار کلی قرار گیرید . مثلاً : الان جام جهانی شطرنج در حال انجام است و از امشب مرحله آخر آن شروع می شود ، همچنین مسابقات بزرگ فیده بزودی شروع می شود یا مثلاً نتیجه دیدارها چه شد یا چه بازیکنی با چه شروع بازی هایی توانست حریفانش را شکست دهد . این اطلاعات وقتی بزرگ تر شدید در مسابقات و یا تدارکات می تواند بطور کاربردی بکار شما بیاید . همچنین معمولاً در اخبار این مسابقات نکات و مسائلی مطرح می شود که هم شیرین و درس آموز است و هم تجربیاتی است که شاید باید چند سال وقت صرف کنید تا بتوانید آن را بدست آورید .

o      در مرحله دوم شما باید بعد از مدتی بصورت بروز که اخبار را مطلع می شوید ، از آن ها یادداشت بردارید . این کار در کلاس های درس یا جمع های شطرنجی یا برای استفاده خودتان بسیار مؤثر است . مثلاً وقتی می خواهید در کلاس مثال بزنید در مورد آخر بازی اسب و رخ در برابر رخ تنها می توانید بجای بازی 30 سال پیش همین بازی چند روز پیش کرامنیک با واشیه فرانسوی را که در مرحله نیمه نهایی همین جام جهانی انجام شد ، مثال بزنید . حتی اگر می خواهید تمرین کنید می توانید ، از بین این بازی ها بسیاری از نکات را یاد بگیرید یا بسیاری از ایده ها را بدست آورید ، البته در این موارد پیشنهاد می کنم حتماً با مشورت مربی این جور کارها را انجام دهید .

o      استفاده دیگر در این مورد ، بهره بردن در تدارکاتی است که می خواهید برای مسابقات ببینید ، است . هر چند این مرحله برای وقتی است که کمی پیشرفته تر شده باشید . 

خلاصه امر اینکه این کار برای یک شطرنج باز لازم است تا در جریان بازی ها و اخبار مطرح جهان شطرنج چه داخلی و چه خارجی قرار بگیره . خُب برای شروع در جریان باشید تا بازی های جام جهانی (استاد بزرگ نجیب و بسیار دوست داشتنی پوریا درینی از کشورمان در این مسابقات حضور داشت و هر چند در دور اول حذف شد ، ولی توانست دو مساوی بسیار ارزشمند از دیمیتری آندریکین ، غول جدید روسیه که اکنون در آستانه قهرمانی ایستاده است بگیرد) رو از امشب پیگیری کنید ، مخصوصاً که در مهمترین مرحله اش قرار گرفته است . از پایگاه های زیر می توانید برای اخبار داخلی و خارجی استفاده کنید :

v   سایت ماهنامه شطرنج و شطرنج ایرانیان برای اخبار داخلی ، که ما لینکش رو در قسمت پیوندها گذاشتیم .

v   سایت پایگاه شطرنج برای اخبار خارجی ، که باز لینکش در پیوندها موجود است .

v   پایگاهی وجود دارد ، که بازی های روز دنیا رو بصورت فایل های مختلف (pgn بهتر است) و هفتگی منتشر می کند ، که اگر برنامه chessbase  رو نصب کنید براحتی با دانلود این بازی ها که معمولاً حجمش هم کم است می تونید ببینید . لینک این پایگاه هم در قسمت پیوندها با نام «بازی های روز دنیا» آورده شده است .

v   پایگاه Download PGN  هم بصورت دسته بندی و بسیار مرتب و منظم بازی های بسیاری را قرار داده است که به جز بازی های تورنمنت های سال 2013 بقیه موارد را بطور کامل بنده دانلود کرده و در DVD 3 برایتان کپی کرده ام ، ولی خودتان حتماً یک سری هم به این پایگاه بزنید تا بیشتر لذت ببرید .

  در پایان باید بگویم متأسفانه ما در ایران کمتر از این کارهای لازم و مهم انجام می دهیم ، ولی خُب از همین امکانات حداقلی استفاده کنید تا ببینیم چه می شود .

  راستی بچه ها دیگه چه خبر ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی