دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

دردسرهای جادوی 64 تایی

وقایع نگاری یک کلاس آموزش شطرنج بسیار ویژه

گزارش جلسه دوم / ترم 4 / 2 – 6 – 1392

دوشنبه, ۴ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ب.ظ

   جلسه اول را چون خودم نبودم ، یکی از دوستان آمدند و امتحان سه ترم گذشته را برگزار کردند . این ترم سومین ترمی است که ما هفته ای دو جلسه کلاس داریم ؛ یعنی از تیر ماه هر ماه یک ترم 8 جلسه ای . البته بیشتر خانواده ها از این تعداد کلاس شاکی هستند و بهتر می دانند هفته ای یک جلسه کلاس باشد . یک نکته در اینجا وجود دارد و آن اینست که اگر می خواهید بچه ها مدارج رشد را طی کنند ، اگر هم تعداد کلاس در هفته را کم می کنید ، ولی باید تمرینات روزانه را بصورت مستمر انجام دهید . ما فعلاً برای بچه ها روزانه 1 ساعت تمرین را قرار داده ایم و همچنین هفته ای حداقل یک بازی 25 دقیقه ای با کامپیوتر و یا هر کسی که در سطح آن ها باشد را توصیه کرده ایم .

به ادامه مطلب مراجعه کنید ...


  یکی از مشکلات ما از ترم اول این بوده ، که مدرسه هیأت شطرنج تهران ، در یک فضای خلأوار سرفصل هایی را تعیین نموده و بشدت بر این سرفصل ها پافشاری می کند ، در حالیکه ما از ترم اول گفته ایم که بچه ها در یک سطح نیستند و از طرفی در ترم های اول بالاخص سطح نوآموز اکثر بلکه بیشتر بچه ها سرفصل های تعیین شده را بلدند و وقت تلف کردن و عقبگرد است اگر ما بخواهیم بر سرفصل ها اصرار بورزیم . یکی از سرفصل های این ترم (مقدماتی 1) بحث مات با سوارهای سنگین است ؛ یعنی مات با یک رخ ، مات با وزیر ، مات با دو رخ . با اینکه بنده مات با یک رخ را در ترم های قبل یکی دو بار آموزش داده بودم ، ولی برای خودم خیلی جالب بود که چون بچه ها تمرین عملی نداشتند (البته این کم کاری والدین محترم را هم می رساند که تمرین های روزی یک ساعت و درس های قبلی را با بچه ها بدرستی کار نکرده اند) در مات با یک رخ مشکل داشتند . اکثر خانواده ها چون خودشان شطرنج باز نیستند کمی برایشان سخت است تا با بچه ها همراهی کنند و بتوانند تمرینات را به موقع و مستمر با بچه ها انجام دهند .

  در بین بچه ها یزدان و نیما بدون هیچ مشکلی و بدون هیچ کمکی هر سه مرحله درس را بطور کامل در تمرینات اجرا کردند . بعد از این دو محمد رضا دو مرحله را بدون مشکل انجام داد و در مورد مات با 2 رخ بدون کمک شاه به مشکل برخورد . آراد ، سروینا و اشکان فقط توانستند مات با وزیر را انجام دهند و در 2 مرحله دیگر مشکل داشتند . علیرضا نعیمیان مات با رخ و وزیر را بخوبی انجام داد با اینکه اصلاً انتظارش را نداشتم . علیرضا شوندی ، روژان و محمدصدرا هیچ کدام از 3 مرحله را نتوانستند انجام دهند ولی با کمی کمک می توانستند ، مات با وزیر را اجرا کنند . در مجموع بچه ها مفهوم را خوب گوش  کردند ، ولی در تطبیقش نیاز به تمرین داشتند . ما در اجرای مات با سوارهای سنگین این نکات را متذکر شدیم :

  •     محدود کردن شاه حریف در عرض ها یا ستون ها .

  •     رساندن شاه خودی برای کمک به رخ یا وزیر و قرار گرفتن آن با شاه حریف در حالت تقابل عرض یا ستونی با فاصله 1 خانه .

  •     کیش دادن و شاه حریف را یک ستون یا عرض محدودتر نمودن . این کار در عرض یا ستون آخر منجر به مات می شود .

  •     توجه به حرکت انتظاری با رخ یا وزیر در جایی که شاه حریف و شاه خودی در حالت تقابل مدّنظر قرار نمی گیرند .

  •     توجه به اینکه در مات با وزیر و دو رخ حواسمان باشد که بازی پات نشود .

  نکته جالب تر برایم این بود که بعضی بچه ها در مات با یک رخ ناگهان دچار اشتباه شده و رخ خود را در مقابل شاه حریف بدون حمایت می گذاشتند و با از دست دادن رخ بازی مساوی می شد .

در کلاس برای بچه ها بازی دوم گریسچوک با لیم کوانگ لی ویتنامی در دور سوم مسابقات جام جهانی را که چند شب پیش انجام شده بود ، مثال زدم که 154 حرکت طول کشیده بود و کاسپاروف در مورد این بازی گفته بود ، لی می توانست بازی را بیشتر هم ادامه دهد ، ولی نباید فراموش می کرد که گریسچوک از 6 سالگی بردن این بازی از حرکت فلان (چون دقیقاً عدد حرکت خاطرم نیست نیاوردم) را بلد بوده است و به بچه ها گفتم که بعضی وضعیت ها و پوزیسیون ها ، وضعیت های پایه هستند و نباید فراموش کنید که این وضعیت های پایه را بالاخص در آخر بازی باید در همین مراحل ابتدایی آموزش یاد بگیرید و با تمرین آن ها را کاملاً برای خود ملکه کنید تا براحتی تا پایان دوره شطرنجی شما در ذهنتان جای گیرد .

  در پایان جلسه والدین بیشتر بچه ها در کلاس حضور یافتند و از وضعیت روند بچه ها سؤال کردند که بعضی نکات را به عزیزان متذکر شدم . همچنین در مورد امتحان نقطه نظرات خود را گفتند که بعضی امتحان را سنگین می دانستند و بعضی سؤالات تئوریک را آسان و سؤالات عملی را مشکل می دانستند و بعضی بالعکس . در کل به عزیزان گفتم که این اختلاف ها و مشکلات بخاطر استعدادهای متفاوت بچه هاست و اصلاً نمره برای بنده مهم نیست ، بلکه هدف اصلی از این امتحانات فقط و فقط یافتن نقاط ضعف و قوّت بچه هاست و برطرف کردن اشکالات .

  همچنین با توجه به گزارش ها و توضیحات والدین محترم قرار شد بچه ها را در دو گروه 5 نفره یک آموزش ویژه 3 تا 4 ساعته بدهیم تا بچه ها بتوانند خودشان از کتاب ها و نرم افزارها و برنامه های داده شده استفاده نمایند . اولین گروه 5 نفره ما یزدان ، نیما ، محمدرضا ، سروینا و اشکان هستند . (بعد از جلسه به ذهنم 2 کار خطور کرد که باید با والدین در میان بگذارم . یکی 1 اردوی یک روزه برای این 5 نفر و یکی پیگیری تلفنی تمرینات توسط خودم از بچه ها)

 در پایان جا دارد برای تشویق و تشکر از والدین محترم محمدرضا و نیما یاد کنم که با پیگیری های خود باعث رشد فرزندانشان شده اند ، بالاخص نیما که پیشرفت خیلی خوبی داشته است . همچنین از خانواده محترم محمدصدرا تشکر ویژه دارم که با هم داریم یک کار نسبتاً خوب را در مورد ترجمه متون شطرنجی انجام می دهیم که انشاءالله بزودی در یک مطلب مستقل توضیح آن را می آورم .  

  بعد از جلسه هم در مغازه استاد مرتضوی با خانم ماهینی دبیر هیأت شطرنج تهران صحبت مختصری داشتم و با توجه به توضیحات ایشان قرار شد بچه های مستعد را معرفی کنیم تا در صورت رضایت والدین در کلاس های نیمه خصوصی هیأت شرکت کنند . با آرزوی موفقیت برای همه بچه ها .

  سعی ما این است که هر جلسه یک گزارش تصویری مختصر هم داشته باشیم ، که امیدواریم به مرور گزارش های ما بهتر شود .

این هم اولین گزارش تصویری از این جلسه .


اشکان حواست کجاست ؟! همینه که گفتم : میشه .گفتی : آقا نشد . گفتم : شد ؟ گفتی : یُخ ! .


روژان امروز خیلی خسته بود . نشاطت کجاس روژان ؟


یزدانِ شاگرد اول بعد از اینکه براحتی مات های  سه گانه رو اجرا کرده به نیما میگه : اِهه مثلاً می خوای چکار کنی ؟


نیمای شاگرد دوم هم میگه : گرفتی داداش !! همینه که یزدان آهش می ره آسمون و می فهمه که نه بابا حریفم اینکارس!


علیرضا واقعاً پدیده این جلسه بود . بابا پدیده ما رو هم تحویل بگیر !

اشکان و سروینا برای اینکه شرمنده همدیگه نشن با هم تصمیم گرفتن هی اشتباه کنن !؟

محمد رضا به آراد میگه : بابا داداش مث اینکه خبر نداری ما شاگرد سوم شدیما ؟!

معلوم نیس محمدصدرا ، مؤدب ترین شاگرد کلاس ، در چه فکریه ، ولی احتمالاً داره میگه چرا هر چی زدم به در بسته خورد ؟! ای بابا این مات های سه گانه هم مثل مثلث برمودا دارن ما رو می بلعنا !!



  • morteza jalali

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی