دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

تمرینات ثابت این ترم

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۲۴ ب.ظ


   برای رسیدن به سطح مطلوبی از مهارت ، لازم است تا انسان دانسته ها و علوم خودش را بدرستی بکار گیرد تا بتواند در یک زمانبندی مناسب رشد و موفقیت های نسبی را بدست آورد . نه در شطرنج ، بلکه در هر کاری که انسان قصد ادامه دادنش را دارد ، تمرین و تکرار برای اینکه ما مهارت لازم را کسب کنیم لازم است (دقت بفرمایید لازم است ، ولی معلوم نیست کافی هم باشد ؛ یعنی به تنهایی کارساز نیست ، بلکه باید عوامل دیگری نیز به ان ضمیمه شود)


  در اینجا بیان دو نکته را لازم می دانم ، یکی اینکه مهارت طی نمودن یک کار با کمترین هزینه (زمان + تلاش) است ؛ یعنی مثلاً اگر من می توانم یک بازی را با قربانی وزیر در سه حرکت ببرم ، اگر مهارت لازم را نداشته باشم شاید برنده شوم ، ولی مثلاً بعد از 23 حرکت و با صرف کلی وقت و زمان . هر چقدر مهارت من در یک کار بالاتر رسیدن به هدف راحت تر و دلچسب تر . به عنوان مثال باید بگویم فرض کنید کسی تهران شناسی اش خوب است ، ولی مهارت رانندگی ندارد و نفر دوم مهارت رانندگی اش عالی است ، ولی تهران شناسی اش خوب نیست . نفر سوم هم تهران شناسی اش خوب است و هم مهارت رانندگی اش خوب است . بدیهی است که نفر سوم برنده مسابقه است . نکته دوم در مورد انسان شناسی است . ببینید حال ما گفته های حکماء و اهل معرفت را قبول کنیم یا نه ، برای بنده مهم نیست ، ولی با یک تأمّل وجدانی و کمی تفکّر خود ما در می یابیم که زمانی که بین کارهایمان فاصله می افتد ، یا یک کار را بطور جدی و مستمر دنبال نمی کنیم ، نیاز به صرف وقت بیشتری داریم تا دوباره به حالت مطلوب خودمان برسیم . اهل معرفت می گویند چون یکی از ریشه های انسان ، نسیان و فراموشی است ، انسان زود مطالب را از یاد می برد ، مگر اینکه کار یا مطلبی برایش ملکه یا مقام شود ؛ یعنی با استمرار زیاد بطور کامل در نفسش حک شده باشد . برای مثال ما وقتی تازه رانندگی را شروع می کنیم ، مخصوصاً وقتی در جاده می رویم باید هی مطالب را در ذهنمان مرور کنیم و با کمی فاصله (ولو چند دهم ثانیه) و هی باید مواظب باشیم ، ولی بعد از مدتی همین کارهایی که در ابتدا برایمان کمی مشکل بود مثل آب خوردن می شود .

  مهارت با تمرین مستمر به وجود می آید و همه اساتید و بازیکنان بزرگ به همین صورت ؛ یعنی با تمرین روزانه و مستمر و جدی توانسته اند موفق شوند . براساس همان مثل قدیمی هم که می گوید هر چقدر پول بدی همان قدر آش می خوری ! باید گفت هر چقدر تمرین کنی ، همانقدر هم رشد می کنی . یادمان نرود در مسیر راه رفتن دیگر بعضی چیزها حداقلی است . ما اگر در شطرنج می خواهیم موفق شویم ، روزی یک ساعت تمرین دیگر خیلی بدیهی و راحت و لازم است .

  ما برای تمرین بچه ها بصورت روزانه تا پایان این ترم این دو تمرین را بصورت ثابت قرار می دهیم ؛ یعنی تا ابتدای مهر :

1 از کتاب درسنامه تاکتیک ها و ترکیب های شطرنج : روزی یک صفحه که می شود 6 دیاگرام و با توجه به اینکه ما تا تمرین 120 (ص 27) را در ترم های قبل انجام داده ایم از امروز از تمرین 121 (ص 29) شروع می کنیم و با توجه به اینکه 25 روز دیگر تا ابتدای مهر مانده می شود تا پایان تمرین 269 (ص 53) . اگر بچه ها در حل تمرینات به مشکلی برخوردند ، حتماً والدین محترم ، شماره تمرین و چیستی و چگونگی مشکل را در گزارشی برای ما بنویسند تا بعد از بررسی و پیگیری ، مشکل حل شود .


2 از کتاب آچمزی : روزی فقط یک تمرین و از ابتدا هم دوباره شروع می کنیم ؛ یعنی تا ابتدای مهر می شود تا تمرین شماره 25 . دقت کنید از جلسه بعد هر جلسه کتاب آچمزی را با خود بیاورید تا در ابتدای کلاس سه یا چهار تمرین انجام شده را با هم مرور کنیم و اگر مشکلی بود در سر کلاس برطرف شود .


  در پایان لازم می دانم متذکر شوم که ما تمام تمرینات کتاب «کیش و مات» در ترم های قبل دنبال کرده و این تمرینات باید توسط بچه ها انجام و تمام شده باشد .


                                      با آرزوی موفقیت برای همه دوستان و تشکر از والدین محترم


  • morteza jalali

مهارت شطرنجی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی