جزوه سوم برای والدین
قبلاً قرار گذاشتیم که به مرور
بعضی از جزوات و مطالب ترم های قبلی را روی وبلاگ بگذاریم ، تا هم بقیه استفاده
کنند و هم با انتقادات و پیشنهادات دوستان و اساتید بتوانیم نقاط ضعف و اشتباهات
خود را بشناسیم و در جهت رفع آن ها قدم برداریم . یکی از کارهایی که فکر می کنم
بسیار لازم است و باید به آن توجه شود ، درک و فهم والدین محترم بچه های شطرنجی از
این رشته است . قبلاً هم اشاره کردیم که اگر مدارس و هیأت های شطرنجی بخواهند کار
اصولی کنند باید در بدو امر و ثبت نام بچه ها اطلاعات والدین درباره شطرنج را
بدانیم و آن ها را بدرستی توجیه کنیم . نکته ای که در اینجا باید بگویم اینست که
بنده در تنظیم جزوات والدین هیچ تغییری ندادم (به بعضی قسمت ها خودم الان ایراد
دارم) تا دوستان و اساتید برخوردی کاملاً طبیعی داشته باشند و بتوانند بهتر
پیشنهاد و انتقاد کنند .
این جزوه سوم برای والدین است که در ترم تیر امسال به والدین داده شد :
با عرض سلام و احترام خدمت والدین محترم !
این جزوه سومین جزوه ای است ، که در این 2 ترم خدمت شما برای بالا رفتن سطح آگاهی های شما تقدیم می شود . بیشتر حرف های کلی و لازم تا اینجای کار در 2 جزوه قبلی گفته شد ، بنابراین توصیه و تأکید بنده اینست که حتماً ماهی یکبار مطالب جزوه ها را دوره بفرمایید و مطمئن باشید در هر بار تکرار هم نکات جدیدی به نظرتان می رسد ، که قابل طرح و بررسی است و هم بعضی نکات فراموش شده و لازم برایتان یادآوری می شود .
در اینجا ما سعی می کنیم نکات لازم را بصورت مختصر بیان کنیم و موارد تفصیلی را بگذاریم برای هرکس که علاقه و دغدغه دارد ، واقعیت اینست که در کلاس های دیگر تا جایی که بنده اطلاع دارم همین کار مختصر هم صورت نمی گیرد ، بنده فقط و فقط از سر دلسوزی و تا اندازه ای دغدغه مندی دارم اینکار را انجام می دهم . البته در جایگاه یک استاد وظیفه خود می دانم که اینکار را بکنم تا به دیگران بیاموزم استادی وظیفه سنگینی است ، که تحمل آن بسیار مشکل ساز و گاهی طاقت فرساست .
بگذاریم و بگذریم و برویم سر نکات اصلی خودمان :
1 – والدین بزرگوار ، ما 4 تا سؤال در جزوه اوّل مطرح کردیم برای شناخت بهتر فرزند شما و تکمیل پرونده شطرنجی فرزند شما ، اوّلاً ممنون از والدینی که پاسخ دادند و بعد اینکه هر چقدر شما برای فرزندتان اهمیت قائل شوید مطمئن باشید دلسوزترین استاد نصف شما اهمیت قائل است .
2 – در امر آموزش در جزوه های قبلی اشاره کردیم ، که فقط و فقط استاد مؤثر نیست ، بلکه مهمتر از استاد بالاخص از نظر روانی خانواده تأثیرگذار است . جا دارد در همین جا از بعضی خانواده ها تشکر کنم بخاطر پیگیری های مستمر و مؤدبانه آن ها ، مادر روژان ، امیرحسین ، محمدرضا ، محمدصدرا ، سروینا ، اشکان و ... همچنین از تلاش های خانواده یزدان ، که معلوم است هرچند بدلایلی که دارند خیلی هر جلسه حال فرزندشان را پیگیری نمی کنند ، ولی تمرینات را خوب دنبال می کنند ، که یزدان هر جلسه رشد بهتری دارد . بقیه خانواده ها هم تلاش خوبی دارند ، که امیدوارم بهتر شوند . تنها تذکر لازم اینست که بعضی عزیزان کمی وسواس دارند و این را از پیگیری های چندباره آن ها در یک مورد یا موضوع می شود فهمید . خواهش بنده اینست که همچنان که تا حالا به ما لطف داشته و اعتماد نموده اید ، از این به بعد هم اعتماد نموده و بگذارید روند آموزشی بچه ها پیش رود . لطفاً عجله نداشته باشید ، در شطرنج ما خیلی بیشتر از این ها نیاز به صبر داریم . می خواهم در اینجا یک داستان طلبگی برایتان بگویم ، یکی از مراجع بسیار بزرگ که به رحمت الاهی رفته است در خاطراتشان دارند که بعد از سه سال تحصیل می روند پیش استادی و از او درخواست راهنمایی می کنند . استاد بعد از چند سؤال به ایشان می گوید : به نظر من شما برگردید و این سه سال را دوباره بخوانید . مرجع مرحوم بزرگوار در خاطراتشان می گوید : با اینکه من درسم خوب بود ، ولی به حرف استادم گوش دادم و برگشتم و همین امر باعث رشد من شد .
ببینید عزیزان برای پیشرفت نیاز به سختی و صبر و تلاش مداوم هست ، فکر نکنیم می شود با یک ذکری یا وردی چیزی یکهو چند پله پرید بالا . بخاطر همین می گویم وقتی در کلاس بیشتر بچه ها یا درجا زده اند و یا رشد کمی داشته اند و یزدان رشد خوب و مناسبی داشته است ، مطمئن هستم بخاطر تلاش بیشتر یزدان عزیز است .
3 – از نظر غالب اساتید ، اگر نگویم همه اساتید ، در هر رشته و علم و کاری 10 درصد آموزش مؤثر است ، 10 درصد استعداد و 80 درصد تلاش و کوشش و پشتکار خود فرد . اینکه ما می گوییم روزی یک ساعت بچه ها کار کنند ، واقعاً کفِ کف کار است و الا اگر بچه ها می خواهند رشد کنند باید روزی 3 ساعت وقت بگذارند . البته باید با تأکید بگویم لطفاً بچه ها را به هیچ وجه مجبور به کاری نکنید ، بلکه زمینه رشد او و علاقه او را فراهم کنید . به هیچ وجه بچه ها را با هم مقایسه نکنید !! شما دقیقاً مثل کشاورزی هستید ، که اگر به موقع زمین را شخم زدید و کود دادید و آبیاری کردید ، مطمئن باشید محصول خوبی را برداشت می کنید . یادمان نرود : هیچ بازیکن موفّقی ، یک شبه به موفّقیت نرسیده است .
همچنین یادمان نرود : نابرده رنج گنج میّسر نمی شود .
4 – اگر می خواهید به بنده لطف کنید تا بتوانم بیشتر در رشد فرزندتان مؤثر باشم ، توصیه مستندنگاری جزوه های قبلی را بخوانید و اگر کتبی هم رفتارها یا حالات فرزندتان را برای ما نمی گویید ، لااقل بصورت شفاهی در پایان هر دوره بفرمایید تا بنده خودم در پرونده بچه ها یادداشت کنم . درین دوره فقط یکی از خانواده ها و آنهم در یک مورد چنین کاری را انجام دادند .
5 – مسأله ثبت حرکات در رشد بچه ها خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم است ، باز هم تأکید می کنم خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی مهم است . بنابراین لطف نموده و اگر فرزندتان در این زمینه ضعف دارد حتماً آن را برای دوره جدید برطرف نمایید . البته بچه هایی که هنوز مدرسه نرفته اند ، اگر کمی دیرتر شد مشکلی ندارد . جا دارد در اینجا باز هم تشکر کنم از روژان که با اینکه مدرسه نرفته ، ولی خیلی خوب توانسته در این زمینه موفق باشد .
6 – از جزوه های قبلی موارد زیر را بیشتر توجه فرمایید :
· فواید بازی شطرنج .
· مهارت هایی که یک بازیکن باید برای موفّقیّت کسب کند .
· هر شکستی ، مقدمه پیروزی است .(با هنر خود این را به فرزندتان آموزش دهید) در شطرنج تا نبازیم امکان ندارد رشد کنیم . تمام بازیکنان بزرگ از شکست هایشان بهترین درس ها را گرفته و بزرگ شده اند .
· آمادگی جسمانی و نوع تغذیه در شطرنج خیلی مهم است .
7 – بد نیست این نکته را دوباره یادآوری کنم که من در امر آموزش کمی سخت گیرم و هر دوره که پیش برویم این سخت گیری بیشتر هم می شود . در ضمن هیچ اصراری بر این ندارم که حتماً بچه ها در کلاس من رشد کنند . دلیل سخت گیری خودم هم اینست که بنده هیچ علاقه ای به این ندارم که به بچه هایی درس دهم که از سر تفریح و سرگرمی آمده اند شطرنج یاد بگیرند . این کار را هر مربی دیگری هم می تواند انجام دهد . هدف من استعدادیابی و پرورش بچه هایی است که زمینه قهرمانی را دارند ، حالا اینکه خودشان و خانواده شان در این مسیر حرکت کنند حرف دیگری است . والدین محترم اگر فکر می کنید فرزند شما در کلاس دیگری بهتر رشد می کند بنده به هیچ وجه نمی خواهم مانع رشد فرزندتان باشم . و در این کلاس از نظر استعداد در حال حاضر فقط عذر یک نفر را خواسته ام . بد نیست این نکته را هم بیفزایم که فکر نکنید هر چقدر فرزندتان استعداد بیشتری دارد پس کمتر نیاز به تمرین دارد و حتماً باید موفق تر باشد . اتفاقاً برعکس !! توقع من از یزدان 2 برابر دیگران است ، چون در جزوه های قبلی گفته ام که : هر که بامش بیش برفش بیشتر .
8 – بنده اصلاً نمی خواهم بی ادبی کرده و در زندگی خصوصی شما دخالت کنم ، ولی برای تذکر باید بگویم رفتارهای شما با فرزندتان و همچنین با دیگر اعضای خانواده در شکل گیری تربیت ، روحیّات و بطور خاص iq فرزند شما بسیار مؤثر است . در جزوه های قبلی گفتم رفتار محبت آمیز شما مهمترین عامل رشد فرزندتان است . بنده بدون نیاز به اطلاعات خاصی و فقط از روی رفتار و گفتار بچه ها می توانم حدس بزنم ، که والدین چه ویژگی هایی دارند و چه رفتاری با هم دارند ، چون هر رفتار به ظاهر کوچک شما در ذهن و زبان فرزندتان انعکاس دارد . امّا چند توصیه :
- بچه ها را از گوش دادن موسیقی های تند بازدارید ، چون بشدت مانع تمرکز است . یکی دو تا از بچه ها مبتلا به این عارضه هستند .
- بچه ها را از دیدن بیش از حدّ تلویزیون و فیلم و بازی های کامپیوتری و انیمیشن های سینمایی منع کنید ، چون بشدت مانع تمرکز و تصویرگرایی است . روزی حداکثر 2 ساعت برای این موارد بس است .
- در صورت امکان سعی کنید بچه ها در فضای طبیعت خلوت داشته باشند ، چون علاوه بر آرامش بخشی در تمرکزگرایی بسیار مؤثر است .
در پایان مطلب را با یک جمله از کاسپاروف ، قهرمان افسانه ای شطرنج جهان ، تمام می کنم و امیدوارم در جزوه بعدی در این زمینه بتوانم بیشتر بنویسم . کاسپاروف می گوید : « کلید پیروزی های من در بازی های شطرنج تمرکز فکری است ... باید گفت تمرکز فکری از مهمترین خصائص یک شطرنجباز است »
ماهنامه شطرنج – شماره 15 – ص 47
با تشکر ویژه از شما والدین محترم که این سطور را خواندید و امید موفقیت فرزند عزیزتان .
حق نگهدارتان