دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

اهمیت تاریخ و کلاسیک ها

جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۲، ۰۶:۵۱ ب.ظ


   نمی دانم تا حالا با بعضی از اهالی دردمند تاریخی نشسته اید یا نه ؟! ولی اگر زحمت بکشید و گپی با آن ها بزنید می بینید همه با هم یک صدا می گویند : ملّتی که تاریخ ندارند ، هویت ندارند و یک اشتباه را بارها تکرار خواهند نمود !!

  اینجا نمی خواهم در مورد این حرف و این بحث چیزی بگویم و فقط می خواهم استفاده خودم را کنم ، می خواهم این گزاره را بسط و تعمیم دهم بگویم در هر چیزی شما اگر با تاریخ آن آشنا نباشید و پا در آن عرصه بگذارید ، مطمئن باشید اشتباه خواهید نمود . تاریخ بار اشتباهات ، سردی و گرمی ، سختی و آسانی ، غم و شادی و ... یک عمر بلکه عمرهای بسیار را برای ما به ارمغان می آورد ، حال ما اگر از خودمان بی عرضگی بخرج دادیم و این ثروت عظیم را هدر دادیم آن حرف دیگریست .

به ادامه مطلب مراجعه کنید ...


  در شطرنج هم علاوه بر توصیه های بسیار اساتید ، ما در تجربه دیده ایم که در مرحله آموزش بسیار از مثال ها و الگوها مربوط به بازی های کاپابلانکا ، آلخین ، لاسکر و ... است . ببینید در مطلب قبلی گفتم : این هیچ منافاتی با این ندارد که ما باید به بازی های جدید هم توجه داشته باشیم ، ولی درس های آموزنده از همین تجربه های گرانسنگ بدست می آید . در واقع در بسیاری از رشته ها مثل ادبیات ، هنر ، فلسفه و ... این کلاسیک ها هستند که سرچشمه و منبع الهام برای ما قرار می گیرند . شما اگر می خواهید جریان داشته باشید باید بطور مستمر ارتباط خود را با سرچشمه برقرار نموده و حواستان باشد مجاری زنده بودن ، تحوّل ، طراوت و تازگی را فراموش نکرده و از آن ها غفلت نورزید .

  شاید بدانید ، اگر هم نمی دانید بد نیست بدانید ، کاسپاروف (که هم استاد / مربی بسیار برجسته ای است و هم نویسنده فعال و موفق در عرصه شطرنج) یک کتاب 5 جلدی دارد با عنوان «پیشینیان بزرگ من» . او در این دوره 5 جلدی از ماقبل اشتاینیتز و اشتاینیتز شروع کرده و تا خود کارپف که حریفش بوده تمام قهرمانان جهان و بعضی بزرگان دیگر را بازی هایشان را بررسی نموده و درس هایی را که از آن ها گرفته برشمرده است .

   باز بد نیست بدانید مطالعه و بررسی کلاسیک ها هیچ وقت کهنه نمی شود ، بلکه گاهی بررسی های چندباره آن ها طراوت ها و نکات جدیدی را در پی دارد . حتی بسیاری از بزرگان توصیه می کنند ، تا جایی که می توانید این بازی ها را حفظ کنید و با مرور و بررسی مکرّر آن ها نکات و درس های آن ها را برای خود کاملاً روشن و شفاف نمایید .

   بر همین اساس از این پس سعی می کنیم هر هفته 1 بازی کلاسیک و بعضاً مطرح از بزرگان را در اینجا بگذاریم تا مخاطبین محترم خودشان با بررسی و مطالعه و تحلیل آن بتوانند بهره کافی را ببرند . بیشتر این بازی ها بدون تفسیر ارائه می شود تا با وقت گذاری خود عزیزان ظرافت ها و نکات آن بدست آید . شاید به نظر بعضی ، بازی هایی که اینجا معرفی می شود ، خیلی مهم نباشد یا معروف نباشد ، ولی یک نکته برایم در این انتخاب ها مهم است و آن اینکه این بازی ها را خودم انتخاب می کنم . اول هم می خواهم از بازی های قهرمانی جهان در سال 1886 بین اشتاینیتز و زوکرتورت شروع کنم و بعد اینترزونال ها و بعد تورنمنت های مشهور و ... .

  البته در این میان حتماً از بازی های مشهور و تاریخی در کتاب ها و ... استفاده می کنم ، ولی اصل بحث همان انتخاب های خودم است . همچنین برای عزیزانی که حوصله پیگیری دارند ، 2 جلد کتاب مسابقات بزرگ آقای علیرضا شفیعی را پیشنهاد می کنیم ، که بسیار جالب و جذاب است .

  بازی اول که در زیر ارائه می شود ، البته جزء بازی های بسیار مشهور است که هم در زمینه آموزش های شروع بازی و هم در زمینه تاکتیک های مختلف بالاخص آچمزی و هم در مورد چگونگی حمله فعالانه و قربانی نکات بسیاری را در بردارد :

Event Paris it

[Date 1858]

[White "Morphy, Paul"]

[Black "Duke Karl Count Isouard"]

 [ECO "C41"]

1. e4 e5 2. Nf3 d6 3. d4 Bg4 4. dxe5 Bxf3 5. Qxf3 dxe5 6. Bc4 Nf6 7. Qb3 Qe7 8.

Nc3 c6 9. Bg5 b5 10. Nxb5 cxb5 11. Bxb5+ Nbd7 12. O-O-O Rd8 13. Rxd7 Rxd7 14.

Rd1 Qe6 15. Bxd7+ Nxd7 16. Qb8+ Nxb8 17. Rd8# 1-0

 


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی