گزارش و نکات جلسه هفتم / ترم 4 / 27 – 6 – 1392
این جلسه بعد از مسابقات جام شهریور که بنده هم در آن شرکت داشتم برگزار شد
. خُب درس ما حیله های شروع بازی بود و ما قبلاً طرح درس را روی وبلاگ گذاشته
بودیم ، در کلاس هم همان مثال ها را مرور کردیم . بچه ها غالباً در فهم درس بعد از
توضیحات ما مشکلی نداشتند . قبل از توضیح کامل بحث ، برای پیدا کردن حرکت مناسب یا
اشتباه یکی از دو طرف در پوزیسیون های مختلف از بچه ها می خواستم یکی دو دقیقه فکر
کنند و حرکت مناسب را ارائه دهند که نیما و اشکان توانستند دو مورد را بدرستی حلّ
کنند .
علاوه بر نکات حیله های شطرنج یکی دو نکته در مورد ساعت و قوانین آن هم توضیح داده شد . همچنین برای شروع توضیح بحث ، نکته ای از کورچنوی گفتم و بعد یک معرفی مختصر از او داشتم . تاریخ شطرنج و آشنایی با بزرگان شطرنج و داستان هایشان مثل دیگر موارد برای بچه ها جذّابیّت دارد !!
قبل از شروع کلاس از ساعت 4 و ربع تا 5 دقیقه به 6 با اشکان همان کلاس اختصاصی که با 4 تا از بچه ها داشتیم و اشکان نتوانست بیاید را داشتیم . اشکان از نظر فهم مطالب و درک علمی بسیار خوب است و فقط دقّت کافی در مطالبی که می خواند و می بیند ندارد . در اینجا یک نکته را بگویم بد نیست ، وقتی در اولین روزهای راه اندازی وبلاگ بعضی نکات (ضعف و قوّت) بچه ها را چه در توضیحات و چه در زیر عکس ها می گفتم استاد مرتضوی به بنده گفتند : «مگر اینجا آمریکاست ؟! چرا این ها را می گویی ؟ به خانواده ها بر می خورد و ناراحت می شوند و به قول خودمان زیرآبت می خورد و ...» ببینید عزیزان بنده خودم جوری بزرگ شده ام که از انتقاد فرار نمی کنم . ببینید ادعای الکی نمی کنم ، نمی گویم از انتقاد خوشم می آید یا هیچ تأثیری در من دارد ! نه مطمئناً انتقاد در هر کسی تأثیراتی دارد (مثبت یا منفی) ولی مهم اینست که ما انتقادها را بشنویم و درس و عبرت بگیریم ، مهم اینست که ما روی انتقادات تأمّل کنیم و با فکر به حقیقت مسأله و راه حل آن پی ببریم . خُب حالا ما اصلاً اینجا نسبت به بچه ها انتقادی نکردیم ، بلکه با علم و فهم و درک اندک خود سعی نمودیم برای بالا رفتن و رشد بچه ها واقعیت ها را بشناسیم و به والدین محترم منتقل کنیم . در سیستم آموزشی کشور ما همچنانکه قبلاً هم اشاره کردم متأسفانه هیچ کس با واقعیت ها کاری ندارد . شده نقل آن گروهی که زمین را می کندند و گروه بعدی که پُر می کرد ! یکی پرسید مگر شما عقلتان کم است ؟!!! گفتند چرا ؟ گفت خُب هِی می کَنید و پُر می کُنید که چی بشه ؟ گفتند به ما چه آن گروه دوم که باید سیم ها و لوله ها را بگذارد نیامده و ما داریم کار خودمان را می کنیم !!!!!!!!!!!
داستان نظام آموزشی ما دقیقاً همین است !! نه استعدادیابی می شود ، نه اختلالات یادگیری شناسایی و راه های برطرف کردن آن ارائه می شود ، آنوقت ما می خواهیم هیچ مشکلی نباشد . با این نظام آموزشی فَشَل ما همین قدر که بچه ها تا پایان دوره 12 ساله پیش می روند باید خدا را شکر کنیم !!!
بگذریم پدر و مادر اشکان بسیار فهمیده اند و نکات بنده را خودشان هم می دانند و انشاءالله بتوانیم برای اشکان و همه بچه ها هر مشکلی که هست را شناسایی و برطرف نماییم . این را هم همینجا بگویم که خود من 1000 تا مشکل دارم ، حالا بعضی هایش را می دانم و بعضی را اصلاً نمی دانم یا توجه نمی کنم ، از همه والدین ممنون می شوم اگر نکته ای بود به بنده متذکّر شوند !!!
امروز یزدان نیامده بود ، محمدصدرا از نظر جواب به سؤالات و حافظه خوب بود . سروینا ، آراد و محمدرضا هم معمولی بودند . نیما چون حریف نداشت خودم باهاش بازی کردم . از نظر بازی نیما دارد رشد خود را کم کم نشان می دهد و تمرین ها دارد اثر خودش را می گذارد . اشکان هم با اینکه از ساعت 4 آمده بود ، ولی سر کلاس اصلاً خسته نشان نمی داد و سرحال بود . امروز یک میهمان ویژه هم داشتیم . دختر بنده فاطمه خانم مهمان امروز ما بود ، که پارازیت هایش و همچنین کلمات قصارش بچه ها را سر کلاس حسابی می خنداند !! فاطمه امروز با محمدصدرا بازی کرد و محمدصدرا سعی می کرد بعضی حرکات را یاد دهد !!!دخترم هم سر کلاس و هم بعد از کلاس می گفت : بابا شما که اینقدر استاد خوبی هستی چرا به من شطرنج یاد نمی دهی ؟! توی دلم بهش گفتم : خُب دختر آوردمت که تشویق شوی تا همین کار را بکنم دیگر !!!
امروز متأسفانه یا خوشبختانه دوربین را یادم رفت بیاورم و گزارش تصویری نداشتیم . بعد از کلاس کمی هم درباره ساعت ترم بعدی صحبت شد ، بچه ها همه از ترم بعد علاوه بر کلاس زبان و شطرنج و ... باید کلاس های مدرسه شان را هم بروند . امیدوارم بتوانند سختی های این دوره آموزشی و این سال آموزشی را تحمّل کنند . با توجه به تجربه خودم و همچنین توصیه اساتید مختلف فکر می کنم 2 عامل می تواند خیلی مأثر باشد ، یکی ورزش مثلاً سروینا کاراته می رود و این بسیار خوب است . ورزش در کل نشاط خیلی خوبی دارد . کوه رفتن ، شنا کردن و ... خیلی می تواند در روند زندگی همه تأثیر مثبت بگذارد . همچنین کار کردن مثل همین کارهای رباتیکی که اشکان انجام می دهد ، خیلی در خلاقیّت و روحیه بچه ها تأثیر خوبی دارد .
با آرزوی موفقیّت برای همه بچه های ایران زمین بالاخص بَرُوبَچِّ شطرنجی